Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Thorvalds byggeprosjekt fra A til Å

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å dele mitt prosjekt med dere andre, både for inspirasjon og for å få hjelp med veien videre.

Prosjektet startet i mai, nå skriver vi juli, men jeg har såvidt startet oppgraderingen.

Utgangspunktet:

ASUS A8N32 SLI

AMD Athlon 64x2 Dual Core Prosessor 4400+

Corsair DDR1 400 Mhz 1GB

NVIDIA GeForce 7900 GTX

NEC ND-3550 DVD R/RW

Corsair VX 450 W

WD 320 GB

Kingston PC2700 512MB

Kasse er ukjent modell.

Utgangspunktet (maskinen) støyet mye, hadde elendige forhold her og der, men den var stabil og funket til sitt bruk :)

I mai så tenkte jeg at jeg kan oppgradere eksisterende maskin, handlet inn litt ram og litt diverse, men mye vil ha mer :D

Dette er min sjette maskin jeg bygger siden 1994.

Etter en del flopper med 286 og 386 maskiner, kjøpte jeg meg en Olivetti P75, men ikke den heller kunne tilfredsstille meg og mine krav, så det ble å bygge sine egne maskiner, det funker :thumbup:

Men over til det som tråden EGENTLIG handler om, oppgradering.

Startet litt i feil ende, men jeg vil ikke ha en maskin som ikke er perfekt for meg, så jeg lette høyt og lavt etter en kasse som kunne tilfredsstille meg og mine krav..

Valget falt da på en sort Cooler Master ATCS 840.

Bakdelen er at dette er en aluminiums kasse, så dempemateriale var første jeg ville starte med, kjøpte det som de hadde i en lokal sjappe.

Nexus Damptek Støyreduserende Matter til nesten 500,- for 3 tunge plater på 40x50cm.

Nexus Damptek Støyreduserende Matter

Dette er en så stor kasse at jeg må ha en pakke til før jeg er fornøyd.

Den siste pakka med matter kjøper jeg senere, det er ingen hast med de siste mattene.

Tok også med meg Nexus Anti Vibrasjon Monteringssett.

Nexus Anti Vibrasjon Monteringssett

Men den vil jeg ikke anbefale til den prisen!

Kjøling var en viktig faktor i tillegg til at maskinen skulle være støysvak.

2 stk Noctua NF-S12B FLX ble innkjøpt og montert samtidig med resten av delene.

Noctua NF-S12B FLX 120mm Vifte

Valgte å bruke den sorte sladden som følger med viftene for å redusere hastigheten til 900 RPM og 10,6 dB med 75,8 m³/h.

På full hastighet yter viftene 1200 RPM, 18,1 dB og 100,6 m³/h.

Noctua NF-S12B FLX viftene ble montert en i bunn for å sende kald luft opp og en for å suge fra diskene (en Coller Master 230mm suger inn fra front og til diskene, så står den ene Noctua å suger på andre siden).

Dette er hva som ble gjort i mai, neste innlegg skal handle om fortsettelsen i juni.

Takk for at du leser mine innlegg.

Kommentarer tas imot meg åpne armer, men gjort er hjort og spist er spist :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har vi kommet til juni 2010 og jeg vil si meg fornøyd med resultatene på de aller fleste områder.

Eneste minuset er at jeg måtte koble ut begge de to 230mm viftene som blåser ut på toppen av kassa, de støyer rett å slett for mye.

Ikke har jeg bruk for de ennå heller, for jeg har 24 grader på diskene og 35 grader på CPU.

Jeg har kjøpt en Akasa Vifte Adapter AK-M1812-4 for å bruke på CPU og tok den Cooler Master 120mm vifta som fulgte med for å erstatte en velbrukt 80mm boxed vifte som støyet mer enn et bombefly.

Så var jeg ganske lei kabler som går fra det ene rommet og til det andre, så jeg så meg om etter et alternativ der.

Litt usikker på om jeg har valgt riktig, men det ble ihvertfall en Linksys WMP600N-EU Dual-Band PCI til hovedmaskin og maskinen til kona.

Jeg kommer til å satse på Noctua vifter i hele maskinen, noen kommer til å stå som L.N.A. og noen som U.L.N.A.

Vi får se behovet etter hvert når maskinen blir ferdig og overklokket her og der.

Jeg investerte i en Noctua NF-P14 FLX 140mm Vifte denne gangen og de kommer jeg nok til å fortsette med, for de presterer nesten like bra på U.L.N.A. som Noctua NF-S12B FLX 120mm Vifte gjør på L.N.A.

Dessuten kommer 140mm viftene med montering til 120mm med konvertering til 140mm.

Var kanskje litt tidlig å investere i PSU, men jeg vil legge opp kabler og skaffe meg litt erfaring før jeg er ferdig med maskinen, så jeg kjøpte en Cooler Master Silent Pro M1000.

Det er slettes ikke sikkert at 1KW holder når maskinen er ferdig, men den tid, den sorg :roll:

Så falt valget på Western Digitial Caviar® Green 2TB som lagringsdisk.

Jeg tror jeg har funnet ut hva slags disker jeg skal ha i maskinen, men her vil jeg gjerne ha innspill fra dere som har erfaring.

OS - Corsair SSD Nova Series 2,5" 128GB eller WD SSD SiliconEdge™Blue™ 2,5" 128GB

Corsair har jeg mest tro på, men WD har aldri noen sinne sviktet meg.

Det er en del penger som skal legges i disker, så jeg vil ha noe som er stabilt og som det ikke er noe tull med, ikke om 5 år heller.

Jeg vil også ha en rask disk til brukerfiler, så jeg vurderer en WD VelociRaptor® 600GB men tar gjerne imot andre forslag så lenge det er WD :D

Så regner jeg med at det blir en WD Caviar® Black 2TB til semi-brukerfiler og seks Western Digitial Caviar® Green 2TB eller større om de kommer på markedet før jeg er ferdig.

Til backup av viktige filer og filer som kan tas med, så har jeg en WD My Book Essential Apollo 1TB og en WD My Book Essential Apollo 1,5TB som jeg er veldig fornøyd med.

Så langt har jeg kommet frem til i dag, men dette er bare toppen av isfjellet :)

De viktige komponentene som får dette til å bli en rask og stabil gamer-PC har jeg ikke startet med.

Det er ikke sikkert at det skjer så mye i sommer, men utover høsten så skal det bli andre boller :D

Takk for følget så langt.

Lenke til kommentar

Tenker litt høyt og har samtidig memo til meg selv :)

Hovedkort til vurdering:

EVGA X58 3xSLI CLASSIFIED

LGA1366 - 4-Core i7 - E-ATX - 9 x SATA 3.499,-

EVGA X58 3xSLI

LGA1366 - 4-Core i7 - ATX - 9 x SATA 2.595,-

ASUS Rampage III Extreme

LGA1366 - 6-Core i7 - ATX - 9 x SATA 3.199,-

ASUS Maximus III Extreme

LGA1156 - 4-Core i7 - ATX - 9 x SATA 2.950,-

eSATA, USB-3, DDR-3, Minnekapasitet og antall kjerner må tas med i betraktningen når nytt HK skal velges.

Har ingen planer om å bytte HK de første 5 årene, så det ser ut til at Rampage III er det HK jeg må kjøpe.

Når det gjelder CPU så blir det prisendringer ila høsten og da kan det hende at Intel i7-950 kan være mer prisgunstig å kjøpe enn Intel i7-930.

Overklokkings-muligheter blir avgjørende i tillegg til pris.

100% stabil CPU under 3.8 GHz er ikke interessant for min del.

100% stabil CPU på 4.0 GHz eller over hadde vært :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...