Gå til innhold

Spørsmål om rødhårede folk


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om fregner utelukkende kommer fra rødhårede gener?

 

Hvor stammer rødhårede folk fra?

 

Takker for svar.

 

Rødlige hårfarger er ingen rase. Er du dum?

 

Hvem har sagt noe om rase? Men rødt hår er en genetisk variasjon Y/N? Og i såfall har den kanskje et opphav Y/N?

 

Rødt hår er en genetisk mutasjon som ahr fått "leve" i nord europa siden vi er mindre utsatt for sol enn lengere sør. Genet som gir deg rødt hår gjør deg også mer utsatt for sol, og derfor vil genet ha liten sjangs for å overleve i feks afrika. Wikipedia artikkelen forklarer dette ganske godt egentlig.

 

Red hair is the rarest natural hair colour in humans. The pale skin associated with red hair may have been advantageous in far-northern climates where sunlight is scarce. Studies by Bodmer and Cavalli-Sforza (1976) hypothesized that lighter skin pigmentation prevents rickets in colder latitudes by encouraging higher levels of Vitamin D production and also allows the individual to retain heat better than someone with darker skin.[21] Rees (2004) suggested that the vividness and rarity of red hair may lead to its becoming desirable in a partner and therefore it could become more common through sexual selection.[22]

 

Harding et al. (2000) proposed that red hair was not the result of positive selection but rather occurs due to a lack of negative selection. In Africa, for example, red hair is selected against because high levels of sun would be harmful to fair skin. However, in Northern Europe this does not happen, so redheads come about through genetic drift.[18]

 

Estimates on the original occurrence of the currently active gene for red hair vary from 20,000 to 100,000 years ago.[23][24]

 

A DNA study has concluded that some Neanderthals also had red hair, although the mutation responsible for this differs from that which causes red hair in modern humans.[25]

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Må bare skyte inn her.

 

Jeg har rødt hår, sjel også forsåvidt, men ingen fregner.

Hadde fregner til jeg var 12-13 år, da forsvant de :p

 

 

Litt interessant det du nevner med "sjel". Fordi jeg kjenner jo, og har kjent en del personer med rødt hår oppigjennom.

 

Og det jeg merket meg, er at de alltid virker spesielt oppspritet og litt anderledes i væremåten. Det er som de spretter rundt som noen hoppende harer med høy skarp røst. Vet ikke bedre måte å forklare det på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må bare skyte inn her.

 

Jeg har rødt hår, sjel også forsåvidt, men ingen fregner.

Hadde fregner til jeg var 12-13 år, da forsvant de :p

 

 

Litt interessant det du nevner med "sjel". Fordi jeg kjenner jo, og har kjent en del personer med rødt hår oppigjennom.

 

Og det jeg merket meg, er at de alltid virker spesielt oppspritet og litt anderledes i væremåten. Det er som de spretter rundt som noen hoppende harer med høy skarp røst. Vet ikke bedre måte å forklare det på.

 

Jeg er selv rødhåret, og må nesten si at den beskrivelsen kan stemme til tider, det samme gjelder også andre rødhårede jeg kjenner :p Kanskje det rødhårede genet også bringer andre "egenskaper"

Endret av Dezulo
Lenke til kommentar

Det kan godt skyldes confirmation bias hvis man er enig i at rødhårede har en spesiell væremåte. Hvis man først blir fortalt at det er sånn, så vil man når man tenker etter selv prøve å komme på rødhårede i situasjoner som stemmer med det man ble fortalt. Mest sannsynlig vil man komme på noen.

 

Hadde man blitt fortalt at de oppførte seg på en annen måte hadde man prøvd å komme på situasjoner som stemte med det. Hvis de er som folk flest ville man kommet på noen slike også. Personlig kjenner jeg bare to rødhårede godt. Han ene er ekstremt rolig av seg, og han andre relativt gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...