Balthier Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg lurer på om fregner utelukkende kommer fra rødhårede gener? Hvor stammer rødhårede folk fra? Takker for svar. Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Gingers DO have a soul!! - CoperCab Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Et litt mer seriøst svar: Har hørt at rødt hår stammer fra skandinavia-områdene, vikinger og tull. Lenke til kommentar
Alzamon Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Ja, nordvest europa generelt sett. England har ein stor andel av rødhåra folk etter det eg har høyrt. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Som (nesten) alltid: http://en.wikipedia.org/wiki/Red_hair http://en.wikipedia.org/wiki/Freckle Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Men hvis det stammer fra scandinavia, hvorfor er en betydelig andel av folk fra midtøsten etc rødhårede? Kan jo ta et eksempel fra wiki: Several accounts by Greek writers mention redheaded people. A fragment by the Greek poet Xenophanes describes the Thracians as blue-eyed and red haired. Vet ikke når Xenophanes levde, men kan tenke meg at det er en stund tilbake i tid, før en ev. betydelig utveksling av skandinaviske gener til middelhavet. Har bl.a. personlig sett folk fra midtøsten med rødt hår som ikke ser det fnugg skandinaviske ut. også en ting til: Betyr uttelling av fregner at man MÅ ha det røde gen et eller annet sted i familietreet? Endret 11. juli 2010 av Balthier842 Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Men hvis det stammer fra scandinavia, hvorfor er en betydelig andel av folk fra midtøsten etc rødhårede? Den vanligste årsaken til rødt hår stammer ikke fra et spesielt sted, det er genmutasjoner som kan oppstå overalt i verden. Der det er mye sol vil de imidlertid gjøre at det er stor sjanse for at de som har en slik mutasjon dør, og dermed er det ikke blitt spesielt utbredt der. også en ting til: Betyr uttelling av fregner at man MÅ ha det røde gen et eller annet sted i familietreet? Det er egentlig ikke et "rødt gen", men rødt hår skyldes ofte mutasjoner et gen som lager pigmenter i forbindelse med hår og hud. Det er flere forskjellige måter det kan muteres på som gjøre at man får rødt hår. De samme endringene kan føre til fregner, men det finnes også rødhårede uten fregner. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) også en ting til: Betyr uttelling av fregner at man MÅ ha det røde gen et eller annet sted i familietreet? Det er egentlig ikke et "rødt gen", men rødt hår skyldes ofte mutasjoner et gen som lager pigmenter i forbindelse med hår og hud. Det er flere forskjellige måter det kan muteres på som gjøre at man får rødt hår. De samme endringene kan føre til fregner, men det finnes også rødhårede uten fregner. The genetics of red hair, discovered in 1997, appear to be associated with the melanocortin-1 receptor (MC1R), which is found on chromosome 16.[...] The MC1R recessive variant gene that gives people red hair and fair skin is also associated with freckles, though it is not uncommon to see a redhead without freckles. Eighty percent of redheads have an MC1R gene variant,[4] and the prevalence of these alleles is highest in Scotland and Ireland. The alleles that code for red hair occur close to the alleles that affect skin colour, so it seems that the phenotypic expression for lighter skin and red hair are interrelated. Endret 11. juli 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Men det er en substensiell høyere frekvens av forekommede fregner hos røde folk en hos den øvrige befolkningen. Selv om fregner kan muteres uavhengig av rødhårhet eller genet som affekterer rødhårhet, mener jeg å tro at det er en konsekvent sammenheng mellom fregner og rødt hår i det store bildet. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Men det er en substensiell høyere frekvens av forekommede fregner hos røde folk en hos den øvrige befolkningen. Selv om fregner kan muteres uavhengig av rødhårhet eller genet som affekterer rødhårhet, mener jeg å tro at det er en konsekvent sammenheng mellom fregner og rødt hår i det store bildet. Melanin in the skin aids UV tolerance through suntanning, but fair-skinned persons lack the levels of melanin needed to prevent UV-induced DNA-damage. Studies have shown that red hair alleles in MC1R increase freckling and decrease tanning ability. Endret 11. juli 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Vi har sett Wikipedia-artiklene alle sammen, Zepticon. Hvis du mener de sier noe annet enn jeg må du utdype hvorfor. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 denne mutasjonen som forårsaker rødhårhet.. Kan denne spores tilbake til en bestemt forfader/folkegruppe? Har de mutert uavhengig av hverandre på tvers av kontinenter, til og med innenfor ei befolkning også, kanskje? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 denne mutasjonen som forårsaker rødhårhet.. Kan denne spores tilbake til en bestemt forfader/folkegruppe? Har de mutert uavhengig av hverandre på tvers av kontinenter, til og med innenfor ei befolkning også, kanskje? Jeg vil tro det ja, men siden genet reduserer UV motstanden til individet så vil dette være en "uønsket" mutasjon i sydligere strøk, og individer med disse genene vil ha en svakhet fremfor andre, og de vil bli darwins tapere. I nordiske land er derimot solmengden så liten at et slikt gen ikke har denne frmtredende negative virkningen på overlevelsesevnen, og det vil derfor være tilstede i større grad. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Vi har sett Wikipedia-artiklene alle sammen, Zepticon. Hvis du mener de sier noe annet enn jeg må du utdype hvorfor. Det er ikek snakk om å mene noe, men det du skriver er synsing. Jeg henviser direkte til den delen av Wikipedia-artikkelen som svarer på spørsmålet. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Så rødhåret er noe som stammer fra tiden før sivilisasjon og grunnleggende verktøyskunnskap? Skal jo bare ei lita hette til så kan en jobbe i solskinn hele dagen. I afrika derimot kan jeg se at en slik mutasjon kan være meget uheldig da sola steker usedvanlig hett. Tenker det nok er en grunn til at de er her den dag i dag. I enkelte befolkninger ble de kanskje sett på som særdeles spesielle, og kunne dermed nyte godene av å være priviligerte og dermed skape en ny gren å vokse på i henhold til darwins seleksjon au natural. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Det er ikek snakk om å mene noe, men det du skriver er synsing. Jeg henviser direkte til den delen av Wikipedia-artikkelen som svarer på spørsmålet. Akkurat hva er det jeg skrev som er synsing? Sitatet ditt er derimot etter mitt syn ikke spesielt hjelpsomt i forhold til det konkrete spørsmålet, siden det kreves kunnskap mange ikke har for å vite hva det faktisk betyr. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Så rødhåret er noe som stammer fra tiden før sivilisasjon og grunnleggende verktøyskunnskap? Skal jo bare ei lita hette til så kan en jobbe i solskinn hele dagen. Det er misvisende å si, liknende mutasjonene finnes i flere andre arter. http://en.wikipedia.org/wiki/Melanocortin_1_receptor#Pigmentation_genetics Endret 11. juli 2010 av Naranek Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene. dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Jeg lurer på om fregner utelukkende kommer fra rødhårede gener? Hvor stammer rødhårede folk fra? Takker for svar. Rødlige hårfarger er ingen rase. Er du dum? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Jeg lurer på om fregner utelukkende kommer fra rødhårede gener? Hvor stammer rødhårede folk fra? Takker for svar. Rødlige hårfarger er ingen rase. Er du dum? Hvem har sagt noe om rase? Men rødt hår er en genetisk variasjon Y/N? Og i såfall har den kanskje et opphav Y/N? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå