Gå til innhold

Ventemottak i Lier satt fyr på - hva bør gjøres for å forhindre at noe slikt skjer igjen?

Anbefalte innlegg

Hvis det hadde vært så enkelt at man bare hadde trengt å vise pass og førerkort så, men du vil jo stoppe smuglere også. Det tar langt mer enn 30-60 sekunder å gå gjennom en bil for å finne smuglergods. Man må grave gjennom all bagasjen, sjekke at hverken føreren eller noen av pasasjerene har gjemt noe på seg og lete gjennom bilen. (Her skal det sjekkes under seter, tepper, små rom osv..) Hvis du mener vaktene skal greie alt dette på få sekunder, lurer jeg på hva slags supermennesker du har tenkt å ansette. Det er ingen tvil om at dette vil skape store trafikkproblemer, det kommer du ikke unna. Som sagt kan du ta en titt på trailerne, disse står timesvis i kø nettop på grunn av at alle sjekkes.

Vel, naturligvis kan man ikke sjekke alt. En ide fra New Zealand er å bruke hunder som kan sniffe seg til om noe er galt, mens man tar en kort sjekk av alle biler.

Det hender jo at de sjekker biler ved svinesundgrensen, men de sjekker ikke alt da heller. Men det er ganske skummelt å smugle varer når man vet at man blir sjekket og kan bli tatt.

Haha, det har jeg aldri sagt. Du må huske på at det er forskjell på land og kontinenter, det er f.eks litt forskjell på grensen mellom Mexico og USA og grensen mellom Norge og Sverige. Ikke alle grenseoverganger trenger å være like strengt bevoktede.

Vel, det er ikke bare svensker og nordmenn som drar mellom Norge og Sverige. Hadde det vært grensekontroll mellom alle land i Europa ville det blitt utrolig vanskelig å smugle seg igjennom grensene. I tilegg selv om Norge ikke hadde oppdaget det ville sannsynligvis noen andre oppdaget smuglergods.

Hadde Norge begynt å ta grensekontroll mer seriøst tror jeg det ville redusert antall asylsøkere, det ville redusert smugling og antall som bodde i Norge ulovlig. Jeg synes uansett det er en selvfølge at man har noe kontroll over grensene sine.

Stenger du veiene kommer de seg nok gjennom skogen skal du se.

Edit: Du glemte forresten å svare på hvor langt du er villig til å gå med tanke på norges forhold til Sverige og resten av EU. Er man klar til å ofre EØS-avtalen dersom det skulle være en nødvendighet?

Joda, men jeg tror de fleste bare blir i Sverige.

EØS-avtalen er jeg imot uansett. Norge bør lage avtaler som Sveits gjør og godta de avtalene vi ønsker. Men om det kraftig ødelegget forholdet med Europa så er det nok best å finne på noe annet, men jeg vil forsatt synes det er tåplig av de andre landene å reagere på at Norge har litt grensekontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, naturligvis kan man ikke sjekke alt. En ide fra New Zealand er å bruke hunder som kan sniffe seg til om noe er galt, mens man tar en kort sjekk av alle biler.

Det hender jo at de sjekker biler ved svinesundgrensen, men de sjekker ikke alt da heller. Men det er ganske skummelt å smugle varer når man vet at man blir sjekket og kan bli tatt.

Ikke sjekke alt? Da blir du jo ikke kvitt problemet. Hunder kan meg bekjent kun brukes til narkotika og slikt, ikke til å finne ut om Per har tatt med seg for mange flasker vin over grensa. Uansett vil selv det at hver bil må stoppe i et minutt skape lange køer, og det er problematisk.

Ja, det er skummelt å smugle fordi du vet du kan bli tatt, det er slik det er i dag. Hva er argumentet?

Vel, det er ikke bare svensker og nordmenn som drar mellom Norge og Sverige. Hadde det vært grensekontroll mellom alle land i Europa ville det blitt utrolig vanskelig å smugle seg igjennom grensene. I tilegg selv om Norge ikke hadde oppdaget det ville sannsynligvis noen andre oppdaget smuglergods.

Hadde Norge begynt å ta grensekontroll mer seriøst tror jeg det ville redusert antall asylsøkere, det ville redusert smugling og antall som bodde i Norge ulovlig. Jeg synes uansett det er en selvfølge at man har noe kontroll over grensene sine.

Uten Schengen/EØS/åpne grenser vil det bli vanskeligere å reise gjennom Europa, og det ville nok blitt noe dårligere kår for næringslivet. Nok en gang prioriteringer selvsagt. Uansett er det grensekontroll mellom EU/Schengen-land og land som står utenfor - f.eks Norge og Russland. Disse grensene er vel de viktigste med tanke på asylsøkere.

Joda, men jeg tror de fleste bare blir i Sverige.

EØS-avtalen er jeg imot uansett. Norge bør lage avtaler som Sveits gjør og godta de avtalene vi ønsker. Men om det kraftig ødelegget forholdet med Europa så er det nok best å finne på noe annet, men jeg vil forsatt synes det er tåplig av de andre landene å reagere på at Norge har litt grensekontroll.

Hvis de virkelig vil inn hit, tror jeg ikke det spiller så stor rolle om de må traske noen hundre meter gjennomen skogen eller kjøre buss.

Nei, at vi vil ha grensekontroll burde de tolerere, men det blir litt merkelig å begynne å melde seg ut av Schengen og EØS, når vi akkurat har meldt oss inn. Tror ikke engang FrP ønsker dette og de får hvertfall ikke med vårt mest EU-venlige parti Høyre på det. Kanskje SV, SP, Kystpartiet, Rødt eller Demokratene kunne funnet på noe slikt, men de er milevis fra noe flertall på Stortinget.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...