Gå til innhold

Greit med høyspentmaster over velstlandsfjordene?


Anbefalte innlegg

På den ene siden er jeg imot at Hardanger skal bli skjemmet av høyspentmaster. Kanskje forestiller jeg meg et krisesenario, eller så kan det bli en estetisk katastrofe.
Det er ikke akkurat mangel på andre fjorder med høyspent over. Hvor har dette blitt en "estetisk katastrofe"?

Unnskyld, jeg må ha formulert meg litt uklart. Det jeg mente var at jeg ikke var sikker på om jeg forestiller meg mastene mye verre enn de er (inne i hodet mitt), samtidig som det er en risiko for at de blir nettopp så skjemmende som noen snakker om og.

 

Hovedpoenger er at jeg ikke er sikker på hvordan de kommer til å se ut om de blir bygget (hvor greit eller fælt det blir), siden jeg ikke klarer å se dem for meg realistisk inne i hodet mitt.

Og når det er slik usikkerhet så er det vel greit å sjekke hvordan det egentlig har blitt alle de andre stedene hvor man har høyspentkabel over fjorden, right?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Det er ikke akkurat mangel på andre fjorder med høyspent over. Hvor har dette blitt en "estetisk katastrofe"?
Fordi det blandt annet står på verdensarv listen ?
Goddag mann økseskaft. Kan du ikke lese hva jeg spør etter? Kan du ikke komme med eksempler på andre fjorder hvor det har blitt en "estetisk katastrofe" som man bør unngå på en unesco-site?

 

Og kan man ikke sette opp høyspentmaster på en unesco-site kan man i alle fall ikke få mye større inngripen i naturen ved å grave ned en monsterkabel eller sette opp en bro.

 

Jeg kan veldig fint lese, ellers takk. Ville kanskje ikke kalt det for estetisk katastrofe, men jeg synes ikke høyspentmaster ser fint ut uansett hvor man plasserer de. Så får du heller være uenig i hva du måtte mene ser fint ut eller ikke i naturen.

Lenke til kommentar
Ville kanskje ikke kalt det for estetisk katastrofe, men jeg synes ikke høyspentmaster ser fint ut uansett hvor man plasserer de. Så får du heller være uenig i hva du måtte mene ser fint ut eller ikke i naturen.
Ingen har vel sagt at man skal ha høyspentmaster fordi det ser pent ut. Man lager heller ikke veier, jernbane, fabrikker, flyplasser, havner, skoler, sykehus for å gjøre områdene penere, men fordi de er nødvendige for et moderne samfunn.

 

Når man likevel skal gjøre slike inngrep har man mange parametre man sjekker:

-estetikk: Påvirker det for eksempel utsikten i området

-påvirkning på lokal natur: Vil mange økosystemer bli skadet under og etter anleggvirksomheten

-pris

-konstruksjonstid

-levetid: Hvor lange kan denne løsningen brukes

-nytte: Er dette en optimal løsning for å få få til det man ønsker

-driftssikkerhet: er det en stabil løsning med lav risiko for feil og som man raskt kan reparere

 

Legg merke til at den løsningen som ser best ut rent estetisk ikke nødvendigvis er det beste for naturen i området. Å bare henge seg opp i utsikten og ikke engang sjekke hvordan kraftspenn har blitt andre steder er meget overfladisk i dobbel forstand.

Lenke til kommentar

Jeg finner det svært merkelig at man diskuterer noen master som i stor grad ikke er synlig fra fjorden, all den tid dette vakre byggverket for tiden er under bygging:

post-20565-1281975925,7944_thumb.jpg

Moral er bra, ergo må dobbeltmoral være dobbelt så bra?

 

Tårnene der er forøvrig 190-200m høye. Er ikke dette naturinngrep så veit ikke jeg ...

Lenke til kommentar

Jeg finner det svært merkelig at man diskuterer noen master som i stor grad ikke er synlig fra fjorden, all den tid dette vakre byggverket for tiden er under bygging:

post-20565-1281975925,7944_thumb.jpg

Moral er bra, ergo må dobbeltmoral være dobbelt så bra?

 

Tårnene der er forøvrig 190-200m høye. Er ikke dette naturinngrep så veit ikke jeg ...

 

Bra at du tar opp denne broen. Nå skal det sies at den ligger helt innerst i Hardanger og vil være en erstatning for stadige ferger.

 

 

Likevel er det utrolig at Riis J. nå går tilbake på tidligere løfter om uavhengig kommisjon.

Lenke til kommentar

Nå var det vel også sånn at fjordspennet ikke skal legges over selve fjorden, men en sidefjord. Skjønner ikke alt dette oppstyret. Samme linja skal krysse Sognefjorden også. Har ikke hørt noe om det. Hvorfor skal dette komme opp akkurat nå? Vi har da installert nye linjer i mange tiår uten slike oppslag. Så noen tabeller i teknisk ukeblad om forsyningsnettet til Bergen, og det var virkelig ikke bra. Skjønner faktisk at de er urolige for pålitelig strømforsyning. Det ER faktisk krise om Norges nest største by skulle få strømbrudd midt på vinteren i flere døgn. Hva om man skulle reparert en sjøkabel i flere måneder da? Nei, sett opp master som de har gjort over resten av Norge. Så blir ikke nettleien så dyr heller.

Lenke til kommentar

Men nå må de gi f... i å sutre på nyhetene. Kvam o.l har ikke samme betydning som vidden og resten. Og jo fortere de skjønner det jo bedre. Kvam, Norheimsund, osv er noe både politikere og mange andre gir en blank f... i med rette. Og det er ikke uten grunn. Med en gang man har kommet forbi det som gjør at Hardanger er på Verdensarvlisten, så går de mastene opp på land og det kan ingen gjøre noe med! Kan godt legge til at disse områdene er irrelevante både for meg og veldig mange andre!

Endret av Step_up
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ganske enkelt så har dere ikke peiling på hva en undersjøisk høgspent-kabel er for noe.

 

Ærlig talt. En tykk metallkladd som det skal bevege seg elektroner gjennom. Hva kan gå galt?

 

Vet politikerne hva strøm er for noe engang? Vet folk flest det? Nei.

 

Så her kan Stasnett og Staskraft herje som de vil uten å bli motsagt. NTNU studenter, kom på banen!

 

En "metallkladd"?!? hehe :thumbup: Jeg har egentlig ikke tatt noe standpunkt i denne diskusjonen, men ta en titt på denne artikkelen så skjønner du fort at det ikke er snakk om en simpel "metallkladd"... Teknisk ukeblad

Endret av TurboTim
Lenke til kommentar

Ganske enkelt så har dere ikke peiling på hva en undersjøisk høgspent-kabel er for noe.

 

Ærlig talt. En tykk metallkladd som det skal bevege seg elektroner gjennom. Hva kan gå galt?

 

Vet politikerne hva strøm er for noe engang? Vet folk flest det? Nei.

 

Så her kan Stasnett og Staskraft herje som de vil uten å bli motsagt. NTNU studenter, kom på banen!

 

En "metallkladd"?!? hehe :thumbup: Jeg har egentlig ikke tatt noe standpunkt i denne diskusjonen, men ta en titt på denne artikkelen så skjønner du fort at det ikke er snakk om en simpel "metallkladd"... Teknisk ukeblad

Ja, det er absolutt ingen metalkladd og «bare» å legge kablen på sjøbunnen. Som artikelen sier så har man to alternativer, likestrømskabel og vekselstrømskabel. Begge delere koster veldig mye nærmest ene og alene på grunn av infrastrukturen man trenger rundt. Kablen i seg selv er «billig». I korte trekk vil en vekselstrømskabel på grunn av isoleringen som må til få kapasitive effekter i kablen og trenge anlegg for kompensering (iallfall to, kanskje tre. Husker ikke hva Statnett skrev i rapporten sin). En likestrømskabel får derimot problemet med at det nettopp er likestrøm. Det må konverteres fra vekselstrøm (som man har ellers i nettet) og ikke minst må man av sikkerhetsmessig grunner kunne skru av linjen på en forsvarlig måte. De som veit hva en lysbue er skjønner fort at en lysbue på 440kV (eller hva de nå planlegger å konvertere det til) kan være et aldri så lite problem. For alle andre kan man jo hinte om at lynet de genererte i en eller annen Mythbuster-episode var på ca 500kV hvis jeg ikke husker helt feil. Uannsett, elektronikken som må til for å kontrollere dette er svindyr. Dette betyr i bunn og grunn at uannsett kabel så må man bygge anlegg ved ilandføring av kablen på drøyt 12600m². I og med at alle anleggene her vil støye, anslagsvis 65-95dB i følge Statnett, så må det også isoleres for å i det heltatt ha lov til å drive nettet. Mao. ganske mye mer enn «bare en metallklump».

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bra at du tar opp denne broen. Nå skal det sies at den ligger helt innerst i Hardanger og vil være en erstatning for stadige ferger.

 

 

Likevel er det utrolig at Riis J. nå går tilbake på tidligere løfter om uavhengig kommisjon.

 

Mastene vil jo ligge enda lenger inne i fjorden.

Lenke til kommentar

Jeg støtter Bevar Hardanger/Krafttak Hardanger, men har ikke tatt noe standpunkt. Det de først og fremst kjemper for (ihvertfall Krafttak) er at alle muligheter skal utredes. Jeg syns ihvertfall det er tullete å gå så bastant på noe når man ikke har vurdert noen andre løsninger. Langs hele prosessen har tall og andre info også endret seg drastisk, noe som ikke bare er litt utroverdig, tatt i betrakning at det ikke er blitt gjort noe mer for å undersøke disse tingene, hva som er forventet strømbruk f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det må jeg si, den buingen folk drev på med mot Stoltenberg er fullstendig latterlig. Hardangervidden er en del av Verdensarven. Ergo er det meningsløst å i det hele tatt demonstrere for Norheimssund, Øystese, o.l. disse stedene ser ikke akkurat videre bra ut sammenlignet med vidden. Men dette virker ikke dette folket å forstå av en eller annen grunn...

faktisk finner jeg ikke en eneste god grunn for disse å demonstrere, enn for å skaffe til veie totalt uinteressante nyheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...