Gå til innhold

Greit med høyspentmaster over velstlandsfjordene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det OK for Stasnett og bruke kabel til UK. 90 mil.........

 

Lurer på hva som rir de?

 

 

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/utilities/article6863828.ece

 

Det er OK og bruke sjøkabler til ikke kritiske linjer som denne linjen(som ved brudd kun vil føre til prisøkning i GB), strømføring av sokkelen o.l. Det er ikke OK å bruke sjøkabler i kritiske linjer som ved brudd vil føre til at 85.000 mennesker mister strømmen.

 

 

PS: linken din er død

Lenke til kommentar

Her er det OK for Stasnett og bruke kabel til UK. 90 mil.........

 

Lurer på hva som rir de?

 

 

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/utilities/article6863828.ece

 

Det er OK og bruke sjøkabler til ikke kritiske linjer som denne linjen(som ved brudd kun vil føre til prisøkning i GB), strømføring av sokkelen o.l. Det er ikke OK å bruke sjøkabler i kritiske linjer som ved brudd vil føre til at 85.000 mennesker mister strømmen.

 

 

PS: linken din er død

 

 

De mister ikke strømmen. Det er bare å bruke gasskraft og Mongstad som backup det.

Sjøkabel er heller ikke på langt nær så usikkert som du gir inntrykk av her.

 

Linken er heller ikke død, men det er monstermastene......

Lenke til kommentar

Her er det OK for Stasnett og bruke kabel til UK. 90 mil.........

 

Lurer på hva som rir de?

 

 

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/utilities/article6863828.ece

 

Det er OK og bruke sjøkabler til ikke kritiske linjer som denne linjen(som ved brudd kun vil føre til prisøkning i GB), strømføring av sokkelen o.l. Det er ikke OK å bruke sjøkabler i kritiske linjer som ved brudd vil føre til at 85.000 mennesker mister strømmen.

 

 

PS: linken din er død

 

 

De mister ikke strømmen. Det er bare å bruke gasskraft og Mongstad som backup det.

Sjøkabel er heller ikke på langt nær så usikkert som du gir inntrykk av her.

 

Linken er heller ikke død, men det er monstermastene......

 

Usikkerheten i sjøkabel ligger hovedsakelig i tiden det tar å reparere den, det er og flere feil på sjøkabel en luftspenn.

 

Linken 404er

Lenke til kommentar

Korrosjon, trykk, vann etc.

Skal du reparere en sjøkabel må du i hovedsak dra den opp av vannet, noe som er en kostbar prosess. Det er enklere å vedlikeholde luftkabler.

 

Jeg tror uansett dette er en sak som media har blåst opp. Mastene vil jo ikke se ut som de på bildene til VG, Dagbladet osv.

 

Hva blir konsekvensene om det ikke blir luftstrekk der?

Vi bor i et land i kontinuerlig vekst, you have to lose som to get some.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt så har dere ikke peiling på hva en undersjøisk høgspent-kabel er for noe.

 

Ærlig talt. En tykk metallkladd som det skal bevege seg elektroner gjennom. Hva kan gå galt?

 

Vet politikerne hva strøm er for noe engang? Vet folk flest det? Nei.

 

Så her kan Stasnett og Staskraft herje som de vil uten å bli motsagt. NTNU studenter, kom på banen!

Lenke til kommentar

Hvis dere skal ha sjøkabel synes jeg dere skal betale den selv. Jeg gidder ikke å betale tusenvis av kroner i året bare fordi alle skal ha sjøkabel. Ikke at jeg har noe valg, men likevel, det er blodig urettferdig, men det driter vel dere i, sosialistjævler.

Det er blodig urettferdig at vi må betale for strømmangelen på vestlandet etter at regjeringen bestemte seg for å bli "miljøbevisste" på oljeplatformene, som da plutselig begynte å trekke strøm fra vestlandsnettet.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt så har dere ikke peiling på hva en undersjøisk høgspent-kabel er for noe.

 

Ærlig talt. En tykk metallkladd som det skal bevege seg elektroner gjennom. Hva kan gå galt?

 

Vet politikerne hva strøm er for noe engang? Vet folk flest det? Nei.

 

Så her kan Stasnett og Staskraft herje som de vil uten å bli motsagt. NTNU studenter, kom på banen!

 

Hva med oss som er ferdigutdannet? Nå er ikke høyspente sjøkabler mitt felt(eller høyspenning for den del), så jeg har ikke satt meg inn i hvilke tekniske problemer de har med sjøkablene, men jeg kan tenke meg det har med blant annet korrosjon av beskyttelse og isolasjon, samt mekaniske skader. Videre beskriver Statnett løsningen med sjøkabel som mer kompleks enn luftkabel, dette gir igjen flere mulige feilkilder.

 

Det ingeniørene i NVE, Statnett og konsulentselskapet Multiconsult som vurderte risikoen for strømbrudd for for stor ved sjøkabel når de utrede dette alternativet. For å sitere Statnett:

Bygging av kabelanlegget er stort i omfang og kompleksitet og vil ikke kunne stå ferdig før etter mange år. - Det er etter vår vurdering lenge å leve med en uakseptabel forsyningssikkerhet i regionen, sier Borgen. – Selv om sannsynligheten er lav, må vi uansett ta høyde for feil i våre overføringsanlegg. Mobilisering og reparasjon av slike kompliserte anlegg tar tid, og vi må regne med måneder lange reparasjonstider. Ledningsnettet inn til Bergensområdet er svakt og feil på et sjøkabelanlegg i en vinterperiode vil kunne få store konsekvenser.

 

 

 

Statnett er blant de nettselskapene i verden med mest erfaring på sjøkabler på høye spenningsnivåer, og har bidratt aktivt i utviklingen av slike teknologier. –Det vil vi fortsette med, og vi skal velge den løsningen som er best i hvert enkelt tilfelle. For forbindelsen mellom Sima og Samnanger mener vi at luftledning er det beste, sier konserndirektør Håkon Borgen i Statnett

Lenke til kommentar

Jeg synes det på ingen som helst måte er greit å ødelegge naturen (både direkte og rent estetisk) på denne måten. Økonomisk gevinst skal ikke ligge til grunn for å ødelegge naturen når det finnes alternativer (f.eks. vannledning). Jeg planlegger å lenke meg fast og delta på andre aksjoner for å vise min motstand.

Du er altså mot å ødelegge naturen ved å grave ned en monsterkabel?
Lenke til kommentar

Oljefondet er på latterlig høye 2.640 milliarder. Hvorfor kan vi ikke bruke 2 av dem på å legge denne kabelen under bakken? Vi har jo fortsatt 2.638 milliarder igjen!!!

Du mener altså at vi kan bruke hele alderspensjonen din på å rasere naturen med å grave ned en monsterkabel? Problemet er at du må få med deg ganske mange andre som også vil være villig til å frasi seg all alderspensjon og sosiale goder.
Lenke til kommentar

Ganske enkelt så har dere ikke peiling på hva en undersjøisk høgspent-kabel er for noe.

 

Ærlig talt. En tykk metallkladd som det skal bevege seg elektroner gjennom. Hva kan gå galt?

Ja, her viser du virkelig hvem som har peil. 3 brudd på sjøkabelen til Nederland på 2 år og 2 av 3 kabler over oslofjorden med brudd det tok over ett år å reparere kommmer altså av at de ikke skjønner at brudd er umulig?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...