Jassogitt Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Men hvorfor hører vi ikke et jævla knyst om de virkelige monstermastene, altså vindmøllene, som skal rasere enda vakrere deler av naturen vår? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Det er jo interessant at de rødgrønne velger en høyspentledning som ettermæle. Det er sannsynligvis dette regjeringen Stoltenberg vil bli husket for i ettertid. Med mindre de finner på noe annen sprell, altså. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Heller det enn at det sløste masse penger på en løsning som fungerte dårlig Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Dette prosjektet er helt unødvendig. Bergen er godt forsynt med energi og man kan i en krise la oljeplattformene bruke gasskraft. I mellomtiden kan linjenettet oppgraderes. Dette er teknokratene sitt prosjekt. De vil ha sine monumenter stående for all ettertid; en slags ingeniør-fetisjisme. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Så de setter bare mastene opp på gøy? Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Det hadde ikke gått an å gjøre noe positivt ut av det, f.eks. lage en design konkurranse om utformingen av mastene slik at de kan bli noen slags kunstverk? Det kunne jo trekke noen turister? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Kommer ikke til å skje ettersom argumentet for å nettopp bygge master i stedet for undersjøisk kabel er at det er billigst (på kort sikt ). Det vil bli svært dyrt å skulle utvikle en ny type master ettersom det ikke kun er det estetiske, visuelle som må på plass, men også en rekke andre funksjoner som holdbarhet, konstruksjonsmåte osv... Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Men hvorfor hører vi ikke et jævla knyst om de virkelige monstermastene, altså vindmøllene, som skal rasere enda vakrere deler av naturen vår? Forskjellen er at man ikke har så mange alternativer enn vindmøller hvis man skal produsere elektrisitet vha. vindkraft. Derimot har man alternativer til mastene som diskuteres her. Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Jeg studerer og har sommerjobb innenfor et energiverk, og har drevet med dette i to år nå. I firmaet våres har vi fått en ny nettsjef, og han legger alt ned i bakken etter at han tok til makten i firmaet. Som nevnt over er det mest sannsynlig lønnsomt i lengden. Altså, høyspentmaster er det billigste alternativet innenfor en hvis tidsramme. Det er dog mange faktorer som spiller inn. I dette tilfellet her vil jeg anta at å legge noe i bakken vil være både krevende og uframkommelig med gravemaskiner, dumpere og ellers store maskiner. Sprengstoff vil sikkert bli brukt og det vil med stor sannsynlighet legge i igjen store spor. Da vil det mest sannsynlig måtte plantes nytt grønt for dekke over. Slikt koster mye penger. Jeg hørte her om dagen at jordkabelen er beregnet til 2 milliarder norske kroner mer en mastene. 2 milliarder er penger man må ha en god grunn til å bruke. Antageligvis er alt av argumenter det de antidemonstrantene har brukt overdimensjonert til tusen. Ta for eksempel bildet i denne tråden som ett eksempel. Det er jo så feildimensjonert at det nesten er på grensa til latterlig. Jeg tipper statkraft har gjort det de kan for å legge linjen til et minst synlig sted, og tatt omveier for å gjøre det beste ut av situasjonen. Dessuten vil jeg påstå at strøm og høyspentmaster er noe som har levd i snart 100 år, og er en del av naturen blitt. Trenger de strøm på vestlandet og Bergen, så må de ta konsekvensene. Resten av Norge er allerede installert og i fjellet her jeg bor går det både sentralnett, regionalnett og distribusjonsnett. Endret 4. august 2010 av -Lasse 3 Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Men hvorfor hører vi ikke et jævla knyst om de virkelige monstermastene, altså vindmøllene, som skal rasere enda vakrere deler av naturen vår? Forskjellen er at man ikke har så mange alternativer enn vindmøller hvis man skal produsere elektrisitet vha. vindkraft. Derimot har man alternativer til mastene som diskuteres her. Det finnes mange flere alternativer til vindkraft, enn alternativer til noen usynlige små master. Forskellen her er vel at vi ikke trenger vindkraft, men monstermaster skal bli satt opp likevel. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Hm, hvilke alternativer finnes? Den utbredte bruken av vindmøller antyder jo at dette er det beste alternativet. Og at behovet ikke er der er vel diskuterbart... Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Men hvorfor hører vi ikke et jævla knyst om de virkelige monstermastene, altså vindmøllene, som skal rasere enda vakrere deler av naturen vår? Forskjellen er at man ikke har så mange alternativer enn vindmøller hvis man skal produsere elektrisitet vha. vindkraft. Derimot har man alternativer til mastene som diskuteres her. Det finnes mange flere alternativer til vindkraft, enn alternativer til noen usynlige små master. Forskellen her er vel at vi ikke trenger vindkraft, men monstermaster skal bli satt opp likevel. De alternativene vil jeg gjerne høre. Alternativene skal være like godt utviklet og testet som vindkraft. *Venter i spenning* Lenke til kommentar
weebl Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 nei dette er ikke akseptabelt i det hele tatt! Hardangerfjorden er et veldig viktig turistmål og det tar seg bare ikke ut, det er garantert andre løsninger! og staten kan ta seg råa til å bevare viktig natur i Norge! og for den del så kunne vi avskaffa vindmøller og investere i et atomkraftverk, de tar knapt nok noen plass, og teknologien er trygg nok. greit nok at vindkraft er fornybart men at man skal forsøple store kystområder med 150 meter høye master er ikke noe jeg er fan av selv. om vi ikke solgte kraft til utlandet har vi sikkert klart oss mye bedre enn vi gjør nå uansett! de rødgrønne gjør seg nok bra upopulære nå, håper på høyreregjering neste stortingsperiode! Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Men hvorfor hører vi ikke et jævla knyst om de virkelige monstermastene, altså vindmøllene, som skal rasere enda vakrere deler av naturen vår? Forskjellen er at man ikke har så mange alternativer enn vindmøller hvis man skal produsere elektrisitet vha. vindkraft. Derimot har man alternativer til mastene som diskuteres her. Det finnes mange flere alternativer til vindkraft, enn alternativer til noen usynlige små master. Forskellen her er vel at vi ikke trenger vindkraft, men monstermaster skal bli satt opp likevel. De alternativene vil jeg gjerne høre. Alternativene skal være like godt utviklet og testet som vindkraft. *Venter i spenning* Vannkraft og gasskraft. Lærer dere ingenting på skolen? Dessuten er nytten vindkraft utgjør minimal. Det er derfor vindmøllene må være mange og store, slik at store områder må ødelegges. Dessuten trenger man selvsagt flere kraftlinjer for å transportere strømmen. Endret 4. august 2010 av Jassogitt Lenke til kommentar
Step_up Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 det man ihvertfall bør gjøre er å endre bøtesatsene snarest for sivil ulydighet. Da vil ihvertfall INGEN lenke seg fast hvis de er store nok! Hardanger ser helt NYDELIG ut, selv om den kraftlinjen skulle bli en realitet. Unesco er helt blåst hvis det skulle ha noe å si! Og den kan jo fremdeles legges under vann... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 det man ihvertfall bør gjøre er å endre bøtesatsene snarest for sivil ulydighet. Da vil ihvertfall INGEN lenke seg fast hvis de er store nok! Det tror jeg ikke er så lurt. Folk tyr ikke til sivil ulydighet med mindre de er skikkelig forbannet eller engasjerte. Sånn jeg ser det er sivil ulydighet noe man av og til må finne seg i at skjer i et komplekst demokratisk samfunn. Og så får man heller håndtere det på best mulig måte de få gangene det skjer. Bedre enn at det koker lenge i det stille og så plutselig eksploderer. Lenke til kommentar
Step_up Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) synes ikke at slikt hører hjemme uansett. er mange måter gjøre det på istedenfor. det eneste de gjør er å plage politiet på jobben. jeg hadde ihvertfall blitt rimelig forbanna hvis jeg hadde måttet fjerne aktivister. er ikke sikker på om jeg hadde klart å besinne meg og da hadde det vært synd for aktivistene...er godt mulig at det er slik for politiet og. jeg ville skjønt de. er ikke umulig at området blir avstengt underveis heller... Endret 4. august 2010 av Step_up Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Sip Forskjellen er at man ikke har så mange alternativer enn vindmøller hvis man skal produsere elektrisitet vha. vindkraft. Derimot har man alternativer til mastene som diskuteres her. Det finnes mange flere alternativer til vindkraft, enn alternativer til noen usynlige små master. Forskellen her er vel at vi ikke trenger vindkraft, men monstermaster skal bli satt opp likevel. De alternativene vil jeg gjerne høre. Alternativene skal være like godt utviklet og testet som vindkraft. *Venter i spenning* Vannkraft og gasskraft. Lærer dere ingenting på skolen? Dessuten er nytten vindkraft utgjør minimal. Det er derfor vindmøllene må være mange og store, slik at store områder må ødelegges. Dessuten trenger man selvsagt flere kraftlinjer for å transportere strømmen. Sist jeg var innom temaet ble energien fra vannkraft og gasskraft produsert av henholdsvis vann og gass, og ikke vind. Skal man bruke energien til vind, er vindkraft det eneste reelle. Derimot er bølgekraft også på vei igjennom. Noe som også er direkte linket til vind. Altså, folkens. Norge tjener enorme mengder penger på å være en av de fremste innen olje-, gass- og vannkraft. Mest sannsynlig mye mer en vi tjener på turisme. Det er viktig at vi fortsetter med å utvikle systemer og prøver ut nye måter å produsere strøm på. At ett høyspentnett nå skal gå gjennom Hardangerfjorden tror jeg vil påvirke turismen minimalt. Dessuten som det var tegnet på kartet på forrige side ser man at høyspentnettet skal krysse fjorden på det korteste spennet. Noe som også ligger i utkanten. Virker som om folk tror AP og resten av regjeringen bare gjør dette på trass. Selvfølgelig gjør de ikke det! Kunne de velge, ville de nok foretrekket å plassere dette i bakken. Selv om vi bor i Norge har vi ikke uendelig med penger, og det er nok gjort ganske store analyser og prosjekteringer av saken. Vil tro at de har kommet frem til at beste vil være å plassere opp stolper. Prisdifferansen var på hele 2 milliarder! Det er mye penger, og vil være nyttige andre steder. Endret 4. august 2010 av -Lasse Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 NEI! det er ikke greit med høyspent over fjord 2 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 det man ihvertfall bør gjøre er å endre bøtesatsene snarest for sivil ulydighet. Da vil ihvertfall INGEN lenke seg fast hvis de er store nok! Hardanger ser helt NYDELIG ut, selv om den kraftlinjen skulle bli en realitet. Unesco er helt blåst hvis det skulle ha noe å si! Og den kan jo fremdeles legges under vann... Kutt ut trollingen din, lillegutt. Dette er en seriøs problemstilling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå