Lurvefranzen Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hei, jeg har søkt meg inn på jus ved UiB til høsten. I fjor var snittet der 48,9 for å komme inn, og jeg leste forleden dag at det var 25 % økning i antall søkere til jusstudiet - noe som vil tilsi at snittet øker en god del. Selv har jeg 4,6 i snitt fra VGS, og jeg vet at dette ikke er godt nok for å komme inn. Har fem i alle fag, bortsett fra tysk (3), matte 1p/2p (3), naturfag (4), gym (4) og IT (3). Samtidig har jeg en 3-er på eksamen og to 4-ere, som også trekker meg ned. Er ganske bittert at første og andre året på videregående skal ødelegge for meg, men da var jeg ikke motivert til å gjøre det bra. Det er ikke mye jeg mangler for å komme inn på jussen, men jeg ser for meg at jeg må jobbe i ett til to år, kanskje tre, for å få nok poeng. Det kan jeg leve med, men jeg er usikker på hva som er mest effektivt og best for meg å gjøre for å samle poeng? Har derfor søkt på sam.pol som andrevalget mitt ved UiB, og på markedskommunikasjon ved BI Bergen som en nødløsning. Er det lurest for meg å studere i to år, samle studiepoeng og alderspoeng, eller å ta opp karakterer dette året for så å gå inn på universitetet? Noen som kan gi meg et tips her? Er akkurat nå meget usikker.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Du får alderspoeng når du passerer 20år da får du 2 poeng + mer jo eldre du blir. Du kan også få 2 tilleggspoeng ved å fullføre førstegangstjenesten. Eller du kan gjøre som du sa ved å ta et fag på nytt for å få bedre karakterer. Det jeg ville ha gjort istedet for å jobbe i flere år, er å ta et "halvårig realfag kurs" ved HIB her kan du akkumulere tilleggspoeng fra forskjellige realfag. Det som er realfagene er: http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=REALFAG - Biologi (1 og 2) - Fysikk (1 og 2) - Geofag (1, 2 og X) - Informasjonsteknologi (1 og 2) - Kjemi (1 og 2) - Matematikk for realfag (R1 og R2) - Matematikk for samfunnsfag (S1 og S2) - Matematikk X - Naturfag - Teknologi og forsknings lære (1, 2 og X) Alle disse fagene tilsammen kan gi deg ca. 20 tilleggspoeng! Bare velg 1 eller 2 fag og du er klar for jus ved UIB! Endret 8. juli 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Tull, ut i fra det jeg har hørt av min rådgiver kan man maks få 4 realfagspoeng. Uansett om de fagene til sammen gir 20, så går det ikke over 4 tillegspoeng fra realfagene Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Tull, ut i fra det jeg har hørt av min rådgiver kan man maks få 4 realfagspoeng. Uansett om de fagene til sammen gir 20, så går det ikke over 4 tillegspoeng fra realfagene Jeg mente ikke at han kunne få alle 20 tilleggspoengene til sammen, jeg bare listet dem opp slik at han kunne velge ut 2 fag for å få de tilleggspoengene der og jeg er klar over grensen på maks 4 tilleggspoeng og han kan kun få et halvt poeng på for eksempel R1 så et helt poeng for R2. Endret 8. juli 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå