Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Iboende leieboere ved salgt av utleieobjekt

Ekko

Anbefalte innlegg

Det var nylig en sak i BT om et studentpar som ble kastet ut siden eieren ville selge boligen:

http://www.bt.no/forbruker/husoghjem/Studentpar-kastet-ut-etter-faa-uker-1115519.html

Jeg er på ingen måte involvert i den omtalte saken, men ettersom vi har utleiehybler i familien lurte jeg på noe rundt to emner:

1. Kan en huseier selge et hus på denne måten? Har ikke leieboerne noen rettigheter? Hva er kontrakten verdt i en slik sammenheng?

2. Dersom man kjøper et utleieobjekt, kan man da justere husleien fritt ved overtagelse? La oss si at et utleieobjekt selges fra en utleier til en annen, kan utleieren som kjøper, uten videre skru opp leien med feks. 1 500kr/mnd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening er det opp til kjøper å avgjøre om de som leier kan fortsette sitt leieforhold. Så vidt jeg vet skal det foreligge særlige grunner til at et leieforhold skal kunne oppsies, f.eks at eier skal bruke lokalene selv osv. Mulig jeg tar helt feil da, men har i alle fall forstått det slik.

Lenke til kommentar

1. Kan en huseier selge et hus på denne måten? Har ikke leieboerne noen rettigheter? Hva er kontrakten verdt i en slik sammenheng?

Leiekontrakten er sagt opp på ordinært vis den – med tre måneders varsel (men med gulrot hvis de flytter før). Det er bare ganske spesielt at den ble sagt opp rett etter at de hadde flyttet inn.

Men det burde jo gå an å forhandle ny leieavtale med ny eier...

Lenke til kommentar

At leieobjektet selges regnes ikke i seg selv som saklig grunn til oppsigelse (med mindre ny eier skal bruke leieobjektet selv eller det foreligger en annen saklig grunn ut over salget).

Dette følger for så vidt av tinglysningsloven § 22 jfr § 20 - din rett til leie går foran ny eiers erverv av eiendommen.

Ny eier trer inn i gammel eiers rettigheter og plikter. Med dette følger det at han ikke kan justere husleien til din ugunst (men selvfølgelig til din fordel) hvis loven ikke tillater det.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Etter min mening er det opp til kjøper å avgjøre om de som leier kan fortsette sitt leieforhold. Så vidt jeg vet skal det foreligge særlige grunner til at et leieforhold skal kunne oppsies, f.eks at eier skal bruke lokalene selv osv. Mulig jeg tar helt feil da, men har i alle fall forstått det slik.

Det stemmer i følge husleieloven:

§ 8-6. Eierskifte

Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen.

Gir erververens forhold saklig grunn til det, kan leieren kreve at avhenderen er ansvarlig sammen med erververen for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter avtalen, med mindre det stilles betryggende sikkerhet. Leierens krav om at avhenderen skal hefte for oppfyllelsen, må settes fram overfor avhenderen innen seks måneder etter at leieren fikk eller burde ha fått kjennskap til eierskiftet.

Med andre ord, når et hus selges, overtar ny eier leieforholdet, til samme betingelser som før. Leia kan justeres etter vanlige regler. Men ny eier kan selvsagt etter å ha kjøpt boligen og overtatt rettighetene, si opp leietakere etter § 9-5, dersom kjøper eller noen i dennes husstand skal bruke utleieboligen som bolig, eller foreta riving eller større ombygginger eller har andre saklige grunner. Det er altså ikke selger men kjøper som kan si opp avtalen.

[edit: Endret etter å ha lest det jeg siterer hos abrj litt bedre, det viste seg at vi var enige. :) ]

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Da tror jeg egentlig at alle er enige. Jeg var litt rask da jeg leste abjr sitt innlegg og bare leste første linje...

"Etter min mening er det opp til kjøper å avgjøre om de som leier kan fortsette sitt leieforhold"

...og skumnmet resten, så jeg misforstod litt konklusjonen hans.

Men takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...