Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skole-pc: Hvordan fungerer systemet?

Gjest medlem-211409

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409

hei!

Saken er at jeg skal begynne på videregående til høsten (allmenn, offentlig skole om det har noe å si). Jeg har fått høre at vi får en skole-pc eller får betalt mesteparten av den av skolen, noe som vil si at vi slipper å betale mye for den i hvert fall.

Men er det slik at dette gjelder kun en type pc vi får utlevert av skolen, eller er det slik at vi f. eks får 3000 kr av skolen det er meningen vi skal bruke til å kjøpe pc for?

Problemet er at jeg ikke vet hvordan dette fungerer, siden jeg vurderer å kjøpe en god bærbar pc som jeg kan bruke til høsten på skolen (har ikke hørt mye gode lovord om pcene vi får fra skolene). Dette kan jeg jo vente med om jeg får penger av skolen til høsten til å kjøpe pc for. (F.eks om jeg får 3000 kr av skolen, så kan jeg plusse på penger av egen lomme til å kjøpe en bedre pc, så slipper jeg å betale alt av egen lomme nå).

Jeg skal begynne på skole i bergen, så om det er noen andre som har gått eller går på vgs i bergen: vet dere om pcene vi får utlevert fra skolene er gode eller noe skrap, slik jeg har hørt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du skal begynne på en offentlig skole hvor man gir PCer til elevene kan jeg nesten garantere deg at du vil få en PC uten noen ekstra utgifter, og du har sansynligvis ikke lov å kjøpe egen som kan brukes som erstatning for skolemaskinen.

Lenke til kommentar

Med mindre du skal gå media, betaler du 800 VG1 og VG2, og litt mindre i VG3 tror jeg. Du får utlevert PC, og såvidt jeg vet kan du takke nei til disse. Du må da stille med egen PC, og om du får noen kompensasjon for det vet jeg ikke. Det er dog ikke alle PCer de godtar, og du kan regne det som sannsynlig at de krever at du har XP på PCen.

PCen vi fikk utlevert i høst er helt OK, og fungerer greit til skolebruk. Drar alle programmer vi behøver greit, og helt grei batteritid (2-2,5t). 15". Hva dere får til høsten vet jeg ikke, men det er nok en annen, bedre modell.

Lenke til kommentar

Tror det kommer an på hvilket fylke du bor i, men tror de fleste skoler har denne infoen ute på nettsidene sine.

Og meg bekjent, så er det enkelte fylker du kan benytte egen PC, men jeg tror det innebærer at den må oppfylle tekniske krav, samt at programvare og slikt må du skaffe selv, og det kan jo fort bli litt penger ut av. I tillegg er det noe med at skolen ikke nødvendigvis er så interessert i å slippe deg inn på skolens nett med privat PC.

Her er en link, du bor sannsynligvis ikke i det fylket, men tror litt av infoen er på generell basis: http://www.ffk.no/docs/1269a359-b75f-48b9-bdeb-af2da50bc6a5.pdf

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på skole i bergen, så om det er noen andre som har gått eller går på vgs i bergen: vet dere om pcene vi får utlevert fra skolene er gode eller noe skrap, slik jeg har hørt?

Er jo faktisk "mitt" fylke :D

Er ikke 100% sikker på prisene for kommende kullet da IT ikke tar betalingsdelen men vil anta det blir likt med forige kull som betalte 800kr første skoleår samt 800kr andre skoleår for leie av pc.

De beholder da pcn etter 3års skolegang eller om slutter etter 1/2år tilbys kjøpe maskinen for en rimelig pris.

De fikk også inkludert forsikring som dekker 1 uhell pr skoleår.

Som allmen elev får du standard modellen (enkelte klasser får bedre maskiner som f.eks media) som for 2010/2011 er en lenovo netbook, husker ikke på specsene sånn på stående fot men er 1,5-1,6ghz dualcore med 3-4gb ram.

De har IKKE cd-rom så ville anbefalt investere i en ekstern dvd-spiller til den.

Pcn leveres til deg 3-5dager uti skoleåret (varierer når skolene tar det) hvor du får den i skolesekk med lader og headset.

Hvorvidt de er gode eller skrap skal ikke jeg uttale meg om da jeg enda ikke har fått testet en rent fysisk men specsene lover ikke mye kraft akkurat...

Lenke til kommentar

Det er en pavillion PC, altså lagd av gjenbrukt boss materiale. PC'n er OK, men den vil jo ikke holde mange år. Du får 1 gratis reperasjon per år. Jeg måtte ta i bruk reklamsjonen, pga. det var en tast som var ødelagt, og så klikket PCn min hele tiden! Den ville ikke starte, og det kom opp ettlant BIOS melding hele tiden. Det var noe galt med software og hardware eller noe.

Det er også flere som har trengt reperasjon. PS: Jeg bruker PCen min veldig fint! (Har ikke installert rot, kun MSN.. som jeg synes ødelegger dataen....)

Glemte å legge til at jeg synes PC-en .. ja, er dårlig. Angrer litt på at ikke kjøpte en egen egentlig, litt mindre. PC-en er i tillegg tung, vil jeg si. Jeg tar den aldri med hjem, men det gjør alle andre i klassen. Det er pga. jeg aldri har bruk for den, har min egen stasjonære PC. Bruker den veldig sjeldent på skolen og, men det er jo sånn at man er nødt til å ha den skolen! :S

Men nå når jeg først har betalt for vg1, 800 kr, er det litt sent å kjøpe en egen nå. I vg2, må jeg også betale 800 kr, og vg3, er jeg ikke sikker, men da kan du kjøpe den for 500 kr.

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar

Det er en pavillion PC, altså lagd av gjenbrukt boss materiale. PC'n er OK, men den vil jo ikke holde mange år. Du får 1 gratis reperasjon per år. Jeg måtte ta i bruk reklamsjonen, pga. det var en tast som var ødelagt, og så klikket PCn min hele tiden! Den ville ikke starte, og det kom opp ettlant BIOS melding hele tiden. Det var noe galt med software og hardware eller noe.

Det er også flere som har trengt reperasjon. PS: Jeg bruker PCen min veldig fint! (Har ikke installert rot, kun MSN.. som jeg synes ødelegger dataen....)

Glemte å legge til at jeg synes PC-en .. ja, er dårlig. Angrer litt på at ikke kjøpte en egen egentlig, litt mindre. PC-en er i tillegg tung, vil jeg si. Jeg tar den aldri med hjem, men det gjør alle andre i klassen. Det er pga. jeg aldri har bruk for den, har min egen stasjonære PC. Bruker den veldig sjeldent på skolen og, men det er jo sånn at man er nødt til å ha den skolen! :S

Men nå når jeg først har betalt for vg1, 800 kr, er det litt sent å kjøpe en egen nå. I vg2, må jeg også betale 800 kr, og vg3, er jeg ikke sikker, men da kan du kjøpe den for 500 kr.

I HFK? Nei. Les innlegget over.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Jo, det jeg sier er sant. Og bare så du vet det, har ikke alle skolene fått samme PC-er!

Jeg fikk ikke den PC-en som har beskrev der oppe! På våres er det CD-rom, og det er ikke noe sånn netbook greier som han sa.

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Takker for svar!

Men er det noen som vet om jeg må bruke skole-pcen på skolen, eller om det er lov å kjøpe en egen til å bruke på skolen? Det er mildt sagt kjipt om jeg bruker ett par tusen på egen pc og så finner ut at jeg må kjøpe og bruke skole-pcen...

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Men er det noen som vet om jeg må bruke skole-pcen på skolen, eller om det er lov å kjøpe en egen til å bruke på skolen? Det er mildt sagt kjipt om jeg bruker ett par tusen på egen pc og så finner ut at jeg må kjøpe og bruke skole-pcen...

I kontrakten vår stod det at hvis du ikke ville leie av skolen, kunne du kjøpe en egen PC-en, men da stod det at den måtte være kraftigere enn den som skolen tilbyr. Hva de mener med det, og om det er tilfelle, vet ikke jeg... Skulle vel ikke spille så mye rolle hvordan PC du har ... (?)

Ja, det er dumt, hvis du finner ut at du ikke kan bruke den PC-en du har kjøpt.. Jeg vet ikke dette, du kan høre med IT-avdelingen når du begynner på skolen. Når jeg snakket med de en gang, sa de at jeg ikke kunne bruke min egen private mens min fra skolen var til reperasjon, pga. jeg ikke ville fått tilgang til nettverket.

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar

Hva mener du? Jo, det jeg sier er sant. Og bare så du vet det, har ikke alle skolene fått samme PC-er!

Jeg fikk ikke den PC-en som har beskrev der oppe! På våres er det CD-rom, og det er ikke noe sånn netbook greier som han sa.

Nå var det snakk om pcn som kommer til nesteår for han da, ikke det som ble delt ut sist.

Dette går på anbud og er nye modeller fra år til år.

For samtlige på videregående i hordaland blir det overnevnte nesteår (med unntak av media som får kraftigere), er fylkene sentralt som kjøper maskiner i store kvanta for og presse pris.

"Det er også flere som har trengt reperasjon." med tanke på at det er i underkant av 20 000 elevmaskiner i fylket er det vel ikke så veldig rart at et par må på service ;)

Om det er 6735b du har (2009/2010 kullet) så er det ikke en pavilion men en business utgave, som du etter 3år beholder gratis.

Akkurat hva kontrakten sier om bruk av egen pc skal ikke jeg uttale meg om da jeg helt ærlig aldri har lest den bare samler de inn og leverer ut pcne.

Hva reglene blir for privatpc kommende skoleår vet jeg ikke enda.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jeg vet det. HFK står forklart ovenfor. Det med pengene er forresten riktig.

Lenke til kommentar

Nå var det snakk om pcn som kommer til nesteår for han da, ikke det som ble delt ut sist.

Dette går på anbud og er nye modeller fra år til år.

For samtlige på videregående i hordaland blir det overnevnte nesteår (med unntak av media som får kraftigere), er fylkene sentralt som kjøper maskiner i store kvanta for og presse pris.

"Det er også flere som har trengt reperasjon." med tanke på at det er i underkant av 20 000 elevmaskiner i fylket er det vel ikke så veldig rart at et par må på service ;)

Om det er 6735b du har (2009/2010 kullet) så er det ikke en pavilion men en business utgave, som du etter 3år beholder gratis.

Akkurat hva kontrakten sier om bruk av egen pc skal ikke jeg uttale meg om da jeg helt ærlig aldri har lest den bare samler de inn og leverer ut pcne.

Hva reglene blir for privatpc kommende skoleår vet jeg ikke enda.

Jo, min PC er en pavillion. Som sagt, så får ikke alle lik PC i Bergen.

Hvordan vet du hvilken PC de får i år?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet får alle elever i Hordaland Fylkeskommune identisk PC, med mindre de går på linjer som krever mer datakraft.

hvilken type PC har du ?

Jeg vet om noen som fikk en mindre PC (så på TV) også er det noen som får Mac.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du hvilken PC de får i år?

Jobber med ikt på en videregående skole i hordaland, ikke noen stor hemmelighet hvilken pc som kommer akkurat.

Men hvordan kontrakten,priser,reglene på privatpcr blir for nesteår er over mitt nivå og bestemt hos fylket.

Varierer litt fra år til år men vil anta det blir ganske likt med i år.

i utgangspunktet har alle elever i videregående skoler i hordaland grunnmodellen, så har klasser som trenger mer kraft en forbedret modell.

privatskolene kjører ofte mac etc da de kjøper inn en og en skole, mens fylket kjøper i store kvanta for de videregående og deler ut til skolene.

Av grunnmodellene har det ikke vært noen pavilion (enda ihvertfal).

2010/2011 lenovo netbook usikker på modell men 1,5-1,6ghz 3-4gb ram

2009/2010 hp 6735b

2008/2009 lenovo r61i

2007/2008 hp 6715b

hva de forbedrete modellene er av modeller har ikke jeg i hodet da "min" skole aldri har hatt av de.

Lenke til kommentar

Du bor i Hordaland, er elev ved en offentlig skole og går på linjer som ikke har behov for ekstra datakraft. Er du sikker på at PCen du har ikke heter 6735b og ser slik ut?

tnList_-234188988_1_0.jpg

Jeg vet ikke hva PC en heter, har den ikke med meg. Den ligner, men synes å huske at den musegreiene er på midten. Avikavel står det i hvertfall i min PC at det er en pavillion . Det var til og med faren og broren min som

fant det frem . Er det bare tull det som står der da?

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar

Pcen som kommer til høsten vil være DENNE

Kan være konfigurasjonen vil være dårligere\bedre.

Produktbeskrivelse Lenovo ThinkPad Edge 13" 0197 - Turion Neo X2 L625 1.6 GHz - 13.3" TFT

Dimensjoner (BxDxH) 32.2 cm x 22.8 cm x 2.5 cm

Vekt 1.7 kg

Systemtype Notebook

Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne, Bluetooth-antenne

Prosessor AMD Turion Neo X2 mobile processor L625 / 1.6 GHz ( Dual-Core )

Cache-minne 1 MB - L2 Cache

RAM 4 GB (installert) / 4 GB (maks.) - DDR2 SDRAM - 667 MHz - PC2-5300

Kortleser 5 i 1

Harddisk 250 GB - Serial ATA-300 - 5400 opm

Skjerm 13.3" TFT 1366 x 768 ( WXGA ) - VibrantView

Grafikk-kontroller ATI Mobility Radeon HD 3200 Delt skjermminne (UMA)

Lydutgang Lydkort

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, Bluetooth 2.1 EDR

Trådløs NIC ThinkPad 11 b/g/n

Notebook-kamera Integrert - 0,3 megapiksler

Inn-enhet Tastatur, TrackPoint, UltraNav

Strømforsyning AC 120/230 V ( 50/60 Hz )

Batteri Litiumion

Levetid (inntil) 5 time®

Operativsystem Microsoft Windows 7 Professional 64-bit Edition

Fabrikantssalgsprogram TopSeller

Miljøstandarder ENERGY STAR-kvalifisert , EPEAT Gold

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...