Gå til innhold

Skal kjøpe billig speilrefleks, hvilket ?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg nytt speilreflekskamera idag eller imorgen.

Men så har jeg 2 speilrefleks som jeg har lyst på..

Nikon d3000 eller Canon eos 1000d

NOEN ERFARINGER, TIPS, ULEMPER ELLER FORDELER ?

På begge kameraene har linsen : 18-55mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du gå i butikk og kjøpe? I såfall kjenn på kameraene og kjøp det du liker best. Klarer du ikke å bestemme deg; kast kron/mynt.

Begge er gode kameraer og fine innstegsmodeller (som det så fint heter). Velger du Canon, så pass på at du får med IS (bildestabilisering) utgaven av objektivet; den er klart bedre enn den uten.

Du har samme valgmuligheten for Nikon. Objektivet med bildestabilisering har VR i navnet; men hos Nikon er også utgaven uten stabilisering brukbar.

Generelt vil jeg anbefale objektiv med stabilisering.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler canon framfor nikon...(av egne erfaringer) Jeg har ett canon eos 450D. Og er storfornøgd med dette kameraet

Det er jo ganske useriøst å anbefale Canon framfor Nikon med den begrunnelse at du er storfornøyd med din Canon.

Har du dårlege erfaringar med Nikon er det greit, men i så fall må du jo komme med dei. Kvaliteten på det kjende merkene er ganske jevn og det er veldig få som ikkje finn seg til rette med sitt kamera. Eg er fornøyd med mitt kamera (nei det er ikkje Canon) og du med ditt. Greit nok å anbefale noko du er fornøyd med, men å fraråde å kjøpe andre merker av den grunn vitnar om manglande kunnskap.

Endret av KnutW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På dette prispunktet (mellom 3 og 4000?) hadde jeg seriøst vurdert en brukt Nikon D80 (2900 på foto.no) med 18-70 (ca. 1500 på foto.no, men her bør det være noen hundrelappers prutningsmonn) eller 18-55 (4-500). Samme bildekvalitet som D3000, og mye, mye, mye bedre bruksegenskaper.

Alternativt en Canon 30- eller 40D med 18-55 IS (det kjipe med å kjøpe billig Canon er at de har et digert hull i objektivparken sin på normalzoomer). Spiser 1000D til frokost - i den grad de gidder - og har bedre egenskaper på høy iso enn D80.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke Canon 1000D, Nikon D3000 og lignende fordi det er modeller som stort sett er skjært helt inn til benet på de fleste områder og har gårsdagens teknologi. Kjøper man klassen over så får man mye mer for pengene. I den klassen er det som regel 3-4 kameraer som blir anbefalt her på forumet:

1. Pentax K-x + 18-55 SR (i kameraet)

2. Nikon D5000 + 18-55 VR (i objektivet)

3. Canon 550D + 18-55 IS (i objektivet)

4. Canon 50D + 18-55 IS (i objektivet)

IS, VR og SR er produsentenes ulike navn på bildestabilisering.

Den nummererte prioriteringsrekkefølgen er min egen.

Hvis du vil ha videofunksjon kan du stryke Canon 50D fra lista.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler canon framfor nikon...(av egne erfaringer) Jeg har ett canon eos 450D. Og er storfornøgd med dette kameraet

Det er jo ganske useriøst å anbefale Canon framfor Nikon med den begrunnelse at du er storfornøyd med din Canon.

Har du dårlege erfaringar med Nikon er det greit, men i så fall må du jo komme med dei. Kvaliteten på det kjende merkene er ganske jevn og det er veldig få som ikkje finn seg til rette med sitt kamera. Eg er fornøyd med mitt kamera (nei det er ikkje Canon) og du med ditt. Greit nok å anbefale noko du er fornøyd med, men å fraråde å kjøpe andre merker av den grunn vitnar om manglande kunnskap.

Har brukt Nikon en god del, siden familie medlemmer/venner bruker de. Og det jeg har erfart, er at menyen og brukervennligheten er annerledes på merkene, og jeg synes at canon's meny er bedre og mer ryddig

Endret av Kn3tten
Lenke til kommentar

Har brukt Nikon en god del, siden familie medlemmer/venner bruker de. Og det jeg har erfart, er at menyen og brukervennligheten er annerledes på merkene, og jeg synes at canon's meny er bedre og mer ryddig

Og ein som brukar Nikon (eller Pentax, Sony osv.) vil sei da samme om Canon eller kva som helst anna merke, trur no eg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Og ein som brukar Nikon (eller Pentax, Sony osv.) vil sei da samme om Canon eller kva som helst anna merke, trur no eg.

Jepp.

Derfor er de første rådene de riktige.

TS må selv gå å se om noen av alternativene virker mer "passe i hånden" enn de andre. Det er ingen kameraer som er "best" i denne prisklassen.

Det er dessuten fullt mulig å tenke litt bredere enn kun Canikon.

Lenke til kommentar

Med det jeg vet om meg selv i dag ville jeg sjekka prisen på objektiver til kameramerkene, altså hvilke merker som har toppobjektiver til rimeligst pris. Jeg valgte Canon i min tid, og ble da på en måte låst til det. Syns kvalitetsobjektivene er dyre, og at de billige er søppel, men vet jo ikke om de er noe billigere til andre merker.

Lenke til kommentar

Jeg har et 1000D. Jeg har også tatt massevis av bilder med det og det er et meget bra kamera, også veldig bra på 1600 ISO sammenlignet med endel andre modeller, f.eks K20D. Jeg tror også det er bedre på høy ISO enn det nikon kameraet. Bildefilene blir ikke så veldig store og det er en absolutt fordel når du bruker en netbook. Jeg har aldri brydd meg om RAw, så svak buffer er ikke noe problem for meg. Når jeg kjøpte det ga jeg såvidt jeg husker 2600 kroner inklusive IS objektiv. Det var kameraet verdt. Hadde jeg kjøpt dette kameraet for 3500-4000 kroner? Nei. Ville jeg byttet det i et Nikon d3000? Nei. Det mest irriterende med kameraet er fokusering i dårlig lys og det at hjelpelampe for autofokus mangler, slik at blitz brukes til det formålet. Det er mulig å undereksponere 2 hakk og få noe som ligner 6400 ISO, derfor er ikke det noe stort savn. Jeg har tatt endel bilder på den måten, og kameraet tar helt greie bilder på den måten, i det som muligens tilsvarer 6400 ISO, det er imponerende farge gjengivelse i kameraet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg har et 1000D. Jeg har også tatt massevis av bilder med det og det er et meget bra kamera, også veldig bra på 1600 ISO sammenlignet med endel andre modeller, f.eks K20D. Jeg tror også det er bedre på høy ISO enn det nikon kameraet.

Ville jeg byttet det i et Nikon d3000? Nei.

Her ser vi det igjen. "Jeg tror" vitnar kun om forsvar om eige merke og er ikkje på nokon måte sakleg begrunna.

Kvifor skulle du byte til eit anna system og eit anna kamera med omtrent same spesifikasjonane så lenge du er fornøgd med det du har? Det ville ingen gjort, uansett merke!

Lenke til kommentar

Jeg har et 1000D. Jeg har også tatt massevis av bilder med det og det er et meget bra kamera, også veldig bra på 1600 ISO sammenlignet med endel andre modeller, f.eks K20D. Jeg tror også det er bedre på høy ISO enn det nikon kameraet.

Her ser vi det igjen. "Jeg tror" vitnar kun om forsvar om eige merke og er ikkje på nokon måte sakleg begrunna.

Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i det når det jeg skriver. Hadde jeg trodd at D3000 var bedre på høy ISO hadde kritikken din vært begrunnet for da hadde jeg kommet med en feil påstand.

Lenke til kommentar

Jeg har ALDRI brukt 1000D, men jeg TROR jeg skal klare å få like bra bilder med K20D som festen får med 1000D, man må bare hvite hvordan....... :whistle::innocent:

Jeg har da faktisk brukt K20D. Det er merkbart svakere på høy ISO, det er sikkert lett å dra konklusjonen at jeg aldri har prøvd det, men jeg har testet det i noen dager.

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at jeg syns at 1000D er et bedre kamera sammenlignet med K20D. Uansett er det smak og behag. Autofokusen på K20D er skikkelig dårlig og jager og oppløsningen på LCD displayet er også svak, det er dårlig på høy iso ,ellers var det kameraet sterkere enn 1000D på endel andre områder.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i det når det jeg skriver. Hadde jeg trodd at D3000 var bedre på høy ISO hadde kritikken din vært begrunnet for da hadde jeg kommet med en feil påstand.

What? Begge uttalelsene er at du tror. Hvis den andre der er feil, så hvet du at den ene er bedre enn den andre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...