DeTomaso Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hei. Hva kan jeg gjøre når jeg har en S-ATA disk som jeg ønsker å benytte i en noe eldre pc som frem til nå kun har hatt en IDE disk installert. Har prøvd å sjekke litt her på forumet men jeg blir ikke noe klokere. Kan noen forklare meg hva jeg kan kjøpe for å få dette til? - Overgang fra IDE til S-ATA eller motsatt vei? - Ekstra kabel som kan kobles på hovedkortet? - Trenger jeg ekstra strømkabler eller overgang fra kablene som er på strømforsyningen i dag? Dersom noen har konkrete tips til hva jeg må kjøpe og eventuelt hvor jeg kan kjøpe dette setter jeg stor pris på en snarlig tilbakemelding slik at jeg får pcen opp å kjøre igjen :-) PS: Kan det hende at BIOS ikke støtter S-ATA? (PC kjøpt hos Komplett for ca 4-5 år siden, hvis det sier noe). Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hei. Du må da bruke en converter. Converter SATA og IDE er to forskjellige måter å sende data, så da må man convertere. Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Hei. Takk for kjapt svar... :-) Sjekket litt videre da fra det du foreslår og ser at det er mulig å få noe lignende til en betydelig lavere pris: http://www.focalprice.com/CA172R/IDE_to_SATA_or_SATA_to_IDE_Adapter_Red.html Kan jeg f.eks bruke dette til å få S-ATA disken til å funke på pcen? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Kjøp heller ein pci basert sata kontroller, fåås for 100 lappen dei fleste plasser. Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Hei siDDIs. Tenker du på et slikt: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4706 Eller har du andre kort å anbefale? Bør være bootbar da denne disken vil være den eneste i maskinen.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Det kortet der ser ikke ut til å kunne boote i følge en kommentar der. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315680&cks=ASS&assoc=20ACC316-0E63-43E2-9BBE-D2583A1CB52E Amentio har den for 120kr Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Booting fra PCI må vel også støttes av BIOS. Sjekk hvilke valg du har i BIOS menyer for bootrekkefølge, det kan kanskje gi en pekepinn. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Det kortet der ser ikke ut til å kunne boote i følge en kommentar der. Dette booter ihvertfal: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4660 Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg ble noe usikker her. Kan ikke tenke meg at jeg trenger RAID og er redd for at det kompliserer mer enn det hjelper meg. Mulig jeg finner meg en 7200 rpm IDE som jeg kan benytte som bootdisk, og så ha SATA'en som lager disk... Det virker som om et pci-kort som jeg kan være trygg på virker med boot, kommer på endel hundre-lapper så da kan det kanskje være likså greit å kjøpe en billig converter...??? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Vell du kan ha ett RAID kontrollerkort og bruke det uten RAID, det er intet problem, men du må fortsatt ha driveren, noe som ellers er svært greit om du skal boote fra det uansett, denne må da finnes sammen med Windows installasjonen, og her må du enten legge den inn under installasjonen fra floppy (Win XP.) eller fra USB minnepenn (Win 7 og Vista.) eller det beste alternativet, slipstreame den inn med nLite, med sistnevnte trenger du ikke å tenke på det lenger heller da driveren for kortet vil permanent følge den Windows plata du slipstreamet den inn på. Ellers når det gjelder convertere må jeg si at jeg har blandede erfaringer. Enkelte fungerer med noen disker og drev men ikke med enkelte igjen så det er litt sånn ustabilt sånn sett. Har selv en del slike konvertere, de funket med brenneren min, og 320Gb WD IDE disken, men ikke med 80Gb WD disken. Dette er konvertering fra IDE til SATA dog, har nå 80Gb i en annen maskin og skal konvertere litt over til SATA med tiden men inntil da blir det en del konvertere i bruk på systemet mitt selv om det er litt prøving og feiling. Endret 8. juli 2010 av 007CD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå