Gå til innhold

Hvor rike er normale unge voksne i Norge?

Anbefalte innlegg

Man ser jo på forumet at folk kjøper kameraer, servere, mobiler etc.. Jeg bare lurer på, vet man hvor mye som er normalt å ha på kontoen fra dag til dag?

Noen jobber jo for en 15k i måneden, å bruker mesteparten hver måned.. men det finnes vel andre som har 50k, 100k eller til og med 500k på kontoen?

Er det mange tror dere som har ganske mye penger av folk under 30?

Hvor stor prosentandel av unge under 30 kan anses som rike?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvom man har mye penger på kontoen betyr det ikke at man er rik. Jeg har 130k på sparekontoen nå, men det er fordi jeg har spart endel til studier det siste året. Nå har ikke jeg huslån, ellers hadde det vært umulig å spare 10k i måneden her og der ;P

Lenke til kommentar

20 år

gjennomsnitt 32k netto utbetalt i måneden de siste 6 månedene.

100k på bufferkonto.

bil til 20k

boliglån 1.5m

taksert leilighet 2.2m

Har vært heldig i den forstand at jeg ikke betalte for meg når jeg bodde hjemme. Ble raskt ferdig med skolegang. Behøvde ikke studielån. Kjører billig bil. Har mulighet til å tjene 130k brutto enkelte måneder.

Hva du mener med normale vet jeg ikke. Mange i vennegjengen har ikke halvparten av det jeg har opparbeidet meg.

Lenke til kommentar

Her er noe statistikk, men ikke i helt riktig aldersgruppe...

130k brutto i måneden høres imponerende ut for en på 20 år. Du jobber vel turnus på en oljeplattform + en tilleggsjobb i friukene da eller? :p

Ellers tror jeg at unge personers formue er betinget av ressurssterke foreldre. Jeg vet om flere som nærmest har fått både bil og leilighet. Mange bor også gratis selv etter at de har flyttet hjemmfra (foreldre betaler leie osv). Da er det ikke spesielt vanskelig å opparbeide seg noen hundretusener på bank.

Lenke til kommentar

Her er noe statistikk, men ikke i helt riktig aldersgruppe...

130k brutto i måneden høres imponerende ut for en på 20 år. Du jobber vel turnus på en oljeplattform + en tilleggsjobb i friukene da eller? :p

Ellers tror jeg at unge personers formue er betinget av ressurssterke foreldre. Jeg vet om flere som nærmest har fått både bil og leilighet. Mange bor også gratis selv etter at de har flyttet hjemmfra (foreldre betaler leie osv). Da er det ikke spesielt vanskelig å opparbeide seg noen hundretusener på bank.

Takk! Interessant statistikk.

Åja, skjønner hva du mener med foreldre, Norge ass ;D

Lenke til kommentar

På skattelistene til VG Nett kan du jo sjekke gjennomsnittsinntekt basert på ditt alderstrinn. Merk bare at de få som virkelig har lagt gullegget - er med på å trekke opp statistikken.

Jeg anser meg selv som gjennomsnittlig, kanskje litt under.

62% jobb med ca 20 000 netto.

Ingen boliglån, ingen billån men masse hightech-utstyr hjemme. Leier leilighet billig, og har mye til overs hver måned som jeg kan bruke på hva jeg vil. De fleste med høy inntekt, har også høye utgifter. Men jeg prøver å legge meg på et minimum av faste utgifter slik at jeg kan forvalte inntekten min slik jeg vil.

Siden jeg heller ikke har bil.. slipper jeg en massiv utgift der. Er heller ikke så opptatt av fancy mobiler med dyre abonnementsløsninger eller moteklær og fest og fyll som MANGE ungdom bruker ALT for mye av pengene sine på.

Jeg føler meg velstående - ikke fordi jeg har så høy inntekt. Men fordi det jeg har lyst til, kan jeg stort sett gjøre uten å snu på hver enkelt krone. Men det er nok alt ettersom hva slags livsstil du har. :)

Er snart 25 btw.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

En kommentar til det å "bruke mye penger på servere, mobil etc." vil jeg bare slenge på en liten kommentar... Dette går sannsynligvis veldig mye på prioriteringer hos den enkelte..

Eksempelvis jobbet jeg selv til minstelønn i helsevesenet (12.300.- netto utbetalt i mnd) fra jeg var 18 til 21 år gammel, men fikk allikevel handlet fjellutstyr for nærmere 100.000 kroner i denne perioden... Ikke bil, husleie på 3500 i mnd samt nedprioritering av luksus og uteliv gjorde dette mulig for meg... Ser for meg at dette også er historien som ligger bak kjøp av svindyrt data- og fotoutstyr for mange andre unge her inne :)

Lenke til kommentar

Ja har nok ein del med prioritering å gjere, dessutan så er det nok ikkje så mange som bruker mykje pengar på dyrt utstyr heile tida. Dei fleste lar det gå forholdsvis lang tid mellom kvart storinnkjøp.

Men her på forumet så vil det nok virke litt annaleis sidan vi har så mange brukere at det kvar dag popper opp nye tråder som omhandler ein forumbrukers nye storinnkjøp.

Lenke til kommentar

Er nok inne på noe her ja. Datanerder og IT folk er gjerne ikke den gruppen som er overrepresentert i utelivsbransjen for å si det slik. Gjerne ikke den gruppen som bruker mest penger på klær, alkohol og festing.

Handler nok om prioriteringer. Vi har det så godt her i Norge at man kan velge hvilken livsstil man ønsker uavhengig av inntekt. Så mens andre prioriterer fancy teknologisk utstyr. Prioriterer andre alkohol og festing. Så kan man jo selv vurdere hva som er best å bruke penga på. ;) Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...