Gå til innhold

Zoomlinse til Canon 450D "Amatør-klasse"

Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker å kjøpe en zoomlinse til mitt Canon 450D. Er ikke proff-bruker (enda)...

Det er ikke ønskelig å passere 2000,- . Er det mulig å få ett kurant objektiv i den prisklassen? Og i så fall hva er å anbefale?

Er det sammenheng mellom mm og zoom?

Takk på forhånd!

Amatøren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en veldig klar sammenheng mellom zoom og mm. Alle zoom-objektiver har et brennvidde omfang (fra-til mm om du vil).

Det er forholdet mellom minste og største brennvidde som angir zoom-faktoren.

En 18-55mm er en 3x zoom. 50-150mm er det også.

Det er brennvidden som angir hvor nærme du kommer et motiv. Så jeg antar at du ønsker å kjøpe et objektiv som dekker det området du mangler i dag.

Vi pleier da å anbefale EF-S 55-250mm. Litt dyrere enn det du nevner, men det mest fornuftige valget.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Kan denne være aktuell for meg? Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC

Har forresten 18-55 linsen (standard) fra før!

Jeg synes at 18-200mm er et dårlig valg. Det er en 10x zoom til en lav pris. Noe som gjør at det blir litt for mange kompromisser. Den har heller ikke bildestabilisering, noe som er nyttig på de lengre brennviddene.

Lenke til kommentar
Er det sammenheng mellom mm og zoom?

Ja. Sammenhengen er slik: Maksimal mm delt på minimal mm = zoom. Det objektivet du har fra før har maksimal mm = 55 og minimal mm = 18. Da blir zoom 55/18 = ca 3,05x.

Det du er ute etter heter telezoomobjektiv.

Linse er ett stykke slipt glass og objektiv inneholder mange linser, mekanikk, elektronikk osv

Tele fordi de er beregnet for ting som er langt unna. F.eks en fugl i toppen av et tre. Mengden/styrken tele angis i antall mm, ikke zoom-tall. Et teleobjektiv kan godt være fast f.eks 150 mm og dermed ikke ha noe zoom.

zoom fordi jeg antar du vil kunne zoome inn og ut.

Lenke til kommentar

Hvis du har et objektiv med 18-55 og et med 55-250 så får du effektivt 250/18 = 13,9x zoom under den forutsetning av at bytter objektiv underveis.

Fordelen med å velge et typisk 18-200 objektiv er at man slipper å bytte objektiv under veis.

Fordelen med å velge 18-55 + 55-250 er at den optiske kvaliteten går merkbart opp. Det blir altså en smule mer knotete og mer å bære på, men det gir bedre bilder.

Du får vurdere litt frem og tilbake om optisk kvalitet går foran den praktiske enkelheten i å ha ett objektiv eller motsatt.

Det er også verd å merke seg om objektivene du ser på har bildestabilisering. Det er en kjekk egenskap i en del situasjoner og koster som regel ekstra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar og ideer.

Firberblad: Objektivet du nevner selges for 1990,- på japanfoto.no og 2.399,- i japanfoto butikken. (Hadde en kjapp tur bort i butikken)

Ah, da var jeg heldig som fikk det for 1990,- i min lokale elkjøpbutikk.

Kjøpet du objektivet eller leter du fortsatt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må først bare si at jeg er langt i fra noen proff eller ekspert.

Jeg lurte også litt på dette for noen dager siden, hadde kun et Nikkor 18-55mm VR til Nikon D60. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøpe en Tamron 18-270mm VC eller Nikkor 18-200mm VR. Fordelen (som flere har sagt) med å ha et objektiv som har en vidvinkel på 18mm og i tillegg ganske mye tele (f.eks. 200mm) er at du slipper å bytte objektiv. Men etter å ha sett på flere tester fant jeg ut at jeg heller ville kjøpe et 55-200mm VR, som jo overlapper 18-55mm ganske perfekt. Greit, jeg må bytte objektiv, men til gjengjeld får jeg bedre kvalitet på bildene mine. :)

Mange (skal ikke dra alle under en kam) objektiver som går fra 18-200 (eller mer) sliter med merkbar geometrisk forvregning og fargeforvregning. Dette vil du spesielt merke hvis du tar bilder av bygninger eller andre rette linjer. Det var dette som gjorde at jeg heller kjøpte 55-200mm.

Du bør kjøpe et objektiv med innebygd bildestabilisering (OS hos sigma, VR hos Nikkor, VC hos tamron, IS hos canon), da slipper du bl.a. å evtentuelt kjøpe et stativ senere.

Alt jeg har sagt nå er egentlig bare basert på erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...