rolfn Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Heisann, jeg ser at halvparten av trådene i dette forumet dreier seg om trådløs-routere, så mine spørsmål har jo sannsynligvis blitt diskutert flere steder allerede, men jeg håper likevel at en ny tråd kan bidra med noen nye og potensielt interessante perspektiv... Jeg driver og setter opp hjemmenett hvor jeg har følgende ønsker til trådløst-kommunikasjonen: flere aksesspunkt (ett i hver etasje) 5GHz-bånd I tillegg har jeg følgende "kjekt å ha"-ønsker: VLAN-støtte støtte for flere SSID (henger sammen med VLAN...) støttet av en open source FW (type dd-wrt, openwrt eller lignende, hvis jeg kan installere en av disse får jeg også VLAN-støtte, så dette går på en måte over kravet over) PoE (men switcher som gir strøm over ethernet-porten og Gbit er såpass dyre at dette ikke er vesentlig med det første...) I tillegg lurer jeg på: hvis man skal kunne utnytte 11n med potensielt over 100Mbit båndbredde, trenger man ikke samtidig Gbit i kabelen på baksiden? (Virker litt bakvendt å betale ekstra for 300Mbit trådløs hvis kabelen på baksiden uansett bare støtter 100Mbit...) Dette er en del av et større oppsett, så jeg trenger ikke typisk router-funksjonalitet som DHCP, brannmur o.l. Så hvilke alternativer finnes? NETGEAR RangeMax Open Source Wireless-N (WNR3500L): virker jo fornuftig og til en grei pris, dog uten 5GHz. Er også usikker på hva som er maks hastighet for denne. NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N (WNDR3700): 5GHz-versjonen av den over til 300,- mer. Denne er støttet av dd-wrt. D-Link DIR-655 og -855, sistnevnte med 5GHz: anbefalt av mange, men dyrere enn NetGear og støttes ikke av dd-wrt Linksys WRT320N: har god erfaring med Linksys fra tidligere (har brukt flere generasjoner av 54g). Denne støttes av dd-wrt. Kommentarer? Andre jeg bør se på? Lenke til kommentar
rolfn Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg kan likegjerne svare meg selv her: jeg endte opp med WNDR3700, bredt spekter av funksjoner, gigabit-ethernet og 5GHz, fornuftig pris og støttet av dd-wrt. Hvis jeg legger merke til noe spesielt i oppsett eller bruk, kan jeg poste det her fortløpende. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg peiset i allefall på med en D-link 850, pluss ett aksesspoint. Så nå har jeg ett aksesspunkt under tv'en som forer ps3 og blu-ray spiller med data over 5GHZ trådløsnettet. Dette nettet har jeg også koblet min hovedpc på. Merker absolutt ingen forskjell fra kabel, og det går fint å streame 1080p filmer fra ps3 mediaserver over til ps3. Har også satt opp ett 2,4ghz nettverk som jeg kjører en bærbar pc på samt 2 telefoner. Funker fjellstøtt det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå