Gå til innhold

Jobber med webside der jeg lister opp løfter politikkere og kjendiser har kommet med - trenger deres hjelp!

Anbefalte innlegg

I en lang stund har jeg jobbet med en webside som skal registrere løfter gitt fra kjendiser som f.eks politikere, atleter, artiser etc. Det finnes ikke en slik webside i Norge.

Derfor er det så viktig at dere er med å legge inn løfter. Det er en stor utfordring for meg å gjøre dette alene. Derfor gir jeg dere muligheten til å hjelpe.

Nå kan dere gå inn HER og legge inn løfter som dere vet om. Vennligst vær troverdig og gi riktig informasjon.

Jeg er takknemmelig for hjelpen, og jeg tenker websiden er nyttig for det norske folk f.eks i forbindelse med politiske løfter der velgerne ofte glemmer hva enkelte representanter av et parti lover å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drev ikke avisene med dette i forkant av valget? Husker ikke helt hva initiativet het, men det gikk i BT, SA og Aftenposten for å nevne noen.

EDIT: "Faktasjekk", var det visst. http://www.bt.no/nyheter/innenriks/faktasjekk/ Ikke riktig det samme.

Problemet med politikeres "løfter" er at de som regel ordlegger seg slik at de kan slippe unna. Dessuten vet jeg ikke helt om jeg liker at politikere lover konkrete ting i det hele tatt. For det første vitner det om at de tror de har mye større oversikt enn mulig er, og for det andre kan det gå hardt utover like viktige ting når de panisk fokuserer alt på å hale i land det lovede prosjektet før fristen går ut.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Problemet med løfter i politikken er at man alltid må regne med at man kun kan holde partiet til løftene om de får en ettpartiregjering.

SV og KRF sier ikke at de skal prøve å få gjennom en sak innimellom, hvis de større regjeringspartiene slipper dem til -- de sier hva de skal få til i regjering (om de får flertall).

Egentlig så er vel det litt riktig: Partiene forteller om om sine ønsker for landet, selv folket ikke nødvendigvis gir dem makten til å gjennomføre dem.

MEN de fleste valgløfter blir bare varm luft, da ingen partier ser ut til å ha sjanse på ettpartiregjering...

så hvorfor TILLATES egentlig valgløftene, og hvorfor tillates politisk reklame utenfor partiprogrammene?

Politikk er komersialisert: politisk reklame og dermed også politisk indoktrinering er tillatt, og politikere selger politikken gjennom propaganda heller enn sannferdighet.

Folket svelger propaganda, og dermed får folket propaganda.

Lenke til kommentar

La meg se om jeg har fått dette riktig, det dere prøver å fortelle er at det er vanskelig for parti/poltikere å gjennomføre et løfte uten at det utspiller seg over andre ting. Det er enkelt for dem å skylde på omstendighetene eller andre mennesker som tydeligvis sitter med større makt enn dem.

Ofte ordlegger partier seg med disse ordene: mener, ønsker, reagerer, burde, uenig, tenker, kritiske, forteller...

Jeg er enig i at ordleggingen gjør det lett å gjøre et løfte til et SKULLE istedenfor en NØDVENDIGHET for folket.

Desverre er det slik i dag at sannheten ikke er viktig, det er hvordan en sak fremstår som teller.

Det er et godt spørsmål hvorfor valgløfter i det hele tatt tillates. En enkelt politiker er ofte bundet til partiprogrammet, men hvis denne politikeren har en spesiell tildelt rolle på f.eks stortinget, kan det enkelte ganger gjøres unntak.

Lenke til kommentar

Valgløfter er tillatt fordi det er en viktig del av politikernes verktøykasse. Det vi kan gjøre er å få dem til å bli mindre lønnsomme. Viktigere enn hva politikere gjør er hvorfor de gjør det. Det hører vi lite om fordi det er lettere å gå til valg på konkrete saker.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg tror det kunne være en idé å be folk om å oppgi kilder for løftene. For det første vil det da være mulig å unngå hærverk, men som mange påpeker er også mange "valgløfter" formulert i kompliserte ordelag, og mange vil tolke dem forskjellig. Selv om én person oppfatter en uttalelse som et helt konkret "løfte", vil kanskje en annen, om vedkommende for lese kilden, ikke oppfatte det slik i det hele tatt. Selv vil jeg neppe ta et eneste innlegg på den siden seriøst, uten å få tilgang til originalsitater.

Lenke til kommentar

Jeg forstår. Setter pris på tilbakemeldinger :thumbup:

Tilgang til originalsitat skal legges inn som en del av innholdet.

Et løfte bør ha så mye konkret informasjon som mulig. F.eks når og hvordan? Er det lagt inn en plan og går ting etter planen så langt? Finnes det avvik eller etterslep?

Som Isbilen forteller er det viktig at man oppgir nødvendigheten med et løfte. Et løfte vil ikke bli oppfyllt hvis ikke man ser nødvendigheten for det.

HVIS MAN KOMMER OVER ET VIKTIG LØFTE KAN MAN JO TENKE SEG

Hva gjør personen med løftet?:

- adlyde?

- etterkomme?

- etterleve?

- gjør som en blir fortalt?

- høre etter?

- lystre?

- overholde?

- respektere?

- rette seg etter?

- underkaste seg?

- underordne seg?

Hva gjør løftet?

- behage?

- berolige?

- gjøre til lags?

- glede?

- innfri?

- lykkeligjøre?

- stagge?

- tilfredstille?

- forbedre?

- implementere?

- iverksette?

- reparere?

- supplere?

- utbedre?

- utføre?

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke besøkt Tullingtoppen, men ideen er som sagt genial! Lurer på hvorfor de la ned nettsiden?

Jeg kan allikevel prøve å legge inn ukentlig avstemning, og besøkende kan stemme på personer basert på deres prestasjoner og innspill i forhold til et løfte o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...