namhvo Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Heisann Har tenkt å skaffe meg en kontorPC så raskt som mulig. Følger ikke særlig med på teknologi utviktlingen og håper jeg kan få litt hjelp her Hardisk: SSD Intel 40GB. Trenger ikke større ettersom jeg vil ha rask oppstart og multitasking. Lagrer filene mine på ekstern hardisk. KabinettVeldig usikker her, jeg vil gjerne ha en stillegående kabinett og diskret uten neon og slikt. Helst midi/mini og ikke større. Skjermkort Kommer ikke til å spille noe særlig unntatt kabal eller diverse flash spill på nettet. CPUHar ikke fulgt med i det siste men jeg har alltid brukt Intel og er veldig fornøyd. Strømforsyning Ingen anelse RAM Minst 4GB RAM Hovedkort Skal passe til Intel. Kort summert så ønsker jeg en rask, diskret kontorpc til multitasking. Ønsker å legge ut maks 6000 kr, inkludert OS. Har mus/høytalere/tastatur fra før av. Vurdere å kjøpe ny skjerm også (22"-24"), noen gode anbefalinger? Håper på konstruktiv tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Caliente Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Her har du ett stillegående og godt oppsett. Det er ca 100 KR. over budsjettet. Men kjøper du fra Dustin.no eller lignende blir det nok litt billigere. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=813984&su=BC538B9E-E91F-4D7E-8A03-AEF637E303C3 Kun en SSD der. Med 40GB får du plass til OS + ca 20GB med programmer. Lenke til kommentar
debianuser Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Her har du ett stillegående og godt oppsett. Det er ca 100 KR. over budsjettet. Men kjøper du fra Dustin.no eller lignende blir det nok litt billigere. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=813984&su=BC538B9E-E91F-4D7E-8A03-AEF637E303C3 Kun en SSD der. Med 40GB får du plass til OS + ca 20GB med programmer. Ser ut til å være 2 sett med ram der, kan fjerne det ene eller? Lenke til kommentar
namhvo Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Her har du ett stillegående og godt oppsett. Det er ca 100 KR. over budsjettet. Men kjøper du fra Dustin.no eller lignende blir det nok litt billigere. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=813984&su=BC538B9E-E91F-4D7E-8A03-AEF637E303C3 Kun en SSD der. Med 40GB får du plass til OS + ca 20GB med programmer. Hei og takk for raskt svar. Ja det er da ikke så farlig hvis prisen blir ett par hundre over, det skal jeg nok takle. Har regnet ut at 40GB holder massevis til mitt bruk. Som du sa så tar Windows 7 kanskje 15GB slik at jeg har en del til overs. Har sett på handlelisten og det er et par ting jeg lurer på. Hovedkortet støtter kun DDR2 mens du har tatt med 2GB av DDR2 og 2GB av DDR3. Vil DDR3 fungere i det hele tatt? Ser også E8400 har kun 2 kjerner, vil det ikke vært bedre å gå for QXXX eller i-serien for bruk til multitasking? Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
debianuser Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Her er et kjapt oppsett jeg tok hos netshop: Kabinett 295,-: link Hovedkort 675,-: link Skjermkort 395,-: link Prosessor 1495,-: link Strømforsyning 295,-: link Ram 895,-: link Harddisk 995,-: link OS 950,-: link Totalt: 5995,- Lenke til kommentar
debianuser Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Her har du ett stillegående og godt oppsett. Det er ca 100 KR. over budsjettet. Men kjøper du fra Dustin.no eller lignende blir det nok litt billigere. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=813984&su=BC538B9E-E91F-4D7E-8A03-AEF637E303C3 Kun en SSD der. Med 40GB får du plass til OS + ca 20GB med programmer. Trekk fra det ene settet med ram og legg til en psu så ligger du et par hundrelapper under budsjett Lenke til kommentar
daihiep Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Her er et kjapt oppsett jeg tok hos netshop: ... Totalt: 5995,- Synes nå at dette oppsettet er bedre jeg. Ekstern skjermkort er et pluss. Nyere prosessor. Kan dessuten sparer noen lapper til hvis man går med en "mindre" cpu. Endringer til 4 kjerner med debianuser sitt oppsett: For 4-kjerner: Intel Core 2 Quad Q8300 2.5GHz kr. 1225,- Trenger da nytt hovedkort ASUS P5G43T-M PRO, G43, Socket-775 m-ATX kr. 695,-. Og kanskje gå litt opp i strømforsyningen? 550W. kr. 395,- Hvor mye blir dette til sammen, la meg regne... Pågår... Ferdig! Totalt kr. 5845,- Eneste som ikke er på lager er skjermkortet, men de får det inn 10.07, ifølge dem selv. Ram-brikkene er det bare 3 par igjen. Endret 7. juli 2010 av daihiep Lenke til kommentar
namhvo Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Her er et kjapt oppsett jeg tok hos netshop: Kabinett 295,-: link Hovedkort 675,-: link Skjermkort 395,-: link Prosessor 1495,-: link Strømforsyning 295,-: link Ram 895,-: link Harddisk 995,-: link OS 950,-: link Totalt: 5995,- Liker dette oppsettet veldig godt. Men er litt usikker på kabinett og strømforsyning. Kabinettet ser skranglete ut og vet ikke om stømforsyningen er noe bra siden den "ser billig" ut. Er villig til å skrape skjermkortet for bedre kabinett og strømforsyning. Hva synes dere? Lenke til kommentar
Caliente Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Hva i all verden skal han med ett ekstern skjermkort da folkens? Billigere kabinett = bråkete vifter og antagelig dårligere kvalitet. Min handleliste skulle inneholdt en PSU ikke DDR3 ram brikkene. Men Jobb PCen er litt bob bob og de ble vist med i miksen og PSUen ble borte. My bad! debianuser sitt oppsett er nok ca like bra, kanskje litt bedre. Ta bort skjermkort og legg til litt ekstra i PSUen og kabinettet så har du ett godt oppsett! --------------------------------------------- Edit; her har du et Mini tower oppsett. Det vil også være ganske rolig, og yte bedre. med PSU denne gangen. Modulær, så du slipper ett hav av kabler. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=814001&su=CBC5B237-CDAF-4A2B-A5A1-829083C44EE0 (ps, spør om PSU passer med Kabinett når du kjøper. Tror den gjør det, men er noen micro kabinett som er veldig sære.) Sjekket selv, den skal passe ifølge Ace sine hjemmesider) Endret 7. juli 2010 av Caliente Lenke til kommentar
debianuser Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Dersom jeg skulle endret noe på oppsettet mitt for en kontorpc ville det vært psu og kabinett ja. Kabinettet er det billigste netshop har, men for et par ekstra hundrelapper får du nok et som kan være endel bedre. La heller ikke så mye tanker i psu annet enn pris og formfaktor (ATX). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå