turak Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hei Det er ofte at Nødrett og Nødverge kommer opp som et tema både på nett og i min vennekrets, så jeg var litt nysgjerrig må hvordan det egentlig funker. Her er et oppdiktet scenario: Jeg har akkurat vært tvunget til og frakte en person til sykehus med bil, jeg hadde ikke lappen når jeg gjorde dette men personen trengte ummidelbar lege hjelp og amubulansen hadde ikke mulighet til å komme til stedet. Det er heller ingen naboer eller andre i umiddelbar nærhet som kunne kjøre. Jeg har brutt norsk lov ved og kjøre uten førerkort, men det reddet livet til personen. Jeg tar selv kontakt med politit og forklarer situasjonen. Jeg forteller selvsagt politiet at det ble gjort for og redde liv, også nødrett - vil politiet anmelde meg til tross for dette slik at jeg skal bruke dette paragrafet i rettssystemet eller vil politiet ikke åpne en sak i det hele å store? En venn av meg hevdet at politiet er nødt til og anmelde meg for å kunne etterforske saken, men det virker litt irrasjonelt for meg - burde det ikke være etterforsking før anmeldelse? Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Anmeldelse er ganske enkelt at noen henleder politiets oppmerksomhet mot et mulig straffbart forhold. Jeg tror du tenker på tiltale, som er beslutningen om at det skal reises sak for domstolene. Politiet vil faktisk etterforske situasjonen selv om du påberoper deg nødrett. Det er fordi de faktisk må ha et grunnlag for å vurdere om dette var en nødrettssituasjon eller ikke - nødrett er ikke noe "get out of jail free card" som sørger for at politiet ikke undersøker noe. Wikipedia har en artikkel om nødrett som er ganske grei - den er dog veldig tung å lese. Lenke til kommentar
turak Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Anmeldelse er ganske enkelt at noen henleder politiets oppmerksomhet mot et mulig straffbart forhold. Jeg tror du tenker på tiltale, som er beslutningen om at det skal reises sak for domstolene. Politiet vil faktisk etterforske situasjonen selv om du påberoper deg nødrett. Det er fordi de faktisk må ha et grunnlag for å vurdere om dette var en nødrettssituasjon eller ikke - nødrett er ikke noe "get out of jail free card" som sørger for at politiet ikke undersøker noe. Wikipedia har en artikkel om nødrett som er ganske grei - den er dog veldig tung å lese. Blir det politiet som konkulderer med at mitt lovbrudd ble gjennomført under nødrett slik at det aldrig blir en tiltale mot meg, eller må det opp i en domstol hvor det kommer fram at lovbruddet kommer under nødrett paragrafen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Begge kan konkludere med det. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Tankespill: Dersom en person står ovenfor valget i TS sin sak, og velger å ikke foreta et lovbrudd for å yte hjelp; Kan dette falle inn under straffeloven § 387? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Mener å huske at du har lov til å kjøre til nærmeste lovlige sjåfør. Kjører du lengre kan ikke du pårope deg nødverge. Trur neppe du kan bli dømt etter straffeloven §387 om du ikke satt deg i bilen hvis du har null kjennskap til det å føre en bil og dermed ville ha utsatt deg selv for fare. Hadde du derimot tidligere hatt lappen, men senere mistet den, så trur jeg nok at saken hadde stilt seg anderledes. Men har ingen juss å støtte meg til. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hva om jeg som er 15 setter meg bak rattet? Jeg har mye kjøreerfaring fra tidligere - men det er jo noe du naturligvis ikke kan fortelle politiet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Det kan ofte være vanskelig å hevde nødrett for å unngå all straff for ulovleg handling, men du får nok ofte litt mildere straff sidan ein nødsituasjon kan være ei formildande omstendigheit. Men for å kunne hevde nødretten så er det to krav som må være oppfylgt: 1) Den handlinga du gjorde var den einaste måten å berge liv, helse eller verdier på. 2) Skaderisikoen på hendelsen er langt større en skaderisikoen på den handlinga som du utførte. DEt store spørsmålet er korleis dette blir tolka i forhold til bilkjøyring som TS nemte som eit eksempel. Ein kan hevde at ved å kjøyre ulovleg med ein pasient i bilen så er skaderisikoen at du kræsjer i ein møtande bil og dermed setter livet til deg sjølv, pasienten og fører/passasjerer i den møtande bilen. Men som nemt så trur eg nok at forholds som at sjåføren er edru, har hatt førerkort før, sjåføren held seg til fartsgrensa og slike ting vil i sum gjere at risikoen for å kræsje er lavare en risikoen for at pasienten dør dersom han/ho ikkje blir frakta til sjukehus. Er det fyllekjøyring i høg fart med ein pasient som du fordi du har nedsatt vurderingsevne trur er livstruande skada så blir det vanskelig å sleppe unna med å bruke nødretten. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Det var en sak om fyllekjøring og nødrett nordpå for noen år siden. Artiklene er ganske korte så dere kan lese selv under. Fyllekjørte for å redde kamerat Oppfølgingsartikkel: Frikjent for promillekjøring Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Blir det politiet som konkulderer med at mitt lovbrudd ble gjennomført under nødrett slik at det aldrig blir en tiltale mot meg, eller må det opp i en domstol hvor det kommer fram at lovbruddet kommer under nødrett paragrafen? Påtalemyndigheten vil alltid vurdere påberopt nødrett/ nødverge, det er de som vil ha bevisbyrden for at det ikke forelå nødverge/ nødrett, event. om grensene for dette er overskredet. Hvis påtalemyndighetene tar ut en siktelse og kjører saken til domstolene, vil spørsmålet om nødrett/ nødverge gjøre seg gjeldende både under skyldspørsmålet og straffutmålingen. Finner man tiltalte skyldig, kan straffen allikevel settes ned. 2 Lenke til kommentar
Chrissi Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hei Det er ofte at Nødrett og Nødverge kommer opp som et tema både på nett og i min vennekrets, så jeg var litt nysgjerrig må hvordan det egentlig funker. Her er et oppdiktet scenario: Jeg har akkurat vært tvunget til og frakte en person til sykehus med bil, jeg hadde ikke lappen når jeg gjorde dette men personen trengte ummidelbar lege hjelp og amubulansen hadde ikke mulighet til å komme til stedet. Det er heller ingen naboer eller andre i umiddelbar nærhet som kunne kjøre. Jeg har brutt norsk lov ved og kjøre uten førerkort, men det reddet livet til personen. Jeg tar selv kontakt med politit og forklarer situasjonen. Jeg forteller selvsagt politiet at det ble gjort for og redde liv, også nødrett - vil politiet anmelde meg til tross for dette slik at jeg skal bruke dette paragrafet i rettssystemet eller vil politiet ikke åpne en sak i det hele å store? En venn av meg hevdet at politiet er nødt til og anmelde meg for å kunne etterforske saken, men det virker litt irrasjonelt for meg - burde det ikke være etterforsking før anmeldelse? Håper noen kan hjelpe Det viktigste er at du har gjort alt du kan for å ikke bryte loven. Kjøre uten lappen er greit nok om ingen andre er til stedet. Om du i tillegg kjører over fartsgrensen er det litt værre. Noe av det viktigste er at du ikke setter andres liv i fare (ink. ditt eget) for å redde kompisen din. Du må derfor kjøre forsvarlig og det ink. også å ikke kjøre fort. En fordel vil være å ringe AMK å få ambulansen til å komme deg i møte. Disse har opplæring i å kjøre utrykkning og vil kunne kjøre mye mer forsvarlig enn deg og vil også ha lov til å ligge litt over fartsgrensen. Bare husk at de også har tilgang til helikopter. En anmeldelse vil komme. Du kan tross alt ikke frikjennes på grunnlag av nødrett om du ikke er tiltalt for noe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå