bevertann Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Da min gamle P4 nå synger på sitt siste vers er det på tide med nytt leketøy. Jeg har bestemt meg for å ikke bruke mer penger på å oppgradere en utdatert platform, og heller kjøpe meg noe nytt som kan vare i noen år. Maskinen skal brukes hovedsaklig til arbeid (kompilering og utvikling, bl.a.) , men som dere sikkert ser utifra valg av skjermkort, er jeg glad i å fyre opp spill innimellom. Jeg har laget meg en handlevogn hos Dustinhome.no, siden de har ganske greie priser, og gir gratis frakt til studenter, så hvis dere anbefaler alternativer, hadde vært kjekt hvis det var noe Dustinhome hadde. Her er da altså hva jeg har så langt: INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156 1 719,00 kr ASUS P7P55D LE P55 S-1156 ATX 949,00 kr CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X2GB) 1 029,00 kr XFX RADEON HD5770 XT 1GB GDDR5 PCI-E 2DVI/HDMI/DP 1 345,76 kr SAMSUNG SYNCMASTER 2494LW 24# WIDE TFT BLACK 1 413,60 kr Resten av utstyr, altså kabinett, HD'er og slikt har jeg allerede. MEN... det store spørsmålet: Jeg har en strømforsyning jeg kjøpte ca 4 år siden: OCZ ModStream 520W. Vil dette være nok? Har den riktige tilkoblinger? Dette oppsettet lander på ca 6 500,- inkl frakt, og jeg ønkser ikke å gå så veldig mye høyere med mindre jeg er nødt å punge ut for en ny PSU også. Hva med de andre delene? Er denne CPU'en, HK og RAM en OK kombo? Skjermkortet kommer ganske høyt anbefalt og har mottat mye ros, så den føler jeg er et godt valg, men resten er jeg ganske usikker på. Jeg kommer til å kjøre WinXP og Debian 64bit hvis det er av interesse. Jeg håper jeg kan få noen gode tips fra dere. Tusen takk på forhånd! Endret 7. juli 2010 av bevertann Lenke til kommentar
Caliente Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hva med ett "AMD Phenom II X6 1055T" oppsett? det vil gjøre jobben like greit som en 750, men du vil ha litt ekstra hvis du er som meg, og ikke orker å lukke alt du holder på med når du skal spille. Og spiller du BC2 og er innstilt på Crysis 2 vil de dra god nytte av de ekstra kjernene. Men er du bestemt på ett Intel-oppsett så er delene du har valgt veldig stabile og gode. PSUen vil nok holde. Men skal du overklokke trenger du en bedre. Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Hva med ett "AMD Phenom II X6 1055T" oppsett? det vil gjøre jobben like greit som en 750, men du vil ha litt ekstra hvis du er som meg, og ikke orker å lukke alt du holder på med når du skal spille. Og spiller du BC2 og er innstilt på Crysis 2 vil de dra god nytte av de ekstra kjernene. Men er du bestemt på ett Intel-oppsett så er delene du har valgt veldig stabile og gode. PSUen vil nok holde. Men skal du overklokke trenger du en bedre. Nå du slutte å tulle. Et i7 oppsett bør har triple channel, altså 6gb. Jeg vil også anbefale et 1055t, noe som jeg har selv. Utrolig god ytelse. Da bør du kjøpe 4gb Må forresten ha annet HK som støtter 6gb. Endret 7. juli 2010 av knutsen92 Lenke til kommentar
Caliente Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) hehe min gode mann. han har ett i5 oppsett, ikke ett i7 oppsett. i5 har 2 kanals DDR3 minne. Another one bites the dust. Endret 7. juli 2010 av Caliente Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Oops, leste feil. Beklager, 4gb. Lenke til kommentar
bevertann Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Takk for input! Jeg stiller meg generelt litt skeptisk til AMD, mest grunnet tidligere erfaringer. Nå skal det sies at siste AMD prosessoren min var en Athlon 1100, og det har vel skjedd mye siden den tid. Utifra det jeg har lest er i5 750 prosessorene temmelig bra bang-for-the-buck, og ganske effektgjerrige. Hvordan er dette ifht Phenom'en dere anbefaler? Edit: Hovedsaklig vil maskinen bli brukt til arbeid, tung programmering, tunge verktøy og slikt. Spillingen er et lite "bonus", men burde ikke gå utover det andre Endret 7. juli 2010 av bevertann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå