Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama vil reise, ikke jeg - be henne ta et valg?

Gjest valg

Anbefalte innlegg

Ok, nå har det seg slik at jeg å damen har vært sammen i 2 år. Vi bor i lag.

Saken er at hun vil hele tiden reise i alle retninger, mens jeg liker meg best hjemme. Synes forsåvidt også at det er bortkastet å bruke penger på å reise. Er vel litt materalist :p

I går når vi skulle bestille en reise ga hun meg muligheten til å trekke meg rett før bestillingen ble fullført. Jeg tok denne sjansen å sa at jeg ikke ville dra. Da ble hun dritsur, og etterhvert truet med å flytte ut.

Jeg er en person som liker meg best alene, klarer meg helt fint uten noen hjelp fra andre. Men jeg står ikke helt uten venner, noe damen min gjør. Derfor tenker jeg litt på at hun bare holder ut pga. at hun ikke har noen andre steder å dra (bortsett fra familie).

Jeg blir heller ikke så mye påvirket at kranglig/kjefting osv. Er en ganske rolig å behersket fyr.

Så nå vurderer jeg å be henne ta ett valg. Enten er hun fornøyd med slik vi har det, eller så flytter hun ut å finner seg en som elsker å reise slik at hun kan skryte om dette til alle å enhver. Hva synes dere jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje hun burde få seg noen venner eller en hobby slik at hun ikke er så avhengig av deg.

Ja, det tror jeg hadde vært lurt pga. at hun hele tiden ønsker å gjøre ting sammen med meg. Hadde det vært noen andre der hadde det kanskje blitt en bra "avlastning". Men det er nok lettere sagt enn gjort.

Så du tror hun er bare sammen med deg fordi hun ikke har noen andre?

Da er det bare å gi fyken i såfall.

Jeg tror egentlig ikke det, men man vet no aldri.

Forhold går jo ut på å være fleksibel i begge ender. Jeg kan selvfølgelig dra på en tur eller to, men jeg er ikke så naiv at jeg tror at folk forandrer seg. Så hvis jeg nå føyer meg noen ganger i år, å kanskje neste år, så blir det jo problemer når jeg faller tilbake til mitt egentlige jeg.

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen er endret da den brøt med "tre ords regelen" og var lite dekkende for trådens innhold. Ønsker du en annen tittel enn den jeg valgte, er det bare å skrike ut ;)

Så til det tråden handler om:

I mine øyne virker det ganske merkelig å sette forholdet på spill for en slik "bagatell". Om forholdet ellers er bra hadde jeg blitt med henne på noen turer. Du må da finne romantiske opplevelser i eksotiske omgivelser noe givende? :) Kanskje du bare har vært feil steder tidligere og trenger å prøve noe annet?

Ber du henne "ta et valg" tror jeg du lett kan sette forholdet på en alvorlig prøve. Hadde jeg hatt en dame som ba meg revurdere forholdet vårt på bakgrunn av en liten reise-krangel ser jeg for meg at jeg hadde blitt temmelig usikker på henne. Du eller dama som spanderer turene forresten?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Ok, nå har det seg slik at jeg å damen har vært sammen i 2 år. Vi bor i lag.

Saken er at hun vil hele tiden reise i alle retninger, mens jeg liker meg best hjemme. Synes forsåvidt også at det er bortkastet å bruke penger på å reise. Er vel litt materalist :p

I går når vi skulle bestille en reise ga hun meg muligheten til å trekke meg rett før bestillingen ble fullført. Jeg tok denne sjansen å sa at jeg ikke ville dra. Da ble hun dritsur, og etterhvert truet med å flytte ut.

Jeg er en person som liker meg best alene, klarer meg helt fint uten noen hjelp fra andre. Men jeg står ikke helt uten venner, noe damen min gjør. Derfor tenker jeg litt på at hun bare holder ut pga. at hun ikke har noen andre steder å dra (bortsett fra familie).

Jeg blir heller ikke så mye påvirket at kranglig/kjefting osv. Er en ganske rolig å behersket fyr.

Så nå vurderer jeg å be henne ta ett valg. Enten er hun fornøyd med slik vi har det, eller så flytter hun ut å finner seg en som elsker å reise slik at hun kan skryte om dette til alle å enhver. Hva synes dere jeg bør gjøre?

Det er relativt egoistisk av deg å si til dama at "ja siden jeg ikke liker å reise får du bli her i hus eller så slår vi opp" Å reise ut å oppleve verden er noe de aller fleste liker og som mange drømmer om så når du da i din lille "trives best aleine" verden skal tvinge dama til å ikke reise på ferie får jeg intrykk av at du er en kronidiot.

Du må jo forstå det at når dama kjefter og krangler med deg så er det fordi hun ikke er fornøyd med situasjonen, og da hjelper det lite at du er "rolig og behersket og ikke blir påvirket av slikt".

Høres ut som dine ambisjoner er å bo i ett hus som du fyller opp med fine møbler og dyre tv'er så når du blir gammel kan du fortelle barnebarna om den gangen du så ut vinduet og naboen gjorde noe spennende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det så farlig å reise alene da? Om hun ikke har venner så er hun vel ikke en spesielt sosial person, så hvorfor ikke dra alene? eventuelt dra med søsken/foreldre? Ganske teit om hun MÅ dra med deg hver gang, å være for avhengig av kjæresten er ikke bra..

Så vidt jeg vet finnes det også grupper med folk som reiser ilag selv om de ikke er venner ellers, som en hobby liksom.

Lenke til kommentar

jeg tilhører den gruppe med "særinger" som liker å reise alene. når det er sagt då bil jeg påpeke at jeg er singel og ikk etrenger å ta hensyn til en kjæreste eller samboer. reiser en alene kan en ta seg friheten til å se og gjøre ting uten å måtte ta hensyn til andre.

så over til det trådstarter tar opp. jeg er såpass gammel blitt at jeg ser på det som en fordel at et samboerpar, gifte par eller kjærester for den saks skyld også, kan gjøre ting hver for seg. det at en kan ha egne hobbyer gjør at en beriker sitt eget liv med det en interiserer seg for. dessuten har en noe morsomt og interesant å fortelle kjæresten/samboeren/mannen/konen/whatever om kvelden. hvis en til enhver tid henger sammen tror jeg på sikt kan tære på forholdet.

jeg ser på det som lirte lurt at du skal gi sambisen din dette valget. ønsk henne heller god tur og kos deg hjemme alene og gjør det du har lyst til å gjøre. du gir litt inntrykk av at du synes samboeren din er litt krevende med hensyn til at dere "må" være samme hele tiden. tror du ikke det vil være fint om dere fikk litt tid hver for seg mens dere gjør det dere har lyst til å gjøre?

Lenke til kommentar

For å være ærlig så skjønner jeg henne litt. Jeg hadde ikke orket en kjæreste som skulle være den som bestemte og aldri ville reise. For det er jo dét det blir til, at det er du som får viljen din, får ikke inntrykk av at dere reiser overhodet. Kan godt være jeg misforstår og at dere har vært på mange turer før, men for en som meg som elsker å reise hadde jeg syntes det vært skikkelig kjedelig om kjæresten aldri ville dra noe som helst sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar

yvonne: jeg får inntrykk av det TS skriver at samboeren hans liker å reise mye og at hun er det som på godt norsk kalles en reiseboms. det er ikke alle som trives med dette og det må vel også samboeren kunne forstå? å være med på en eller annen ferie må TS kunne tåle men jeg synes samboeren bør kunne innse at han ikke vil være med å reise hele tiden.

Lenke til kommentar

oj, her tok det litt av med svar :o

Jeg foretok meg ingenting, sa ingenting, lot alt gå som normalt. Hun skjønte at hvis hun skulle dra noen steder i år, så måtte hun dra alene. Noe hun kanskje gjør, jeg oppmuntrer iallefall til det.

Jeg er enig med de av dere som sier at det er bra å gjøre ting hver for seg, hvis ikke kan man bli sinnsyk.

Vi betaler hver for oss btw. Har ikke noen felles økonomi.

Og til slutt: Jeg skjønner ikke i det heletatt de som liker å reise. Dere sier at jeg ikke vil ha noe å fortelle barnebarna mine, ingen av mine besteforeldre, tanter, onkler eller whatever sitter å skryter til meg om alle de fine plassene de kanskje har vært. Om dere liker å skryte av slike ting så versågod :p

Lenke til kommentar

Tror du bommer her TS.

Det å reise handler like mye om å skaffe seg erfaringer som det å "nyte" frihet.

Opplever du ting, skaffer deg nye erfaringer, snakker med mennesker du vanligvis ikke hadde snakket med osv tror jeg det gjør deg til ett bedre menneske (det gjelder alle) i den forstand at du stiller sterkere i diskusjoner, situasjoner du vanligvis ikke kunne ha taklet og du kan også bli mer morsom/interessant og være rundt.

Selv så hater jeg å fly, ikke for at det er skummelt, men det er fordømt kjedelig. Jeg er like grinete hver eneste gang. Sikkerhetskontroll, billettkontroll, pakking, planlegging, bestillinger, mye venting, trangt, grinete unger osv.

Dette gjør at jeg ofte setter ett negativt preg på dette med reising, men vet du hva? De gangene jeg har dratt på ferie uten å egentlig ha hatt lyst så har jeg alltid endt opp med å kose meg, lære meg nye ting og ikke minst utforske mine egne grenser. Dette har lært meg til å være mer åpen om ting jeg vanligvis aldri hadde gjort, noe jeg er drit glad for den dag i dag!

Reis og kos deg, som nevnt ovenfor så tror jeg bare du ikke har dratt til rette steder, enda (kan vi håpe).

Lykke til med fruen :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Min konklusjon:

1. Hun er kun sammen med deg for at hun ikke har noen andre

2. Du bryr deg egentlig ikke så mye om hun drar eller ikke

3. Det er dømt til og gå rett vest med dere

Lenke til kommentar

*snip*

hva baserer du egentlig dette på? din lange erfaring med forhold? jeg har frem til dags dato aldri møtt et par med dønn like interesser hvor forholdet har overlevd. det er faktisk en fordel i et forhold at de kan gjøre ting litt hver for seg også. har ikke sambisen til TS noen veninner/familie/whatever som hun kan dra med?

på enkelte som har svart i denne tråden virker som en _må_ reise utenlands for å få seg livserfaring. hva er galt med å skaffe seg erfaring ved å for eksempel dra ut i skauen eller andre ting? jeg synes det virker litt trasig av sambisen til TS at han absolutt må være med på noe han mistrives med.

når det er sagt så tror jeg TS med fordel burde snakke med samboeren sin om fremtiden for forholdet. kommunikasjon er som sagt hemmeligheten for å unngå slike episoder som det han er i nå.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...