Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Det er to måter å drive på; Hobbysjappa. Forettningen. Dette virker å være noe midt imellom og har ca 100m naivitet innabords. Lykke til. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Veldig mange gode innspill her som bør tas hensyn til. Vil spesielt rose rodsno for et velfundert og oppsummerende innlegg. Igjen får jeg bekreftet hvilken ressurs dette forumet er gjennom menneskene som deler sine meninger og kunnskap her, og hvis det hadde vært meg som var i ferd med å starte opp en bedrift hadde jeg satt umåtelig stor pris på slik tilbakemelding (selv om dialogen ble litt krass etterhvert). Det er et tøft marked TS begir seg ut på, og sånn sett er det bedre at slike aktuelle spørsmål og mangler som har blitt påpekt i tråden her, blir trukket frem i lyset så fort som mulig. Stå på og ikke gi opp, men ta for all del til deg den kritikken du nå får; den er gull verdt og er i mange av tilfellene forutsetninger for å kunne opprette og drive en levedyktig bedrift. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) Det går fint å drive nisjebutikk om man har liten konkurranse, om sjappa til blir bra, så kommer jeg til å kjøpe PC-mods og vannkjøling fra han. Multicom var bra før i tiden, men det er lite nytt der siden Netshop tok over, de har nesten ingenting på lager heller. Kan jo ta Barbershop.no som et fint eksempel på en nisjebutikk som går bra . Endret 9. juli 2010 av Svedge Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Jeg kunne godt tenkt meg en butikk i Norge som selger quadcooler http://www.youtube.com/watch?v=BPX6YLJMl58 Med en prislapp på $29.95 så havner du på 191,- etter dagens kurs.. det betyr at du kan privatimportere den momsfritt. selv med 100,- i frakt vil det være billigere for deg enn å kjøpe den i en norsk butikk. Den eneste nettbutikken som driver varen sender kun i USA. Lenke til kommentar
"Ole-Andreas" Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Hei igjen. Jeg har tatt litt tid å lest godt gjennom alt hva dere har skrevet. Kritikk og ideer. Jeg skjønner godt at noen er litt skeptisk, men det vil alltid være noen som er litt skeptisk. Jeg skulle ønske jeg kunne forklart en del ting på en bedre måte. Slik at jeg hadde fått dere til å skjønne hvorfor dette kan fungere. Det eneste jeg kan si er at ved å se på innkjøpsprisene fra leverandørene, hadde dere skjønt litt mer. Jeg vil bare gå gjennom noen av tingene som jeg har sakt slik at det ikke blir misforstått. Hele 5% greien: Da jeg sa dette mente jeg egentlig bare på noen produkter. Dyre produkter som f.eks Fullvannblokker til skjermkort er ganske dyre. Noe som gjør at hvis jeg hadde hatt samme pris kalkyle på de som på andre ting ville de fort endt opp i 1000kr klassen. Og da er det ikke mange som kommer til å kjøpe de. Fullvannblokker er heller ikke ting som de fleste kjøper. Men hvis jeg har en lav fortjeneste på slike "spesielle" produkter, vil det lokke flere kunder til butikken. Andre produkter som CPUblokk og reservoar er noe jeg kan selge med mye mer fortjeneste, så lenge jeg kjøper de inn i store kvanta. Også har du alle ekstra ting som vifter, slanger og nippler. De fleste nettbutikker i Norge har skampriser på gode vifter. Hvis jeg selger disse til en lav pris, vil det trekke inn en del kunder som egentlig ikke skal ha vannkjøling. Vi i gruppen ha snakket litt sammen, og vi ser at det er en del ting vi senere kan ta inn. Hobbybedrift: Det blir ikke noen hobbybedrift. Etter å ha snakket med noen bekjente litt, har jeg fått litt investorer. Dette forandrer på en del ting. Som sikkert flere skjønner så har min "filosofi" forandret seg litt. Så lenge vi legger oss på samme prisnivå som utenlandske butikker, vil vi ha kunder. Min alder: Ja jeg er kanskje bare 18 år, men forandrer det noe da? Min bedrift må følge akkurat samme lover som alle andre her i Norge. Det finnes ikke noen smutthull. Spesielt når det kommer til MVA, og ikke minst angreretten. Jeg har på ingen måte lyst til å ende opp i fengsel. Jeg skal snart på kurs i alt dette. (FØR oppstart av nettbutikken) Disse kursene var noe jeg meldte meg på før jeg skrev noe her på forumet, men jeg meldte meg på noen flere etter litt kritikk. Så jeg vil egentlig bare takke for det. Mange her inne har åpnet øynene mine. Lunch date: Planen er å ha åpning den 20. August. Denne dagen skal vi ha litt konkurranser og tilbud. Så det er en god ide å ta en tur innom. Kanskje du kan få deg noe du har lyst på.. Gratis. Hvem er vi videre selgere for: Så lang har vi kun 3 leverandører og er i diskusjon med 3 andre. Problemet er at produsenter som Laing har litt vanskelig for å sende hele veien til Norge, så mulig dette må tas gjennom en annen bedrift som er "reseller" for de allerede, men det vil trekke prisene opp for oss. Disse har vi: EK Waterblocks Danger Den XSPC Disse har vi kontakt med: Laing Yate Loon Bitspower Håper at noen har fått litt mer forståelse for hva vi egentlig har planlagt her. Hvis det er noe annet dere vil ha oppklart så er det bare å spørre. I første omgang kommer vi bare til å ta inn GFX blokker fra en leverandør, hvilken er mest likt? På pris er det ikke så ekstrem forskjell, men litt. "OleAndreas" Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Er det snakk om multi-GPU-blokker (ikke fullcover), snakk med Swiftech (MCW-60) og D-Tek (Fusion GPU). Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Flott at du klarer å ta til deg kritikken. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Dette var ei litt betre forklaring enn det du har sagt tidlegare. At du vel å ta litt pengar på varene og få inn forteneste er viktig, så det er bra at du har ombestemt deg litt der. Ellers, stå på vidare! Eg håpar du/de får dette til og greier å halde det gåande. Endret 10. juli 2010 av Breidablik Lenke til kommentar
"Ole-Andreas" Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Er det snakk om multi-GPU-blokker (ikke fullcover), snakk med Swiftech (MCW-60) og D-Tek (Fusion GPU). Det skal vi vet du. Flott at du klarer å ta til deg kritikken. Ja.. Jeg er ikke typen som legger meg ned etter litt kritikk. Bedre å ta litt inn, forandre litt ting. Det er jo faktisk dere som forbrukere som skal kjøpe fra denne nettsiden. Hvis ikke dere har tro i det jeg driver med så vil det aldri fungere. Hvis du skulle ha noen andre tips eller ideer så er det bare å komme med de Dette var ei litt betre forklaring enn det du har sagt tidlegare. At du vel å ta litt pengar på varene og få inn forteneste er viktig, så det er bra at du har ombestemt deg litt der. Ellers, stå på vidare! Eg håpar du/de får dette til og greier å halde det gåande. Takk. Ja så at det var nødvendig med litt forklaring. Endret 10. juli 2010 av "Ole-Andreas" Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Spennende med nye bedrifter som kan tilby varer det ellers ikke er overflod av her til lands. Ønsker deg også lykke til, men ser enda at du har en ganske så lang vei å gå. Slik jeg ser det, tror jeg du enda trenger et godt år i planleggingsfasen; Ikke kan du reglene innenfor salg, mva., forbrukerrettigheter osv. Virker heller ikke som du har helt oversikt over de faktiske utgiftene du kommer til å ha ved denne bedriften. Som flere andre har nevnt, var det nok heller ikke et sjakktrekk med denne tråden, da du som eier av bedriften ikke virker alt for seriøs. Førsteinntrykket er veldig ofte den eneste sjansen du får i denne bransjen, da er det ikke så lurt å fremstå slik du gjør i denne tråden full av useriøse svar, flust av skrivefeil og til tider ganske krasse personangrep mot realistiske kritikere av prosjektet. Hadde jeg vært deg og hatt ønske om å redde denne idèen, ville jeg stengt tråden og startet på nytt om et års tid, når du har litt bedre oversikt. Slik det er nå virker alt veldig rotete, du fremstår som en useriøs og ukompetent person som kanskje klarer å få igang en døgnflue av en nettbutikk, som ender opp i konkursens avgrunn etter kort tid. (Og bare for å ha skrevet alt mitt på det rene; dette er slik du virker utad til oss her på forumet, ikke slik du nødvendigvis er som person i det virkelige liv. Men igjen, det er denne posten vi har som eneste mulighet til å bedømme deg og bedriften ut fra.) Lenke til kommentar
"Ole-Andreas" Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Spennende med nye bedrifter som kan tilby varer det ellers ikke er overflod av her til lands. Ønsker deg også lykke til, men ser enda at du har en ganske så lang vei å gå. Slik jeg ser det, tror jeg du enda trenger et godt år i planleggingsfasen; Ikke kan du reglene innenfor salg, mva., forbrukerrettigheter osv. Virker heller ikke som du har helt oversikt over de faktiske utgiftene du kommer til å ha ved denne bedriften. Som flere andre har nevnt, var det nok heller ikke et sjakktrekk med denne tråden, da du som eier av bedriften ikke virker alt for seriøs. Førsteinntrykket er veldig ofte den eneste sjansen du får i denne bransjen, da er det ikke så lurt å fremstå slik du gjør i denne tråden full av useriøse svar, flust av skrivefeil og til tider ganske krasse personangrep mot realistiske kritikere av prosjektet. Hadde jeg vært deg og hatt ønske om å redde denne idèen, ville jeg stengt tråden og startet på nytt om et års tid, når du har litt bedre oversikt. Slik det er nå virker alt veldig rotete, du fremstår som en useriøs og ukompetent person som kanskje klarer å få igang en døgnflue av en nettbutikk, som ender opp i konkursens avgrunn etter kort tid. (Og bare for å ha skrevet alt mitt på det rene; dette er slik du virker utad til oss her på forumet, ikke slik du nødvendigvis er som person i det virkelige liv. Men igjen, det er denne posten vi har som eneste mulighet til å bedømme deg og bedriften ut fra.) Jeg ser veldig godt hva du mener. Men 1 år er litt langt. Hvis vi hadde trengt 1 år på å planlegge en liten bedrift hadde vi mistet våre investorer, og partnere. Meningen med dette forumet var egentlig bare å finne ut hvilke produkter dere ønsker. Jeg ser at en del ting ser veldig rotete ut. Jeg jobber ca 5 timer med dette daglig. Mye av det som dere bekymrer dere om er ikke mitt ansvar. Noe jeg er glad for. Som jeg har sakt tidligere er jeg ikke den eneste på prosjektet. De tingene vi ikke kan eller trenger hjelp til vil vi lære oss eller få hjelp til. Skrivefeil og slikt.. forumet er egentlig ikke det viktigste for oss akkurat nå, og kommer ikke til å bli det heller. Når vi får vårt eget forum hvor dere kan komme med klager, spørsmål og slik vil det bli mye mer seriøst og strukturert. Det beste for meg hadde vært hvis vi kunne brukt forumet til å diskutere produkter. Så mitt ansvar her inne på forumet er egentlig å velge ut produkter. Kan vi prøve å holde oss til produkter og produsenter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Begynn å importer Sea Sonic til detta pottitlandet igjen. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Kjære Ole-A. For meg så virker det som om du har tatt deg vann over hode. Å drive en butikk krever mer enn en tube med ungdomlig pågangsmot og et reservoar med ydmykhet. Å starte en bedrift krever kunnskap og erfaring. For meg så virker det som om du ikke har noen av delene, selv om du er villig til å lære og har jobbet på McDonalds. Skal du starte en bedrift i 2010 så bør du minst ha 100k som gjør det mulig å starte et AS. Fordelene ved et AS er du sikkert klar over. Men mest av alt, se på hvem du skal kjempe med. Norges største nettbutikker spiser sånne som deg til frokost. Bare det at du går ut å forteller hvilke produsenter du snakker med og som du har inngått avtale med forteller meg at du ikke er den salteste nøtten i skålen. Andre nettbutikker kan bruke denne informasjonen som du har lagt ut og ha de samme produktene på lager lenge før du i det hele tatt har fått registrert domene. Med andre ord, hele ditt kundegrunnlag er borte, og du vil bli sittende med masse varer du aldri får solgt og er praktisk talt konk før du har solgt så mye som en nippel. Fullfør videregående, ta deg noen år på BI og skaff deg en jobb i en nettbutikk og få deg litt erfaring før du igjen begir deg ut vannavkjølte eventyr. Du er bare 18 og har hele livet foran deg, ikke ødlegg ditt og andres liv før du har kommet deg sikkelig ut av blokkene. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Jeg syntes trådstarter skal ha kudos for at han forsøker seg ut på dette. Det er svært mange her som er kritiske, og det håper jeg bare styrker TS i sin tro på prosjektet. Dersom man skulle ha hørt på alle som var negative så ville det aldri vært noen Donald Trump, Kjell-Inge Røkke, Steve Jobs eller Stein Erik Hagen. Det vil alltid være de som tror de vet bedre enn deg. Det vil alltid være de som er negative. Det vil alltid være de som ikke unner noen suksess. Jeg har selv tvil til dette prosjektet ut i fra det jeg har lest hittil, men du skal bare drite i hva andre sier og måtte mene om deg, eller ditt prosjekt. Bare sørg for at du starter forsiktig og ikke tar en for stor risiko. Om du ikke lykkes i dette vil du ha en masse erfaring til senere prosjekter. Det at du har gründerteften i deg, er svært viktig for å kunne lykkes på sikt. Kanskje ikke det går så bra med dette prosjektet (håper selvfølgelig det går bra), så kan du ta med deg erfaringene videre. Samtidig må det påpekes at man kan ikke vente for lenge med å sette i gang et prosjekt. Skal man lære seg absolutt alt, ta alle forhåndsregler og trygge seg på alle måter så kommer man aldri i gang - nettopp fordi man aldri vil bli "utlært". Noen ganger må man bare kaste seg ut i det. Det meste lærer man i selve prosessen. Når det er sagt så er det en del ting som er viktig å sette seg inn i før man starter opp. Det er viktig å ha en god forretningsplan, kjenne til regelverket (skatt, moms, regnskap, forbrukerkjøp ol.), gjort gode kalkyler og satt av en del egenkapital. Man må ha en plan for hvor lenge man kan drive uten inntekter, eller i det minste svært små inntekter. Tror du burde satse på et meget begrenset sortiment til å starte med. Noe av det viktigste for kunder som handler på nett i tillegg til gode priser, er leveringstid. Ofte kan leveringstiden være viktigere enn at prisen er den beste. Det betyr at du må ha varene på lager lokalt klare til å shippes ut samme dag, eller senest påfølgende dag. Noe av det dyreste med å drive et firma er å ha et varelager. Varelageret binder opp mye kaptial, og er gjerne den største utgiftsposten ved siden av personalkostnader. Nå regner jeg med at du og dine kamerater kommer til å jobbe "gratis" en periode, så dette med personalkostnader vil være svært små. Til å starte med burde du ha et svært lite lager av varer som koster over f.eks. 500-600 kr i innkjøp, og ha et litt større lager på varer som koster lite i innkjøp (f.eks. slanger, nipler og enkle kjøleelementer). Dette er ganske vanskelig derfor at kundene forventer et visst utvalg, men et for stort utvalg vil fort bety kroken på døren om du har for lav omsetningshastighet. Spesielt gjelder dette på "ferskvarer", dvs. produkter som har svært begrenset livssyklus. Vil tippe at kjølere til bestemte grafikkort vil være et eksempel på dette (er ikke spesielt bevandret innen kjøling/modding). Videre vil angrerett og reklamasjon være en stor del av din hverdag, og her står du for mesteparten av kostnaden. Kunde kan kreve at du betaler for retur av defekt vare, ny vare samt forsendelse av ny vare. Du må ta høyde for minimum 5-6 % reklamsjon i dine priskalkyler. Er ikke så bekymret for hva som skjer med varer som går i stykker innenfor reklamasjonsfristen på fem år ettersom at svært få reklamere etter 2-3 år. Utfordringen ligger i de som reklamerer innen to år. De fleste produsenter gir kun ett år garanti på produktet, og det betyr at du som selger ikke får dekke noe fra produsent/leverandør selv om du må gi kunde nytt produkt/penger tilbake. Selv varer du får dekket innen garantitiden vil det i det volumet du ser for deg driften ikke være noe poeng i å returnere til selger for kreditering/utbytte. Dette fordi kostnaden ved retur ofte spiser opp verdien på produktet du får tilbake. Det finnes enkelte unntak der produsentene krediterer deg for varen uten at du må sende den i retur, men det gjelder svært få. Det avhenger rett og slett av hvor gode avtaler du kan lage med dine leverandører. Svært viktig er det at nettbutikken fremstår som ryddig og profesjonell. Hent gjerne inspirasjon fra andre nettbutikker. Språket er svært viktig, og du er derfor helt avhengig at noen kjører korrektur på all tekst som legges ut. Ordelingsfeil, slang og feil bruk av komma innbyr ikke til tillit. At nettbutikken har sitt eget forum er en kjempefordel - spesielt med tanke på at dere er en nisjebedrift. Det samme gjelder for gode produktdemostrasjoner og veiledninger på sidene. Vil også anbefale slik som TS selv er inne på bruk av YouTube, men også Facebook. Det er klart at prisene ikke kan være unormalt høye, men ettersom du driver i et nisjemarked og det finnes svært få lokale konkurrenter så trenger du ikke å kjøre prisene i bånn. Det er dog viktig at du starter med en forsiktig prisprofil i starten for å trekke til deg kunder. Hvor lang denne perioden skal vare, er avhengig av hvor stor kundemasse du har tenkt å tiltrekke bedriften, samt din egenkapital. Ønsker deg riktig lykke til! Endret 10. juli 2010 av Nuffern Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Når det gjelder moms forstår jeg det slik at du kan søke om en tollkreditt hos din ekspeditør. Hva som skal til for dette vet jeg ikke, og jeg har vel ikke så stor tro på at det er en løsning som tilbys enkeltmannsforetak. Det er uansett verdt å undersøke. Pass bare på at dine bestillinger samsvarer med din bedrifts likviditet. Surt å få et momskrav på 20 000 kroner når du ikke sitter med nåla i veggen. Tipper at du har kommet så langt i prosjektet at du har samfart altinn.no for informasjon vedrørende lover og regler? Endret 10. juli 2010 av Nuffern Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Hva med å selge ikke så veldig dyre beginners kit for førstegangsvannkjølere ? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Allerede tatt opp. I tillegg, OA, bør du arrangere det slik at du raskt kan sende nipler o.l i "brevfrakt". Lenke til kommentar
;_; Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 ^Tror han har sagt at han kan/vil gjøre det før i tråden. Lenke til kommentar
"Ole-Andreas" Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Allerede tatt opp. I tillegg, OA, bør du arrangere det slik at du raskt kan sende nipler o.l i "brevfrakt". Det eneste man må tenke på er, hvis man da velger postoppkrav må du ut med 149kr bare for frakten. Så forehåndsbetaling er da et must. Lenke til kommentar
"Ole-Andreas" Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Jeg syntes trådstarter skal ha kudos for at han forsøker seg ut på dette. Det er svært mange her som er kritiske, og det håper jeg bare styrker TS i sin tro på prosjektet. Dersom man skulle ha hørt på alle som var negative så ville det aldri vært noen Donald Trump, Kjell-Inge Røkke, Steve Jobs eller Stein Erik Hagen. Det vil alltid være de som tror de vet bedre enn deg. Det vil alltid være de som er negative. Det vil alltid være de som ikke unner noen suksess. Jeg har selv tvil til dette prosjektet ut i fra det jeg har lest hittil, men du skal bare drite i hva andre sier og måtte mene om deg, eller ditt prosjekt. Bare sørg for at du starter forsiktig og ikke tar en for stor risiko. Om du ikke lykkes i dette vil du ha en masse erfaring til senere prosjekter. Det at du har gründerteften i deg, er svært viktig for å kunne lykkes på sikt. Kanskje ikke det går så bra med dette prosjektet (håper selvfølgelig det går bra), så kan du ta med deg erfaringene videre. Samtidig må det påpekes at man kan ikke vente for lenge med å sette i gang et prosjekt. Skal man lære seg absolutt alt, ta alle forhåndsregler og trygge seg på alle måter så kommer man aldri i gang - nettopp fordi man aldri vil bli "utlært". Noen ganger må man bare kaste seg ut i det. Det meste lærer man i selve prosessen. Når det er sagt så er det en del ting som er viktig å sette seg inn i før man starter opp. Det er viktig å ha en god forretningsplan, kjenne til regelverket (skatt, moms, regnskap, forbrukerkjøp ol.), gjort gode kalkyler og satt av en del egenkapital. Man må ha en plan for hvor lenge man kan drive uten inntekter, eller i det minste svært små inntekter. Tror du burde satse på et meget begrenset sortiment til å starte med. Noe av det viktigste for kunder som handler på nett i tillegg til gode priser, er leveringstid. Ofte kan leveringstiden være viktigere enn at prisen er den beste. Det betyr at du må ha varene på lager lokalt klare til å shippes ut samme dag, eller senest påfølgende dag. Noe av det dyreste med å drive et firma er å ha et varelager. Varelageret binder opp mye kaptial, og er gjerne den største utgiftsposten ved siden av personalkostnader. Nå regner jeg med at du og dine kamerater kommer til å jobbe "gratis" en periode, så dette med personalkostnader vil være svært små. Til å starte med burde du ha et svært lite lager av varer som koster over f.eks. 500-600 kr i innkjøp, og ha et litt større lager på varer som koster lite i innkjøp (f.eks. slanger, nipler og enkle kjøleelementer). Dette er ganske vanskelig derfor at kundene forventer et visst utvalg, men et for stort utvalg vil fort bety kroken på døren om du har for lav omsetningshastighet. Spesielt gjelder dette på "ferskvarer", dvs. produkter som har svært begrenset livssyklus. Vil tippe at kjølere til bestemte grafikkort vil være et eksempel på dette (er ikke spesielt bevandret innen kjøling/modding). Videre vil angrerett og reklamasjon være en stor del av din hverdag, og her står du for mesteparten av kostnaden. Kunde kan kreve at du betaler for retur av defekt vare, ny vare samt forsendelse av ny vare. Du må ta høyde for minimum 5-6 % reklamsjon i dine priskalkyler. Er ikke så bekymret for hva som skjer med varer som går i stykker innenfor reklamasjonsfristen på fem år ettersom at svært få reklamere etter 2-3 år. Utfordringen ligger i de som reklamerer innen to år. De fleste produsenter gir kun ett år garanti på produktet, og det betyr at du som selger ikke får dekke noe fra produsent/leverandør selv om du må gi kunde nytt produkt/penger tilbake. Selv varer du får dekket innen garantitiden vil det i det volumet du ser for deg driften ikke være noe poeng i å returnere til selger for kreditering/utbytte. Dette fordi kostnaden ved retur ofte spiser opp verdien på produktet du får tilbake. Det finnes enkelte unntak der produsentene krediterer deg for varen uten at du må sende den i retur, men det gjelder svært få. Det avhenger rett og slett av hvor gode avtaler du kan lage med dine leverandører. Svært viktig er det at nettbutikken fremstår som ryddig og profesjonell. Hent gjerne inspirasjon fra andre nettbutikker. Språket er svært viktig, og du er derfor helt avhengig at noen kjører korrektur på all tekst som legges ut. Ordelingsfeil, slang og feil bruk av komma innbyr ikke til tillit. At nettbutikken har sitt eget forum er en kjempefordel - spesielt med tanke på at dere er en nisjebedrift. Det samme gjelder for gode produktdemostrasjoner og veiledninger på sidene. Vil også anbefale slik som TS selv er inne på bruk av YouTube, men også Facebook. Det er klart at prisene ikke kan være unormalt høye, men ettersom du driver i et nisjemarked og det finnes svært få lokale konkurrenter så trenger du ikke å kjøre prisene i bånn. Det er dog viktig at du starter med en forsiktig prisprofil i starten for å trekke til deg kunder. Hvor lang denne perioden skal vare, er avhengig av hvor stor kundemasse du har tenkt å tiltrekke bedriften, samt din egenkapital. Ønsker deg riktig lykke til! Takker. Du reddet dagen min! Jeg har en del ting på lur som jeg ikke kan si, men jeg lover at det kommer til å bli noen gøye oppstart dager! Når det gjelder moms forstår jeg det slik at du kan søke om en tollkreditt hos din ekspeditør. Hva som skal til for dette vet jeg ikke, og jeg har vel ikke så stor tro på at det er en løsning som tilbys enkeltmannsforetak. Det er uansett verdt å undersøke. Pass bare på at dine bestillinger samsvarer med din bedrifts likviditet. Surt å få et momskrav på 20 000 kroner når du ikke sitter med nåla i veggen. Tipper at du har kommet så langt i prosjektet at du har samfart altinn.no for informasjon vedrørende lover og regler? Tollkreditt jobbes med.. og altinn.no har jeg besøk en del ja. Har også snakket med de hos kundeservice avdelingen. (hyggelige folk, sjeldent du finner det i kundeservice lenger) Takk igjen. Jeg ser skepsisen til en del mennesker. Prøver å overbevise, men det er ikke spesielt lett over Internett, eller tlf for den del. Takk igjen! Endret 11. juli 2010 av "Ole-Andreas" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå