Gå til innhold

Ny web shop på vei! VANNKJØLING!

Anbefalte innlegg

No vil ikkje eg bryte inn i denne heite diskusjonen her, men TS har vel påpeikt at han ikkje planlegg noko overskot av dette, har han ikkje? Av det les eg: "Dette er ikkje ei bedrift eg startar for å leve av i framtida".

men allikevel sier han at når dette blir seriøst.. blablabla..

alt skurrer, og det er ingen orden i det hele tatt. jobb i Nova Vista sa du? som reklamebilsjåfør? ser ikke navnet ditt noen steder på siten eller i registeret til Nova Vista. alle kan vel vinne over folk som er 10-30år eldre enn seg i jobbintervju? det hjelper å kunne snakke norsk f.eks.

hvem har lyst til å drive Bedrift med risiko for moro skyld?

Jeg kjører ikke reklame bil, nei nei nei. Jeg er med i salgsavdelingen.

Jobber meg oppover. Nova vista driver ikke bare med reklamebiler. Det hjelper å kunne snakke norsk..? hva mener du med det?

Hvis du er veldig god på dette kan du ikke heller komme med noen tips? Hjelpe litt til?

jeg er ingen verdensmester på dette, og har ikke kompetansen per dags dato til å starte noe innen salg.

det gjelder å kjenne sine begrensninger, og ikke love ting man ikke kan holde. folk ser for seg en webshop med masse varer på lager, og dette er en ting du aldri kan klare å få på plass med de midlene og dette markedet. du kan ha 10 fullcoverblokker på lager før du har makset kapitalen din...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig vi slår oss sammen med noen andre, slik at dette kan bli litt mer seriøst. Har også søk hjelp hos Mamut sine folk som jeg nevnte tidligere. Så en god del av bedriften, selve nett delen vil de fikse. Så kanskje noen her vil føle seg litt mer trygg? Og ja, Vi har ikke noen fullverdig ide om hvordan alt kommer til å bli. Vi 3 som skal drive dette skal ha et lite "møte" i morgen også får vi diskutere det ut da. Vi vil ta all kritikk og slikt med i møtet sånn at dette kan bli fikset opp i.

Endret av "Ole-Andreas"
Lenke til kommentar

No vil ikkje eg bryte inn i denne heite diskusjonen her, men TS har vel påpeikt at han ikkje planlegg noko overskot av dette, har han ikkje? Av det les eg: "Dette er ikkje ei bedrift eg startar for å leve av i framtida".

alt skurrer, og det er ingen orden i det hele tatt. jobb i Nova Vista sa du? som reklamebilsjåfør? ser ikke navnet ditt noen steder på siten eller i registeret til Nova Vista. alle kan vel vinne over folk som er 10-30år eldre enn seg i jobbintervju? det hjelper å kunne snakke norsk f.eks.

Jobber meg oppover. Nova vista driver ikke bare med reklamebiler. Det hjelper å kunne snakke norsk..? hva mener du med det?

Hvis du er veldig god på dette kan du ikke heller komme med noen tips? Hjelpe litt til?

jeg er ingen verdensmester på dette, og har ikke kompetansen per dags dato til å starte noe innen salg.

det gjelder å kjenne sine begrensninger, og ikke love ting man ikke kan holde. folk ser for seg en webshop med masse varer på lager, og dette er en ting du aldri kan klare å få på plass med de midlene og dette markedet. du kan ha 10 fullcoverblokker på lager før du har makset kapitalen din...

Jaja. Man starter ikke slik.

Vi begynner lett,

3-5 typer radiatorer

2 CPU vannblokker

3 GPU vannblokker

2 Pumper

5 Tanker

Slanger og nippler og slikt er egentlig veldig billig.

Derfor jeg sier at vi kan bestille inn spesielt til kunder som skulle ønske det, og selvfølgelig har de angrefrist slik som alle har. Denne delen her er jo det enkle. Det var hovedsaklig dette forumet skulle handle om. Altså hvilke produkter folk ønsker... Skjønner du da hvorfor det fort ble litt useriøst?

Vi er egentlig ikke kommet langt nok til å sette opp noen plan, Jeg sa bare at det var det som var målet. Å ha så lave priser som mulig. Resten har blitt veldig merkelig.

Endret av "Ole-Andreas"
Lenke til kommentar

Vi begynner lett,

3-5 typer radiatorer

2 CPU vannblokker

3 GPU vannblokker

2 Pumper

5 Tanker

Derfor jeg sier at vi kan bestille inn spesielt til kunder som skulle ønske det, og selvfølgelig har de angrefrist slik som alle har. Denne delen her er jo det enkle. Det var hovedsaklig dette forumet skulle handle om. Altså hvilke produkter folk ønsker... Skjønner du da hvorfor det fort ble litt useriøst?

Vi er egentlig ikke kommet langt nok til å sette opp noen plan, Jeg sa bare at det var det som var målet. Å ha så lave priser som mulig. Resten har blitt veldig merkelig.

"ok"...

Lenke til kommentar

Vær klok nok til å starte et AS, slik at du slipper å satse privatøkonomien på at det går bra + fremstår litt mer seriøs. Unngå å gå i fellen å starte et NUF, siden man da fremstår totalt useriøs, og samtidig må forholde seg til regelverk i flere land.

Hyr inn noen med god peiling på bedriftsøkonomi. Bla. er det viktig å få gjort noen produktkalkyler for forskjellige grupper produkter.(F.eks er det stor forskjell i reklamasjonskostnader ved f.eks en passiv metallkomponent som en radiator, og et komplisert produkt med mye elektronikk som f.eks en avansert pumpe med styringselektronikk utenom det vanlige.)

Dropp ideen om å gå i 0. Vær smart nok til å ta en grei profitt, bruk det til å øke egenkapitalen i bedriften.

Øk seriøsiteten noen hakk. Du eksponerer deg her på forumet, og da bør du tenke grundig over hva du sier og gjør. Tråden slik den står nå er dårlig pr, og desto mer du går i forsvarsmodus og forsvarer deg som en rabiat kjøter presset i et hjørne, desto værre blir det. Det er faktisk sånn at når man ønsker å drive bedrift så gjør man det også på fritiden, og i mer uformelle sammenhenger når bedriften er diskusjonstema.

Øk din egen kunnskap og/eller deleger oppgaver der du selv er ubrukelig på grunn av manglende kunnskap. Av det du har vist i denne tråden har du behov for å delegere markedsføring til en person som klarer å holde hodet kaldt og være fornuftig.

Lenke til kommentar

Vi begynner lett,

3-5 typer radiatorer

2 CPU vannblokker

3 GPU vannblokker

2 Pumper

5 Tanker

"ok"...

Føler ikke at du er helt overbevist? Skal vi si det sånn at når alt er 100% ferdig og vi er klare til oppstart så gir jeg deg en lyd, også kan du få en såkalt sneak, peak på nettsiden og sånt. Også kan du da avgjøre? Så sier vi egentlig ikke mer om planen for prosjektet. For det er så mye jeg ikke har lov til å si til dere.

Lenke til kommentar

Noen som kan dette med lover og slikt.

Slike uttalelser minner dessverre litt om frøken norge uttalelser imho...

At du har lyst til å starte en slik nettbutikk, men mangler kunnskap som du må leie/låne inn for å kunne drive dette fornuftig, så ville det rette være å IKKE uttale seg på forumet, og heller bruke en med kompetanse til dette noe senere når ting var kommet litt mer på plass...

Om du ser litt objektivt på dette, så ser du vel at du på ingen måte ville kunne fungere som forumtalsmann for dette firmaet, og dermed er du allerede nå med på å sabotere din egen ide...

Men men, lykke til skal du ha :cool:

Lenke til kommentar

Vær klok nok til å starte et AS, slik at du slipper å satse privatøkonomien på at det går bra + fremstår litt mer seriøs. Unngå å gå i fellen å starte et NUF, siden man da fremstår totalt useriøs, og samtidig må forholde seg til regelverk i flere land.

Hyr inn noen med god peiling på bedriftsøkonomi. Bla. er det viktig å få gjort noen produktkalkyler for forskjellige grupper produkter.(F.eks er det stor forskjell i reklamasjonskostnader ved f.eks en passiv metallkomponent som en radiator, og et komplisert produkt med mye elektronikk som f.eks en avansert pumpe med styringselektronikk utenom det vanlige.)

Dropp ideen om å gå i 0. Vær smart nok til å ta en grei profitt, bruk det til å øke egenkapitalen i bedriften.

Øk seriøsiteten noen hakk. Du eksponerer deg her på forumet, og da bør du tenke grundig over hva du sier og gjør. Tråden slik den står nå er dårlig pr, og desto mer du går i forsvarsmodus og forsvarer deg som en rabiat kjøter presset i et hjørne, desto værre blir det. Det er faktisk sånn at når man ønsker å drive bedrift så gjør man det også på fritiden, og i mer uformelle sammenhenger når bedriften er diskusjonstema.

Øk din egen kunnskap og/eller deleger oppgaver der du selv er ubrukelig på grunn av manglende kunnskap. Av det du har vist i denne tråden har du behov for å delegere markedsføring til en person som klarer å holde hodet kaldt og være fornuftig.

Jeg er helt enig. Jeg har faktisk allerede meldt meg på kurs hos Mamut her i Bergen. For å lære en del ting. Så ja. Men takk for alt. Vi skal få dette til å funke. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vi begynner lett,

3-5 typer radiatorer

2 CPU vannblokker

3 GPU vannblokker

2 Pumper

5 Tanker

"ok"...

Føler ikke at du er helt overbevist? Skal vi si det sånn at når alt er 100% ferdig og vi er klare til oppstart så gir jeg deg en lyd, også kan du få en såkalt sneak, peak på nettsiden og sånt. Også kan du da avgjøre? Så sier vi egentlig ikke mer om planen for prosjektet. For det er så mye jeg ikke har lov til å si til dere.

jeg er overhode ikke overbevist. du har gravd din egen grav hva dette prosjektet angår, og burde jobbe ræva av deg for å distansere navnet ditt fra dette. dog er jeg redd det er alt for sent. alle her inne vet ditt fulle navn allerede og har stemplet deg, shit happens.

Lenke til kommentar

Et vennlig tips: Å lese om mva (merverdiavgift) og hva det er kan spare deg for en del år i fengsel.

For øvrig er denne tråden noe som for alltid kommer til å ligge ute på nettet, det kan være verdt å tenke over dersom man vil virke seriøs.

Har lest gjennom det aller meste her nå, og må si at dette opplegget er noe at det mest useriøse jeg har vært borti. Jeg håper dog at jeg tar feil, som nevnt av andre i denne tråden er det fint med små nisjebedrifter.

For all del, lykke til med å starte bedrift - men det er noe som heter research, det burde du gjort litt mer av før du begynte å bli detaljert med innleggene dine.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å sette deg godt inn i lover og regler, og sjekke ut Bedin.no.

Lenke til kommentar

viktig å sette av penger til egenkapital, bygge opp buffer for eventuelle reklamasjoner som kommer etter at fabrikk garantien har gått ut. Siden du importerer fra utland selv, da det meste du kommer til å ha i varesortementet ikke finnes leverandører i norge, såvidt meg bekjent så om en henter inn vare gjennom en norsk leverandør/importør så er det ikke butikken som står som ansvarlig ved reklamasjon etter fabrikk garantien løper ut. Kan hende det finnes lover og regler som sier noe om disse forhold når en importerer fra utland selv at en må ta høyde for reklamasjoner, angrefrist osv. Om kundene vet at butikken ikke sitter på egenkapital da butikken har som motto å ikke ha noen reell fortjeneste på varene + lav egenkapital = garanti for at kundene ikke kan forvente å få erstattet varer som går istykker innen garantien går ut i henhold til forbrukerkjøps loven. Mye av vannkjølingsutstyr kan defineres som å forvente at produktet skal vare i minimum 5 år siden det ikke er snakk om slitasje på utstyret ved normal bruk (slik som mobiltlf som et eksempel på hva rettsvesenet har bestemt at denne faller under kategorien 5 år garanti mot fabrikkfeil. 5% fortjeneste høres for meg altfor lite ut, og så mye penger kan det vel ikke ligge i reklame på en side for vannkjøling, betaling etter antall besøkende vil jeg tro, og vi er ikke så maaaange vasshuer her i norge, noe som også helt sikkert er årsaken til at mange nettbutikker ikke har satset på bra utvalg i vannkjølingsutstyr. Grunnen er enkelt og greit at omløpstiden på varelageret blir for lang, kapital bundet i varer på lager, lager koster penger, pc utstyr går generelt fort ut på dato. fullcover blokker til skjermkort er en risiko å ha på lager +++ Men lite lager betyr også at kundene forsvinner, en må kunne sin bedriftsøkonomi for å kunne regne ut tilbud/etterspørse/omløpshastighet++++ kostnadene er ikke bare innkjøp porto og mva...

Lenke til kommentar

Synes absolutt dette er et bra tiltak, men det er som flere andre har påpekt et par ting som skurrer. Det er få som tar inn produktene som du og andre nevner her, og det er sikkert en god grunn til det.

For det første er kun vannkjøling og slikt et veldig snevert grunnlag for å skape en levedyktig butikk. Med mindre du kun kjøper inn på bestilling med de leveringstider du da vil få, er det en stor risiko forbundet med det du måtte ha som varelager. Når du da attpåtil beregner deg 5% fortjeneste på produktene er det egentlig dømt allerede der.

For det andre er det mer involvert i en bedrift enn kun å beregne varekalkyler og lage leverandøravtaler for å ha en forretningsmodell. Du må ha en klart definert forretningsidé, og den kan jeg ikke se her. Det lukter en blanding av idealist og litt naivitet (ikke personlig ment!), og virker ikke særlig gjennomtenkt. Det er relativt store data/nettbutikker som har gått under på bedre grunnlag enn ditt. Av de som satser nisje, er det vel bare Microplex som jeg kan komme på sånn midt på natta som har klart seg, og de ble også kjøpt opp. Sett opp en forretningsmodell med en klart definert idé, og hold fast ved denne. Det holder ikke med å lage leveringsavtale med produsent for å drive butikk. Disse vil jo selvfølgelig selge mest mulig, men om de vil gi deg kreditt er en helt annen sak.

Dessuten er det tildels store utgifter forbundet med markedsføring av stedet ditt, nettet har blitt så stort at en liten butikk som din må ha mye word-of-mouth for å i det hele tatt bli kjent, uten å måtte spamme forum og slikt. Men såklart, dersom du beregner 5% fortjeneste på alle lagerførte varer vil det nok spre seg ganske fort. :)

Anyway, det finnes tiltak og rådgivningsinstanser som kan hjelpe deg (gratis) i forbindelse med oppstart av bedrift, hør med kommunen hva slags tilbud som finnes der du bor. Disse har ofte god og universell kunnskap om nyetablering. Så for å oppsummere litt:

1. Vær ydmyk.

2. Kontakt et rådgivningskontor.

3. Formulér og presentér en forretningsidé for disse. Service eller pris?

4. Sett deg grundig inn i gjeldende lover og regler.

5. Ha en finansieringsplan klar, og sett opp budsjett, 10.000 er en latterlig sum, og er bare 1/5 av egenkapitalkrav for et AS. Ellers risikerer du å sitte med personlig gjeld opp til øra i ENK'et ditt innsurra i PVC-slanger i et berg av DangerDen vannblokker.

6. Vær ydmyk.

7. Planlegg logistikk/distribusjon, lagermodell og markedsføring.

8. Ta kontakt med folk som har gjort dette før. Ikke hør - lytt!

9. Ikke gå på alt og alle som skal selge deg tjenester og The Next Big Thing så snart du er registrert i BR. De fleste av disse vil bare ha kronene dine uten særlig gjenytelser, og mye av det kan du også gjøre selv.

10. Vær ydmyk.

Det å starte en bedrift er den enkleste sak i verden. Det å drive en bedrift er en helt annen tube tannkrem. Men det er langt i fra umulig, du må bare ha pågangsmot og tåle noen på trynet. Ikke besvar folk som stiller kritiske spørsmål med "tror du jeg er dum" og slikt. Unngå å fremstå som selvgod, både overfor kunder og leverandører. Det er nok av folk som vil at du skal lykkes og enda fler som vil det motsatte. Sånn er folk.

Uansett, dette er ikke ment negativt - kun som en tankevekker. Håper og tror du får i gang prosjektet ditt, bare vær obs på de vanligste fallgruvene. Vær forberedt på oppover- og nedoverbakker, og ikke mist motet. Og skulle ting gå bra en periode, kjør overskudd tilbake i firmaet i stedet for å bli storkar med Mercedes og gullkjeder. Og for Guds skyld, ikke bind deg personlig opp i økonomiske forpliktelser du ikke klarer å håndtere!

Husk at alle har startet et sted, og ingen er utlært. Ikke hør for mye på naysayers, ei heller på meg ;). Synes du virker entusiastisk og villig til å satse, bare bruk hodet. Håper jeg kan handle av deg en dag - stå på og lykke til!

Lenke til kommentar

Dere må ta en titt på følgende sider, og sjekke ut utvalget samt de mest solgte produktene:

Petra's Tech Shop

Sidewinder

ChilledPC

FrozenCPU

Performance-PCs (viktig!)

Jac-Tech

Dette dekker de meste, selv om det er flere sider.

Ting dere MÅ ha:

*Tygon slanger

*Yate Loon eller tilsvarende vifter, både Low, Medium, High og kanskje 140mm om dere kommer til å begynne med 140mm radiatorer senere (disse begynner å bli mer og mer populære pga bedre effektivitet)

*Gode bang for buck radiatorer: Swiftech MCR og XSPC RX (Ikke kjøp inn HWLabs med mindre stor etterspørsel, disse er relativt dårlige)

*De mest populære vannblokkene til CPU: Typisk EK, Danger-Den, Swiftech, D-Tek

*All-around-blokker til RAM og Chipsett: Helst noen som passer til mange forskjellige chipsett, da det er få som kjøper disse.

*Allaround-blokk til GPU: Passer ofte veldig mange modeller, dekker kun kjerne og ikke RAM osv. Eks: Swiftech MCW-60 (R2)

*Fullcover blokk til de mest populære GPU-ene. F.eks 5850, 5870 + nVidias tilsvarende modeller. 4-5 forskjellige totalt.

*Nipler og overganger, både i metall og plast

*De mest populære pumpene (D5 + MCP355) + topper til disse. XSPC sin reservoir-topp til MCP355 er veldig populær, veldig god og veldig praktisk.

*Slangeklemmer

*Kjølepasta (Ikke AS5.. please..)

*Ferdige vannkjølingssett i forskjellige prisklasser. (F.eks 1000, 2000, 3000).

Arctic Cooling MX-4 :p

Lenke til kommentar

5. Ha en finansieringsplan klar, og sett opp budsjett, 10.000 er en latterlig sum,og er bare 1/5 av egenkapitalkrav for et AS. Ellers risikerer du å sitte med personlig gjeld opp til øra i ENK'et ditt innsurra i PVC-slanger i et berg av DangerDen vannblokker.

AS kan være smart men ville bare korrigere kravet til egenkapital.

Hentet fra Lovdata - Aksjeloven:

§ 3-1. Aksjekapital

(1) Et aksjeselskap skal ha en aksjekapital på minst 100.000 norske kroner.

Håper jeg kan handle av deg en dag - stå på og lykke til!

+1

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke er noe vann mann selv og merker at databruken går nedover for tiden, så tar jeg noen innspill her.

For det første, flott at noen ønsker å hjelpe oss norske forbrukere ved å tilby produkter vi ikke har noe særlig tilgang til per dags dato! Jeg tror mange, inkludert meg, har droppet vannkjøling pga det må bestilles fra utlandet og dette medfører mer planlegging og stress. For ikke å glemme dårligere rettigheter (angrefrist, dyr retur kost og garanti/reklamasjon)

Jeg forstår godt at du ikke vet alt du trenger å vite allerede, men foreslår at du omformulerer deg slik at du heller ber om hjelp enn å si at du ikke har peiling. Folk vil forstå at det er det samme, men du oppfører deg mer ydmykt.

Ydmykhet håper jeg også at du viser mer av mot kunder enn du har gjort her i de siste postene dine. Jeg forstår og ser at du har blitt dyttet inn i et hjørne og ønsker å forsvare deg best mulig, (og selv om noen gjerne egget litt ekstra opp) så hjalp du ikke på situasjonen. Tilbakemeldingen og innleggene her har vært saklige.

Når det gjelder hvilke linje av seriøsitet du legger deg på, så er forretnings modell viktig. Hvordan dette skal drives; logistikk, innkjøp, kundebehandling, oppbevaring, reklamasjon. Jeg tror ikke at 5% vil være nok (selv etter du har betalt alle utgifter) Jeg tror du burde se på prisene de "konkurrerende" utenlandske-nettbutikkene, legge på frakt/toll inn til Norge og se hvordan du inntjeningen din vil være da. Som flere har sagt her, prisen er ikke viktigst. Tror alle vil velge din butikk selv om prisene ikke er lavere. Inntekt er viktig for butikkens vokst. - Du må også huske på at du vil trolig møte konkurranse fra de større norske nettbutikkene hvis det viser seg å være et marked her.

Ellers er det viktig at dere 3 har tydelige roller og fordeler likt, samt hvor mye dere skal ta ut (vet du sier du ikke skal tjene på dette...) Med tanke på at du har fulltids jobb, vil du slite med tiden hvis du skal svare på kunde e-post, pakke og sende varer, bestille og motta varer, ordne med garanti i tillegg til det sosiale, så tror jeg det blir trangt om tiden hvis du skal gjøre alt.

Nå sier du at du ikke viser alle kortene og det jo rett og flott det. Men måten du sier det på får meg til tro at du har noen mindre lovlige triks på lager.

Håper virkelig at dette går bra og at butikken består!

Lenke til kommentar

Som bla. a. **dp** seier må fortenesta vere på langt meir enn 5%. For som sagt er det nok ikkje først og fremst pga prisane at folk vil handle hos deg, men rett og slett fordi det er norsk. Ta deg betalt så du i det minste greier å overleve, og eventuelt får utvida etter kvart. Å setje seg inn i lover og reglar ang. ting som toll og mva er essensielt. Det å tenke over det du gjer av uttalelsar på forum etc er også ein ting du bør passe godt på. Det er bra dumt å tabbe seg ut allereie før butikken er oppe og går (ikkje at det er noko betre å tabbe seg ut etterpå...).

Ellers, stå på! Eg likar initiativet, og håpar verkeleg du får det til. Som sagt før er ei nisjebedrift innan vasskjøling noko som manglar i Noreg, så det ville vore synd om eit forsøk gjekk i vasken.

Lenke til kommentar

Kunne vi roa ned siteringen? Det ble noen litt høye pyramider her nå.

Eller vil jeg anbefale TS til å ta en titt på mindre butikker, som ChilledPC og Petrastech. Der har de fått til ting, selv om butikkene er små. Dette gjennom samarbeid med riktige folk, og fokus på service og fleksibilitet.

Ta også en titt på Aquatuning, som har fremdragende løsninger for å komme med nyhete/info. :)

Jeg vet at jeg kommer til å benytte meg av en eventuell butikk. Det utelukkende fordi den er norsk, og tør å satse. Jeg liker initiativet, og det er bare å rope ut om det skulle være behov for hjelp.

Lenke til kommentar

Custom kabinetter som er klargjort for vannkjøling er et must, dvs. kabinetter uten vannkjølingssett men med ferdig utskjærte radiator plasser og slangehull.

Watercool.de's Heatkiller serie må dere skaffe! De scorer topp i alle de testene jeg har sett hittil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...