Gå til innhold

Ny web shop på vei! VANNKJØLING!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal bygge ny pc, blir riktignok når Ati lanserer sin 6xxx serie. Tenkte at jeg ikke giddet bryet med å bestille vannkjøling fra utlandet, men hvis nettbutikken din fortsatt "lever" til den tid (noe jeg tror den vil). Blir det nok et enkelt vannkjølingssett på meg :thumbup:

Har faktisk aldri bygd pc før, har bare en komplett.no gamer som jeg har oppgradert.

Endret av Orkulf
Lenke til kommentar

Pris på full cover-blokk? Eg for min del er villig til å betale opp imot pris på andre nettbutikkar i utlandet etc. Slik det er for meg er det ikkje prisen som er hovudgrunnen til at eg ville bestilt her, men service og frakt (som eg skreiv litt tidlegare), men eg seier absolutt ikkje nei takk til blokker og stæsj til ein lavare pris enn det! :innocent:

Lenke til kommentar

Pris på full cover-blokk? Eg for min del er villig til å betale opp imot pris på andre nettbutikkar i utlandet etc. Slik det er for meg er det ikkje prisen som er hovudgrunnen til at eg ville bestilt her, men service og frakt (som eg skreiv litt tidlegare), men eg seier absolutt ikkje nei takk til blokker og stæsj til ein lavare pris enn det! :innocent:

Vet ikke helt hva "toll" reglene i norge er skjønner du. Men sånn som XSPC som er i med i EU/EØS slipper jeg hvertfall å betale VAT hos de.. Men om jeg må først fortolle det inn til landet, også må dere betale MVA.. da blir det fort dyrt.. men ikke så hakke gale.. F.eks 5870 fullcover kan ligge på 600kr Hvis MVA bare må betales 1 gang kan vi fort komme ned i 500 kr. Så prisene kan bli bra.. kommer helt an på toll reglene..

Lenke til kommentar

Må si jeg blir litt skeptisk. Mva-lovgivningen er banalt enkel, og helt utvetydig. Du burde ikke avslørt at du er så blank når du prøver å fremstå seriøs.

-MVA/VAT skal kun betales en gang, av siste ledd i kjeden - altså forbrukeren.

-MVA/VAT gjelder kun for salg innad i et land, ikke for eksport - altså skal du slippe VAT når du bestiller fra utenlandske leverandører. Gjør du ikke det så tjener leverandøren mest sannsynlig fett på dine ordre siden de da kan stikke VAT rett i lomma selv.

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Merverdiavgift---Veiledning-til-naringsdrivende-/?chapter=74744

Etter diverse uttalelser i denne tråden kommer jeg ihvertfall til å vente i flere år før jeg tør bruke penger på butikken, når den kommer igang.

Lenke til kommentar

Må si jeg blir litt skeptisk. Mva-lovgivningen er banalt enkel, og helt utvetydig. Du burde ikke avslørt at du er så blank når du prøver å fremstå seriøs.

-MVA/VAT skal kun betales en gang, av siste ledd i kjeden - altså forbrukeren.

-MVA/VAT gjelder kun for salg innad i et land, ikke for eksport - altså skal du slippe VAT når du bestiller fra utenlandske leverandører. Gjør du ikke det så tjener leverandøren mest sannsynlig fett på dine ordre siden de da kan stikke VAT rett i lomma selv.

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Merverdiavgift---Veiledning-til-naringsdrivende-/?chapter=74744

Etter diverse uttalelser i denne tråden kommer jeg ihvertfall til å vente i flere år før jeg tør bruke penger på butikken, når den kommer igang.

Hva mener du med det? Vi holder på å inngå avtale med bank aksept, som er en 100% sikker tjeneste. Dette med fortolling er ikke min sterkeste side, og når jeg kontaktet toll.no i dag (tollvesenet) kunne ikke de gi meg noe konkret svar. De skulle ringe meg iløpet av morgen dagen. (noe jeg tviler på at de gjør) Men ser ikke noen grunn til å være "redd" for å handle hos et norskt selskap, som er registrert i Norge, Under mitt navn.

Edit:

Grunnen til at jeg er skepitsk til MVA systemet i Norge er at jeg har vært med å starte bedrift før skjønner du, Og da må du først skatte på alle penger du får inn fra sponsorer, så må du skatte på inntekten for bedriften, og hvis du skal ta ut noe som fortjeneste må du skatte da også... :ermm:

Endret av "Ole-Andreas"
Lenke til kommentar

JO: Kan fint være seriøs og ikke kunne alt, for min sin del så mister han ikke noe troverdighet for det.( en plass må man starte )

Går butikken i orden og det er som det skal så er det ditt tap at du venter i flere år og ingen andre;)

Hehe, Takker.

Hvis dere bare hadde vist alt jeg har gjort iløpet av de siste dagene..

-Registrering av bedrift

-Sette opp nettside

-Sette opp web shop

-Kontakte tollpost og posten

-Kontakte bank- sette opp konto, Søke om å få buffer til å kunne kjøpe in produkter for

-Kontakte alle leverandørene som er ønsket

-Svare på alle forespørsler

For å være helt ærlig så var fortolling og MVA nederst på listen min, da ingentling slikt er verd å se inn i før du faktisk har kunder, produkter og web butikken på plass. Og fortolling som Bedrift er ikke bare bare. Hvis du vil at ting skal gå raskt, må du ha avtaler, blant annet en toll kreditt avtale..

Reint i bare server, registrering og webshop (med bank aksept) har jeg lagt ut nesten 10k. Jeg må sikkert ut med mye mer en det før alt er oppe å går skikkelig.

Endret av "Ole-Andreas"
Lenke til kommentar

100% sikker betaling på nett er en ting. Et 100% seriøst og levedyktig firma er en annen ting. Det hjelper ikke at betalingen er sikker når bedriften utad gir en usikker presentasjon.

Du bør tenke deg godt om når det gjelder uttalelser på nett. Å være usikker og dårlig på å tolke regelverkene er greit, men vær så smart at du ikke innrømmer det offentlig.

Skal man starte bedrift bør man ha grunnleggende kunnskap om hvordan man driver en bedrift. Av det du har skrevet i denne tråden så virker det for meg som om du har tatt deg vann over hodet, og mangler det som kjennetegner suksessfulle gründere.

---

Amanita Muscaria: jeg påpeker bare det faktum at man blir dømt utfra tvilsomme uttalelser når man starter bedrift. Jeg påpeker de konkrete tvilspunktene. Jeg er på grensen til å gå på person, ikke sak - siden personen er viktig for saken.

Hvorfor tar jeg meg bryet med å gjøre dette? Fordi jeg vil at trådstarter skal lykkes. Jeg vil gjerne se en slik nisjebedrift her i Norge, og jeg vil gjerne at den skal bli levedyktig. Kritikken er ikke vondt ment, den har til formål å være konstruktiv.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

100% sikker betaling på nett er en ting. Et 100% seriøst og levedyktig firma er en annen ting. Det hjelper ikke at betalingen er sikker når bedriften utad gir en usikker presentasjon.

Du bør tenke deg godt om når det gjelder uttalelser på nett. Å være usikker og dårlig på å tolke regelverkene er greit, men vær så smart at du ikke innrømmer det offentlig.

Skal man starte bedrift bør man ha grunnleggende kunnskap om hvordan man driver en bedrift. Av det du har skrevet i denne tråden så virker det for meg som om du har tatt deg vann over hodet, og mangler det som kjennetegner suksessfulle gründere.

Her vil jeg bare si en ting til deg, og det er det at jeg har allerede en stabil bedrift jeg jobber i, hvor jeg kan anskaffe all den hjelpen jeg trenger. Og hvor profesjonelt noe er kan du egentlig ikke dømme etter hva jeg skriver på forumet. Og jeg tror heller ikke at skatte reglene er så lett som du tror. Hvis de hadde vært det så ville nok de hos tollverket kunne svart meg på dagen. For som du sikkert vet. Så er det en del kjemikalier som benyttes i bland annet kjøleveske, som er giftige, (disse skal jeg love deg at har sky høye toll satser) Og vannkjøling går ikke under "elektronisk" akkurat. Da f.eks en radiator ikke har noen form for strømforbruk eller drives av noen form for chip. Jeg snakker av erfaring da jeg sier at ting er ikke alltid så lett som det ser ut på Internett. Spesielt i Norge.

Lenke til kommentar

Her vil jeg bare si en ting til deg, og det er det at jeg har allerede en stabil bedrift jeg jobber i, hvor jeg kan anskaffe all den hjelpen jeg trenger. Og hvor profesjonelt noe er kan du egentlig ikke dømme etter hva jeg skriver på forumet. Og jeg tror heller ikke at skatte reglene er så lett som du tror. Hvis de hadde vært det så ville nok de hos tollverket kunne svart meg på dagen. For som du sikkert vet. Så er det en del kjemikalier som benyttes i bland annet kjøleveske, som er giftige, (disse skal jeg love deg at har sky høye toll satser) Og vannkjøling går ikke under "elektronisk" akkurat. Da f.eks en radiator ikke har noen form for strømforbruk eller drives av noen form for chip. Jeg snakker av erfaring da jeg sier at ting er ikke alltid så lett som det ser ut på Internett. Spesielt i Norge.

tollreglene for bedrifter er SÅRE enkle, og kan du ikke de.. sååå..

ellers syntes jeg det er endel andre ting som skurrer med det du sier på forumet, mulig jeg misforstår, men noen faktum er ufravikelige:

"Fantastisk. Jeg liker det at dere er så positive. Eneste som er problemet er jo at jeg må spytte en del penger inn i dette. Kjøpe inn en del produkter. Så jeg må minst spytte inn 10 000 for å få litt fart i ting. Pluss at jeg må kjøpe server. (Det er jeg som finansierer alt) mens min partner skal stå for webshoppen. Så jeg har litt å tape på dette. Men hvis det går vest så sitter jeg med jævla mye vannkjøling da (kos det også)"

10000kr, er du morsom?

"Veldig gode ideer her! Vi kommer egentlig ikke til å trenge kampanjer og slikt for vi skal alltid holde prisene nede. Vanlige butikker ganger priser opp med 1.8, Det skal vi ikke gjøre. Fortjeneste er ikke det vi er ute etter. Dette er noe som mangler i Norge, hvis vi skal kunne greie å "bli" noe her må vi overleve på reklame penger og litt på produktene vi selger. For å si det sånn, så lenge utgiftene blir dekket er jeg fornøyd. Alt jeg kjøper inn hos leverandør må det skattes 25% på (eller dere må) vi skal ligge på ca 5% fortjeneste per produkt. Selvfølgelig, noen produkter har større margin en andre."

nei nei nei nei nei..... 5% per produkt = konk med mindre du finner opp noe ingen andre har klart.

"Dette er jeg klar over. Men hvis jeg inngår en spesiell avtale med kunder som skal ha spesielle ting så forventer jeg egentlig at de skal holde den avtalen da. Men angrefrist er ikke noe problem. Har jo litt å gå på så det skal gå fint"

Angrefrist gjelder ALLE produkter over nett (mulig det ikke gjelder med pris under 200kr..), men du kan ikke inngå en avtale som unngår dette, det er LOVEN.

ellers, godt initiativ! :)

Lenke til kommentar

typisk scenario:

du selger en vare til 1000kr (vannblokk f.eks). med 5% fortjeneste på denne har du da ca 50kr i lommen.. dette skal gå til frakten INN til deg av vannblokker.. tid du bruker på bestillingen og emballasjen du skal pakke ned blokken med. sist, men ikke minst skal du kanskje kjøre til posten med pakken.

dette = tap. sorry, thats life.

Lenke til kommentar

tollreglene for bedrifter er SÅRE enkle, og kan du ikke de.. sååå..

ellers syntes jeg det er endel andre ting som skurrer med det du sier på forumet, mulig jeg misforstår, men noen faktum er ufravikelige:

"Fantastisk. Jeg liker det at dere er så positive. Eneste som er problemet er jo at jeg må spytte en del penger inn i dette. Kjøpe inn en del produkter. Så jeg må minst spytte inn 10 000 for å få litt fart i ting. Pluss at jeg må kjøpe server. (Det er jeg som finansierer alt) mens min partner skal stå for webshoppen. Så jeg har litt å tape på dette. Men hvis det går vest så sitter jeg med jævla mye vannkjøling da (kos det også)"

10000kr, er du morsom?

"Veldig gode ideer her! Vi kommer egentlig ikke til å trenge kampanjer og slikt for vi skal alltid holde prisene nede. Vanlige butikker ganger priser opp med 1.8, Det skal vi ikke gjøre. Fortjeneste er ikke det vi er ute etter. Dette er noe som mangler i Norge, hvis vi skal kunne greie å "bli" noe her må vi overleve på reklame penger og litt på produktene vi selger. For å si det sånn, så lenge utgiftene blir dekket er jeg fornøyd. Alt jeg kjøper inn hos leverandør må det skattes 25% på (eller dere må) vi skal ligge på ca 5% fortjeneste per produkt. Selvfølgelig, noen produkter har større margin en andre."

nei nei nei nei nei..... 5% per produkt = konk med mindre du finner opp noe ingen andre har klart.

"Dette er jeg klar over. Men hvis jeg inngår en spesiell avtale med kunder som skal ha spesielle ting så forventer jeg egentlig at de skal holde den avtalen da. Men angrefrist er ikke noe problem. Har jo litt å gå på så det skal gå fint"

Angrefrist gjelder ALLE produkter over nett (mulig det ikke gjelder med pris under 200kr..), men du kan ikke inngå en avtale som unngår dette, det er LOVEN.

ellers, godt initiativ! :)

Her skjønner jeg meg bare ikke på mennesker. "Dette er jeg klar over. Men hvis jeg inngår en spesiell avtale med kunder som skal ha spesielle ting så forventer jeg egentlig at de skal holde den avtalen da" Jeg sa ikke på noen måte her at jeg kom til å bryte angrefrist reglene, men jeg sier det at hvis folk kjøper spesielle ting forventer jeg jo egentlig at de faktisk trenger de! skjønner du?

5% per produkt skal ikke være noe problem, har allerede en reklame deal pågående. Du mener kanskje at 10000 er latterlig lite, Dette er det vi eller jeg har brukt så langt bare på domene og alt slikt. Jeg må sikkert ut med minst 3 ganger det for å få råd til å kjøpe inn produkter.

Det jeg ikke skjønner er hvordan toll.no kan være så inkompetente hvis det skal være så enkelt. (hvertfall med land som er med i EØS)

Lenke til kommentar

typisk scenario:

du selger en vare til 1000kr (vannblokk f.eks). med 5% fortjeneste på denne har du da ca 50kr i lommen.. dette skal gå til frakten INN til deg av vannblokker.. tid du bruker på bestillingen og emballasjen du skal pakke ned blokken med. sist, men ikke minst skal du kanskje kjøre til posten med pakken.

Haha. Tror du virkelig at jeg er så forbanna dum?

Fortjeneste er det du har igjen etter du har dekket frakt, embalasje osv.

Jeg er ikke helt borte. Og jeg er ganske sikker på at jeg har skrevet det et sted at noen produkter har du en større margin på. Men sånt som Fullblokker som er veldig dyre vil vi presse mest mulig. Jeg kan ikke si hvilke produkter vi har muligheten til å tjene penger på. Men denne måten å drive bedrift på er vell kjent.

Lenke til kommentar

typisk scenario:

Haha. Tror du virkelig at jeg er så forbanna dum?

Fortjeneste er det du har igjen etter du har dekket frakt, embalasje osv.

Jeg er ikke helt borte. Og jeg er ganske sikker på at jeg har skrevet det et sted at noen produkter har du en større margin på. Men sånt som Fullblokker som er veldig dyre vil vi presse mest mulig. Jeg kan ikke si hvilke produkter vi har muligheten til å tjene penger på. Men denne måten å drive bedrift på er vell kjent.

det er 100% tydelig at du ikke kan varehandel. sorry, dette blir for dumt.

edit; og ja..

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

Her skal jeg ta et eksempel sånn at alle dere "kritikere" skjønner.

Hvis du driver en slags bedrift er det alltids sånn at noen produkter kan du tjene mer på en andre. Har vært med på å drive en Mcdonalds f.eks.

En vanlig cheeseburger tjener ikke Mcdonalds mye på, nesten ingen ting. Men slikt som Brus og pommes frittes har de ekstremt god fortjeneste på. Altså hvis du selger ting som kjøper trenger til produktet eller kommer til å kjøpe i sammenheng, i dette tilfellet vannslage, kjøleveske, radiatorer.. osv Med en større margin, kan du fint få dette til å fungere.

Jeg sitter her med prislistene å ser på hva f.eks Performance-pc tar for en del produkter. og jeg kan si til deg med en gang at de bruker denne modellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...