vhaarr Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Betaler aldri toll eller moms jeg. Så vis han klarer og holde prisene som jeg får det fra utlandet hadde det vært fint. Det vet du utmerket godt at han ikke kan. Og hvordan i h.. dukker du unna moms og toll? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 få det merket som gift vel, for og si det slik...det han sier går helt fint:) Eller har en kontakt som sender for deg. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg må si det plager meg litt med moms og toll. Det er greit å betale moms, for all del. Men hvorfor skal jeg betale for inspeksjon av pakken når beløpet er printet på? Det bør være så enkelt at beløpet scannes inn fra pakken og jeg må betale momsen på Posten. Om de vil foreta stikkprøver så er det bare å sette i gang, men det bør vel ikke være mitt problem. Bare i dag så hentet jeg en pakke fra USA der innholdet var priset 34 USD, som er type 207 NOK; derfor måtte jeg betale 110 NOK i inspeksjonsgebyr + 55 NOK eller noe i moms. 200 ble altså til nesten 400. Dette er en grense som har stått i over 30 år, og nå er det på tide at den økes, ihvertfall til 1200,-. Uansett, det er vel kanskje litt off-topic for denne tråden, beklager Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 enig med deg i den, venter på en pakke som har en verdi på 200 norske, det er inkludert frakt. Så på sporingen så havnet den i tollen og det betyr jeg får ihvertfall et toll-gepyr og sikkert 50kr i moms eller noe. Momsen betaleer jeg med glede, men den 100\200-lappen til tollerne har jeg problemer med...menmen slik er det nå da så Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Betaler aldri toll eller moms jeg. Så vis han klarer og holde prisene som jeg får det fra utlandet hadde det vært fint. Det vet du utmerket godt at han ikke kan. Og hvordan i h.. dukker du unna moms og toll? Farmor i Sverige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Jeg må si det plager meg litt med moms og toll. Det er greit å betale moms, for all del. Men hvorfor skal jeg betale for inspeksjon av pakken når beløpet er printet på? Noen må jo avlese summen og ellers kontrollere pakken (mue rart folk prøver å "importere"). Du betaler mao. litt til tollverket/politi for behandlingen pakken må igjennom ved landets grense. Fortollingsgebyr er en type "skjult skatt" av samme type som dokumentavgift, veiavgift, nrk lisens etc. Transportøren (posten, UPS or whatever) må legge ut dette for deg og de tar ofte litt ekstra i tillegg for å tjene inn utlegget. I denne prosessen skifter utlegget ofte navn til ekspedisjonsgebyr. Endret 23. september 2010 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Har og selv vært på utkikk etter vannkjøling, men er heller labre alternativer i norge. Og akkurat når det gjelder slikt, foretrekker jeg å handle i Norge for å ha norsk garanti / returmuligheter og reklamasjon om hele greia sprekker og dreper hardware for xxxx tusen Tror du at hvis du hadde kjøpt utstyr i norge, og så hadde bitspower fittingen din sprukket og pc'en hadde kortsluttet, at du hadde fått erstattet pc'en ? Nei, det vet jeg at en tar ansvaret selv. Men jeg kan iallefall klage / reklamere på vannkjølingen Resten av utstyret blir en sak mellom meg og event. innboforsikring / produsent. Men hvor ofte pleier sån her å gå i stykker egentlig ? om en legger litt kroner i kvalitet ? Lenke til kommentar
nonameer Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 ett annet tips sånn i forhold til fortolling, er jo hvis man har en venn i utlandet (spesifik det landet du skal bestille ifra) så kan du kjøpe det, bestille det hjem til han/henne, få personen til å sende den til deg som gave og vips, du slipper toll/moms med gaver opp til 1000kr men igjen, gjøre det hver gang ville jo vekket mistanke, samt. det vil ta mye lenger tid å få pakken Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Neida, det å betale moms er helt greit. Det er bare fortollingsgebyret og at momsgrensen er så lav som irriterer (ting koster mere nå enn for 30+ år siden) Lenke til kommentar
doink Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg forstår ikke helt alt oppstyret rundt toll. Etter min kunnskap skal man ikke betale toll eller fortolle datautstyr. Alt av datautstyr jeg har bestilt inkl vannkjøling fra utlandet, betaler man moms på og ikke toll. Man kjøper varen eksklusiv moms i utlandet, og betaler 25% moms av varen når man tar den inn i landet. Jeg har aldri betalt toll noen gang. Dette blir automatisk regnet ut ifra hva avsender sender som verdi på pakken og betales ved henting på posten. Til dere som prater om toll: Har dere noen gang bestilt datautstyr fra utlandet, eller prater dere ut ifra bestilling av andre antakelser, eller andre varer dere har bestilt? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg forstår ikke helt alt oppstyret rundt toll. Etter min kunnskap skal man ikke betale toll eller fortolle datautstyr. Man må likevel betale fortollingsgebyr på 110,- NOK for at Tollvesenet skal sjekke hvorvidt pakken må fortolles eller ikke. Eller det må ihvertfall jeg, på hver enkelt pakke over 200,- som jeg får tilsendt; og det er mange. Kanskje man kan gjøre dette selv på et vis, og slippe det gebyret? Fortolle selv, med andre ord? Det er godt mulig, men jeg har ikke undersøkt det nærmere. Uansett så diskuteres også at momsgrensen er for lav; grensen på 200,- ble satt for 30+ år siden. Det finnes ingenting i verden som koster penger som enda koster det samme det gjorde for 30+ år siden; momsgrensen bør økes til å reflektere realiteten. I midt hode vil det tilsi 1100-1200,-. Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 syns dette var en bra ide! For min del, hadde det vært bra om dere solgte gode vannkjølingssett. alle fysiske varer som importeres i norge skal fortolles og betales MVA for. Lenke til kommentar
findon Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg forstår ikke helt alt oppstyret rundt toll. Etter min kunnskap skal man ikke betale toll eller fortolle datautstyr. Man kjøper varen eksklusiv moms i utlandet, og betaler 25% moms av varen når man tar den inn i landet. Ikke glem moms på frakt av varen da :-) 25% er ikke 25% her i dette skatteparadiset Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Man må likevel betale fortollingsgebyr på 110,- NOK for at Tollvesenet skal sjekke hvorvidt pakken må fortolles eller ikke. Nei, det er Posten BA som gjør den jobben. Eller det må ihvertfall jeg, på hver enkelt pakke over 200,- som jeg får tilsendt; og det er mange. Kanskje man kan gjøre dette selv på et vis, og slippe det gebyret? Fortolle selv, med andre ord? Det er godt mulig, men jeg har ikke undersøkt det nærmere. Man kunne det tidligere, jeg gjorde det ofte siden jeg kjøpte dvdfilmer fra Unaiten. Nå er prisene som følger: Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg. Kr 110,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*. Kr 110,- Forenklet tollbehandling per oppdrag. http://www.posten.no/760.cms Ingenting man kan spare, siden Posten skal ha spenn for å i grunn kun motta forsendingen. Uansett så diskuteres også at momsgrensen er for lav; grensen på 200,- ble satt for 30+ år siden. Det finnes ingenting i verden som koster penger som enda koster det samme det gjorde for 30+ år siden; momsgrensen bør økes til å reflektere realiteten. I midt hode vil det tilsi 1100-1200,-. Den bør nok indeksreguleres, men du vil neppe se den bli hevet så høyt som 1000 NOK, samme hvem som har regjeringsmakten i Gnore. Konkurransefordelen utenlandske nettsjapper får da kommer til å ta knekken på mye innenlandshandel. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg sniker meg unna moms med god samvittighet takket være de reglene der ^^ Hadde grensene vært edruelige så skulle jeg betalt noen kroner, men jeg føler det er mer rett å snyte staten for noen hundrelapper enn at jeg skal måtte betale tusen kroner mer enn jeg burde pga en foreldet grense. Gebyrene er jo en vits også, hvis de er mistenksomme uten grunn er det en regning de får ta på sin egen kappe, og ikke prakke på de som har gitt en korrekt beskrivelse av innholdet i pakka. Å "narre" staten er min protest mot dette, selv om det er en litt dustete måte å protestere på iogmed at de ikke er klar over det Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Å "narre" staten er min protest mot dette, selv om det er en litt dustete måte å protestere på iogmed at de ikke er klar over det Sende de en e-post/et brev? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Å "narre" staten er min protest mot dette, selv om det er en litt dustete måte å protestere på iogmed at de ikke er klar over det Sende de en e-post/et brev? Mindre lukrativt Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg forstår ikke helt alt oppstyret rundt toll. Etter min kunnskap skal man ikke betale toll eller fortolle datautstyr. Man kjøper varen eksklusiv moms i utlandet, og betaler 25% moms av varen når man tar den inn i landet. Ikke glem moms på frakt av varen da :-) 25% er ikke 25% her i dette skatteparadiset Man betaler ikke moms på frakten. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Man betaler moms av frakten og samtlige utgifter knyttet til innføring av varen, vel og merke hvis varen har en verdi over 200 NOK. Er vareverdien 199 NOK og frakten 999 NOK 800 NOK, betaler man ingenting i moms. Edit: Jeg var litt vel lemfeldig med tallene her, hvis frakten virkelig var 999 NOK, ville vareverdien på 199 NOK tippet tollverdien ("totalverdien") over den andre magiske grensen - nemlig 1000 NOK. Endret 5. oktober 2010 av Lch Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hvordan går det egentli med butikken? Er litt interesert i om det faktisk blir noe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå