Gå til innhold

BK: Idyll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du få noe ut av å bruke bildekritikken, er det viktig at du selv gjør deg noen tanker og er litt bevisst på hva du har villet oppnå med å ta dette bildet, og deler disse tankene med oss. Nå har du bare postet ett bilde med en nokså generisk tittel og ikke ett eneste ord om hva du selv tenker med det. Her er noen forslag til spørsmål du kan/bør stille deg selv før du poster, og inkludere i førsteposten:

- hva vil jeg fortelle med bildet? Hva var det i denne scenen som slo meg såpass hardt at jeg tenkte "dette vil jeg forevige, og dele med andre!"? Har bildet i hele tatt noe hovedsubjekt, og hva har du gjort for å fokusere på dette?

- hvorfor har jeg komponert bildet som jeg har gjort? Hvorfor har jeg plassert meg selv forholdsvis høyt over vannet, hvorfor har jeg plassert sjøen/kanalen/fjordarmen der jeg har gjort, hvorfor har jeg valgt å ta med forstyrrende elementer på venstre side (bilvei, strømledninger, biler, busskur? Ville jeg gjort det annerledes om jeg kunne ta bildet på nytt? Hva hadde skjedd om jeg hadde plassert meg lenger ned til venstre?

- hva med eksponeringen? Har jeg latt kamera ta styringen og vært fornøyd med det? Har jeg prøvd forskjellige alternativer med over/undereksponering, og sett hvordan det hadde tatt seg ut? Hvilken del av bildet er det jeg vil ha "riktig" eksponering på, er det himmelen, vannet, skogen, huset/båtene?

- hva med lyset? Er jeg fornøyd med knallhardt, kaldt sollys midt på dagen, eller burde jeg kommet tilbake i skumringen/tidlig på morgenen og sett hvordan det hadde tatt seg ut da?

Lenke til kommentar

ventle, takk! Skjønner hva du mener.. Men jeg liker ikke å presse mine egne tanker på andre. Jeg vil heller at de skal se bildet uten noen info eller forventinger om hva jeg ville oppnå.

All kunst er jo subjektivt så det er best at bildet snakker for seg selv syntes jeg..

 

@ ingard takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...