Gå til innhold

Lærling etter militæret?

kiriee

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen har erfaring med å skaffe seg lærlingplass etter de har vært i militæret?

Jeg skal egentlig bli lærling, men vurderer å heller ta turen inn i militæret. Føler jeg trenger en forandring og noe nytt så har lyst på det, men er jo også kjedelig å gi opp en lærling kontrakt pga det.

Hadde vært deilig å fått prøvd meg i militæret, og eventuelt blitt lærling igjen etter militæret.

Burde jo egentlig bare være positivt at folk har gjort ferdig førstegangstjenesten. Vosker mye og da slipper jo de å tenke på og skaffe en erstatter om de vil ha deg etter lærling tiden, men vet ikke jeg.

Noen tanker eller erfaring rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags lærling skal du bli, og kan det kanskje kombineres med førstegangstjenesten(vet det går ann i noen yrker).

Mine tanker er at du må tenke deg godt om. Om du har fått lærlingplass som er bra ville jeg ha tenkt meg to ganger om å ta førstegangstjenesten. Du mister da kanskje muligheten til plassen, og kunnskapen fra skolen blir liggende kaldt et år... noe som ikke er å anbefale, husker selv matta på universitetet var vanskeligere etter å ha tatt militære mellom allmen VGS og universitetet :p

Lenke til kommentar

Vet man kan kombinere lærling tiden, men det må vel søkes om ganske tidlig. Og er ikke lærling jeg vil bli, men heller 2bat/panserbat. :)

Er IKT lærling så kan det meste fra før av, ellers lærer du alt du trenger når du først blir lærling. Er ikke den mest kompliserte jobben tror jeg, litt derfor jeg vil i militæret også.

Lenke til kommentar

Nei.. IKT lærling høres ikke så vanskelig ut nei :p HAHA, husker selv de slackerne som rota rundt på it-"systemene" på ungdomskolen og VGS.

Men jeg ville bare nevne det, for jeg hadde en kompis som skulle bli rørlegger(og ble) og han kom ikke helt i hakk med det første.

Ellers var forsvaret den beste tiden jeg har hatt sålangt på det tidspunktet. :-)

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

Lærling i militæret hadde sikkert vært bra og moro, men er ute etter den ordentlige militær tjenesten :) Kanskje utenlandstjeneste osv.

Men som sagt, kjedelig å gi opp en lærling kontrakt.

Tviler på at du får førstegangstjenesten som utlenlandstjeneste, det har jeg aldri hørt om tidligere.

Lenke til kommentar

Tviler på at du får førstegangstjenesten som utlenlandstjeneste, det har jeg aldri hørt om tidligere.

Nei selvfølgelig ikke. Det jeg mente er jo hvis jeg går for militæret og syns det er noe jeg vil gjøre videre, så vil jeg søke meg ut i utenlandstjeneste.

Har tenkt på 2bat/panserbat f.eks.

Lenke til kommentar

Hvis du har muligheten for lærekontrakt nå, er det liten grunn til at du ikke skal få en etter fullført militærtjeneste. Jeg ville uten tvil tatt militæret, det er det kjekkeste året jeg har vært med på (Nasjonal Innsatsstyrke, Luft, Rygge) så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...