a-z Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 I går satt jeg sammen med faren min og så på Dagsrevyen om at streiken i helsesektoren trappes opp (bl.a. flere streikende ambulansesjåfører). Sjåførene satt og delte opp en stor kake mens de satt streikevakt. Faren min ristet på hodet og sa: "Hva er dette her for noe tull? Her har vi land i Europa med oppimot 20% arbeidsledighet, mens her sitter man og spiser kake og streiker. Dette er lavmål." Jeg måtte si meg dypt enig med min far. Nå skal liksom absolutt alle streike, folk er som en gjeng med sutreunger som vil ha oppmerksomhet. Det gjør meg faktisk litt flau. Hvordan kan vi holde på sånn når andre europeiske land står på kanten av stupet? ALLE kan ikke ha lik lønn! Streikende arbeidere: Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 alle kan kanskje ikkje ha lik lønn, men lønna kan jevnes ut 1 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Når folk har samme utdanning, men jobber med noe forskjellig, bør de skjønne at de ikke får samme lønn. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 alle kan kanskje ikkje ha lik lønn, men lønna kan jevnes utOg det gjøres ved at flere gjør seg til gode kandidater for de godt betalte jobbene. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Enig med skrujernet, lik lønn for ulikt arbeid er i mine øyne forkastelig. Ja, om det absolutt er et behov for lønnsløft burde man rope, men ikke rope ulv ulv når man ser at man har valgt feil ykre... Normalt oppadgående personer velger yrke etter interesse, ikke etter lønn...! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Retten til å gjøre opprør er en fullmakt som deles ut av staten, som ser seg hevet over hele greia. De mest uunværlige får ikke være med, siden dette ville gjort dem dyre i drift. Kappleiken avsluttes når arrangørene har fått nok, og medaljer deles ut etter trynefaktor. Streik er et fjollete årlig rituale hvor de som enda kjenner det bruse i arbeiderblodet så smått får tilfredsstilt behovet, samtidig som staten gjør sin faktiske innflytelse (bestemmer jo egentlig alt) mindre tydelig og lettere å leve med. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Streik er et virkemiddel dog uønsket både for arbeidstager, og arbeidsgiver. Men noen ganger er det nødvendig for å sikre arbeidstagerenes rett, som f.eks økning i lønn og endringer i avtale vilkår. Det er ikke forkastelig at det streikes, det er takket være arbeidsbevegelsen at man faktisk har det som man har det i dag. Hva foretrekker man da, at man som arbeidstager ikke har noen rettigheter og blir diktert både lønnsmessig og vilkårmessig etter lynne til arbeidsgiver slik det var før? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Nei, ideelt sett er streik gode greier. Men i dag er det noe tøv. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Normalt oppadgående personer velger yrke etter interesse, ikke etter lønn...! Tror nok begge deler er avgjørende. Dessuten kan nok ferdigheter og tradisjon ha en del med saken å gjøre også. Tolker man interesse veldig bredt, så kan vel kanskje ferdigheter og tradisjon falle innunder der, men det synes jeg er å generalisere for mye. Noe som forøvrig gjøres alt for mye i denne tråden. Da blir det bare ukonstruktiv syting. Er det varmen som preger, mon tro? Førsteposter er f.eks. i harnisk over at ambulansesjåførene spiser kake mens de streiker. Det er tydeligvis en enorm frekkhet. Jeg får inntrykk av at havrevelling, tørt brød og vann ville vært et bedre alternativ. At det ikke ville reflektert vanlige kår i Norge i det hele tatt er tydeligvis underprioritert å nære førsteposters romantiske og dramatiske forventninger til teatralsk nød. Samtidig bidras det med null faktainformasjon om hvorfor man er forbannet. Det er altså kaken som er det avgjørende. Sorry, kanskje du sitter på bedre grunner. Men, du presenterer dem altså ikke her. Da blir oppfattelsen av din seriøsitet deretter. Kanskje han har et poeng, kanskje ikke. Det er umulig å avgjøre når ikke førsteposter, eller noen andre har et fnugg av kunnskaper om de virkelige forholdene som ledet til streiken(e). Dermed er tråden altså redusert til å sutre over "en gjeng med sutreunger som vil ha oppmerksomhet" - er det i det hele tatt noen her som innser ironien? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Skal du sjå på den måten på saka så er det ingen som er i full jobb i norge som treng å streike. Det er ingen som jobber 100% stilling her i landet som ikkje kan ta seg råd til kake. Men dette betyr ikkje at at det er rettferdig at nokon kan ete kake kjøpt frå konditori kvar dag medan andre med tilsvarande utdanning berre har råd til kake av og til. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Bare jeg får nok kake driter jeg i at andre spiser til de spyr. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 ..., det er takket være arbeidsbevegelsen at man faktisk har det som man har det i dag. Hva foretrekker man da, at man som arbeidstager ikke har noen rettigheter og blir diktert både lønnsmessig og vilkårmessig etter lynne til arbeidsgiver slik det var før? Det er latterlig kunnskapsløst å tro at arbeidstakere vil bli "diktert både lønnsmessig og vilkårmessig" uten streiking. Slik var det ikke før, og slik er det ikke i dag i land og bransjer der streik ikke er del av kulturen. Lønn og vilkår bestemmes i utgangspunktet av markedet. Så hva er hensikten med streik? Her kommer vi inn på trådens tema. Grunnen til at velfødde, godt betalte nordmenn streiker så mye er at streik og fagforeninger nettopp har som hensikt å hjelpe de arbeidstakerne som har det best. Den forhatte streikebryteren, det vil si sultne arbeidsledige eller mindre grådig arbeidere, må for all del holdes utenfor arbeidsmarkedet. Leverandørene av arbeidskraft bruker fagforeningskartellene, nære bånd til staten, og om nødvendig litt fysisk maktbruk, til å skape kunstige monopoler så de kan drive opp prisene. Lenke til kommentar
a-z Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Normalt oppadgående personer velger yrke etter interesse, ikke etter lønn...! Tror nok begge deler er avgjørende. Dessuten kan nok ferdigheter og tradisjon ha en del med saken å gjøre også. Tolker man interesse veldig bredt, så kan vel kanskje ferdigheter og tradisjon falle innunder der, men det synes jeg er å generalisere for mye. Noe som forøvrig gjøres alt for mye i denne tråden. Da blir det bare ukonstruktiv syting. Er det varmen som preger, mon tro? Førsteposter er f.eks. i harnisk over at ambulansesjåførene spiser kake mens de streiker. Det er tydeligvis en enorm frekkhet. Jeg får inntrykk av at havrevelling, tørt brød og vann ville vært et bedre alternativ. At det ikke ville reflektert vanlige kår i Norge i det hele tatt er tydeligvis underprioritert å nære førsteposters romantiske og dramatiske forventninger til teatralsk nød. Samtidig bidras det med null faktainformasjon om hvorfor man er forbannet. Det er altså kaken som er det avgjørende. Sorry, kanskje du sitter på bedre grunner. Men, du presenterer dem altså ikke her. Da blir oppfattelsen av din seriøsitet deretter. Kanskje han har et poeng, kanskje ikke. Det er umulig å avgjøre når ikke førsteposter, eller noen andre har et fnugg av kunnskaper om de virkelige forholdene som ledet til streiken(e). Dermed er tråden altså redusert til å sutre over "en gjeng med sutreunger som vil ha oppmerksomhet" - er det i det hele tatt noen her som innser ironien? Det er ikke kaken i seg selv som får meg til å reagere, men det er hele settingen, symbolikken i å sitte og spise kake mens man streiker er for min del negativ. For meg utviser det en ganske så slapp arbeidsmoral, særlig sett i kontrast av arbeidsledigheten sørover i Europa, som egentlig var hovedpoenget her. Der står folk i kø i timevis for å få jobb hver dag. Er for øvrig enig med Isbilen, ole_marius og skrujernet. Utdanning og jobb er to forskjellige ting. Jeg kan godt utdanne meg som siviløkonom eller ta psykiatriutdanning etter endt medisin, for så å søke jobb som vaskehjelp på et gamlehjem. Kan jeg forvente meg høy lønn da? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Eller at det er høyere krav til utdanning for noen som er hjelpepleier enn noen som er statsminister. Hvem av dem bør tjene mest? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Norges (nest) mektigste bør tjene såpass at han ikke trenger å bekymre seg om penger eller fristes til å motta bestikkelser. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Norges (nest) mektigste bør tjene såpass at han ikke trenger å bekymre seg om penger eller fristes til å motta bestikkelser.Skulle helst sett noen av de som krever "likelønn" argumentere her, men du kommer med nok rare argumenter: Ved hvilket lønnsnivå trenger man ikke lengere bekymre seg om penger og er det kun makt som skal bestemme om man skal trenge beymre seg? Ved hvilket lønnsnivå blir man ikke lengere korrupt? Og kan argumentet brukes for at for eksempel de som jobber i butikk må ha høyere lønn enn andre for at de ikke skal naske? Ellers så stoppet høy lønn ikke Jagland fra skatttesvindel eller Jens Stoltenberg fra å chartre et fly til privat reise på statens regning. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Det er ikke rettferdig, men det er praktisk. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Det er ikke kaken i seg selv som får meg til å reagere, men det er hele settingen, symbolikken i å sitte og spise kake mens man streiker er for min del negativ. For meg utviser det en ganske så slapp arbeidsmoral, særlig sett i kontrast av arbeidsledigheten sørover i Europa, som egentlig var hovedpoenget her. Der står folk i kø i timevis for å få jobb hver dag. Er for øvrig enig med Isbilen, ole_marius og skrujernet. Utdanning og jobb er to forskjellige ting. Jeg kan godt utdanne meg som siviløkonom eller ta psykiatriutdanning etter endt medisin, for så å søke jobb som vaskehjelp på et gamlehjem. Kan jeg forvente meg høy lønn da? Å peke på at det er større arbeidsledighet i andre land blir lite relevant. Det streikes i andre land også, på tross av arbeidsledighet. Hadde arbeidere i andre land levd under samme kår som vi gjør i Norge, så kan det godt hende de også hadde streiket. Jeg vet ikke om streiken er rettmessig startet eller ikke, mht. hva som er fair, men det gjør tydeligvis ikke du heller. Allikevel velger du å starte en tråd på det. Symbolikken i at du kunne kommet med kritikk basert på fakta, men istedenfor klager over at noen spiser kake, får meg til å reagere. Kanskje du bør høre litt mindre på pappaen din, og tenke litt mere selv, hvertfall før du velger å lage en tråd. Endret 7. juli 2010 av Rata101 Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Er jo ikke snakk om hvem som bør tjene ditten og datten og at noen går rundt og bestemmer dette, det hele handler om tilbud og etterspørsel. Lenke til kommentar
a-z Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Det er ikke kaken i seg selv som får meg til å reagere, men det er hele settingen, symbolikken i å sitte og spise kake mens man streiker er for min del negativ. For meg utviser det en ganske så slapp arbeidsmoral, særlig sett i kontrast av arbeidsledigheten sørover i Europa, som egentlig var hovedpoenget her. Der står folk i kø i timevis for å få jobb hver dag. Er for øvrig enig med Isbilen, ole_marius og skrujernet. Utdanning og jobb er to forskjellige ting. Jeg kan godt utdanne meg som siviløkonom eller ta psykiatriutdanning etter endt medisin, for så å søke jobb som vaskehjelp på et gamlehjem. Kan jeg forvente meg høy lønn da? Å peke på at det er større arbeidsledighet i andre land blir lite relevant. Det streikes i andre land også, på tross av arbeidsledighet. Hadde arbeidere i andre land levd under samme kår som vi gjør i Norge, så kan det godt hende de også hadde streiket. Jeg vet ikke om streiken er rettmessig startet eller ikke, mht. hva som er fair, men det gjør tydeligvis ikke du heller. Allikevel velger du å starte en tråd på det. Symbolikken i at du kunne kommet med kritikk basert på fakta, men istedenfor klager over at noen spiser kake, får meg til å reagere. Kanskje du bør høre litt mindre på pappaen din, og tenke litt mere selv, hvertfall før du velger å lage en tråd. Ja, jeg velger å starte en tråd om emnet. Jeg kunne også valgt å starte en tråd om hvor mye jeg irriterer meg over hvor irriterende det er med andre bilister som kjører med kun ett lys som virker, eller om hunder som bjeffer uten stopp. Det er noe av det positive med dette landet, det er et fritt land og alle står fritt til å si stort sett det de vil. Jeg har ikke tall på hvor mange forskjellige yrkesgrupper som har vært i streik i løpet av de to siste månedene, men det gir meg desto større grunnlag til at det går mer på sutring enn at lønnen faktisk er dårlig. Dersom alle streikere fikk økt lønn, ville vi jo få en solid prisøkning etterhvert. Og hva hadde så skjedd? Jo, folk hadde nok en gang klaget over at de får for lite i lønn. Jeg synes bare at det er galt at SÅ mange skal streike nå, det viser nok en gang hvor avskjermet Norge er fra resten av verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå