*F* Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Hei! Har sånn i dag sånn smått begynt å lære litt python, rett og slett fordi det ser ut som et ganske enkelt og greit språk jeg kan sette meg inn i før jeg gir opp ^^ Går derfor igjennom denne veiledningen: http://www.sthurlow.com/python/ Men så er det en del plasser tegnet % brukes, og jeg kan ikke si jeg helt forstår hva det brukes til. tar et script eksemplel fra siden: a = 10 while a > 0: print a if a > 5: print "Big number!" elif a % 2 != 0: print "This is an odd number" print "It isn't greater than five, either" else: print "this number isn't greater than 5" print "nor is it odd" print "feeling special?" a = a - 1 print "we just made 'a' one less than what it was!" print "and unless a is not greater than 0, we'll do the loop again." print "well, it seems as if 'a' is now no bigger than 0!" print "the loop is now over, and without furthur adue, so is this program!" Der ser dere elif a % 2 != 0: Hva betyr da %, og ikke minst !? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) [/code]Der ser dere elif a % 2 != 0: Hva betyr da %, og ikke minst !? % er deling der resultatet blir rest. For eksempel 5%2 blir til 1, fordi 5/2 er 2 og du har 1 til overs. != betyr ulik. a%2 != 0 betyr at det ikke skal vere noen rest i a for at utrykket skal bli sant. Edit mer lesning: http://www.tutorialspoint.com/python/python_basic_operators.htm Endret 6. juli 2010 av Akidon Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Takk for det, skjønner Da kan jeg lese videre Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Bruk IDLE til hjelp og bryte opp deler av koden du ikke skjønner. >>> a % 2 != 0 Traceback (most recent call last): File "<interactive input>", line 1, in <module> NameError: name 'a' is not defined >>> #Vi må definere variablen a >>> a = 1 >>> a % 2 != 0 True >>> a = 2 >>> a % 2 != 0 False >>> a = 3 >>> a % 2 != 0 True >>> a = 4 >>> a % 2 != 0 False >>> a = 5 >>> a % 2 != 0 True >>> elif a % 2 != 0: print "This is an odd number" Så da skjønner du viss a er et odd nummer vil True bli utført. Dermed vil denne linjen bli printet. print "This is an odd number" Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 En liten flisespikkerettelse... Utropstegn (!) betyr ikke "ulik", men betyr "NOT" eller "IKKE"... Derfor blir != det samme som "IKKE LIK" eller "NOT LIKE" hvis du skal ha det på engelsk Jeg er ikke så god på python, men i endel programmeringsspråk kan man sjekke boolean-verdier med å sette utropstegn foran... if !isLoggedIn: redirectTo(frontpageURL) For eksempel... -C- 1 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Not equal to for å spikke litt mer. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) Det er veldig vanlig å møte %, og ! i programmering/scripting.. != Not equal to for å spikke litt mer. Du kommer til å møte mye rart, selv er jeg ganske ny på python men har 5 år med php bak ryggen, så det glir gått Du har iallefall ==, =, !, <, >... etc (I php har vi også ===) % - Dette kalles for "mod"/modulo, kommer fra "matteverden".. Den fungerer slik de skriver over. Bruker den en del i PHP. Kan også ha en annen betydning, kommer ann på situasjonen du møter den i -> str = "tROOP4H" paste = ("%s viser deg et ekempel!" % (str)) print paste Endret 29. januar 2012 av warpie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå