Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilder av Privat personer

DaXoN

Anbefalte innlegg

angående privat bilder av folk,

La oss si jeg hadde tatt et bilde får Tull av en kompis i en komprimerende situasjon, *aka lite tøy etc*

Og han da knuser mobilen eller cam'et, Hva ville da utfallet blitt i henhold til loven med tanke på erstatning og eller brud av privat sikkerhet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at du mener kompromitterende situasjon. Komprimering har med sammentrykning å gjøre.

Hvis han ødelegger mobiltelefonen din med vilje eller uaktsomt vil han normalt være erstatningsansvarlig for mobiltelefonen din. At du har kompromitterende bilder av ham på telefonen vil ikke være et unnskyldningsmoment for hans del, etter min mening - det er ikke ulovlig å ta bilder (dog er det ulovlig å bruke dem til utpresning, og publisere dem uten samtykke).

Lenke til kommentar

I forlengelsen av TS' spørsmål - hvor langt kan man egentlig gå i å ta bilder eller filme mennesker uten deres samtykke? Har det noe med om bildene/filmen utgis eller ikke å gjøre? Hvilke regler regulerer dette?

Når kamerateam, f.eks. for TV2-nyhetene, filmer folk på gata uten deres samtykke, for deretter å vise dette på TV - er det helt greit? Kan man kanskje alltid kreve å få sitt ansikt sladdet (og hjemmel for dette, i så fall)?

Lenke til kommentar

I utganspunktet så har du vel faktisk lov å ta bilde av alt mulig inkludert personer kompromitterende situasjonar så lenge bileta er til privat bruk.

Som her i eksempelet til TS så har ikkje den kompisen i utganspunkt rett til å kreve bileta sletta så lenge TS ikkje publiserer dei (rett meg om eg tar feil).

Når det gjeld uanstendig adferd så gjeldet vel det berre på offentleg stad, dersom noken ikkje har samtykka til det eller dersom det er snakk om barn under 16 år.

Lenke til kommentar

I forlengelsen av TS' spørsmål - hvor langt kan man egentlig gå i å ta bilder eller filme mennesker uten deres samtykke? Har det noe med om bildene/filmen utgis eller ikke å gjøre? Hvilke regler regulerer dette?

Som kjent er det "psykiske vern", herunder vern om privatliv og "fred og ro", mye dårligere enn det fysiske vernet. Og dårligere skal det bli.

Jeg regner med at slike tilfeller kan falle inn under lovbestemmelsene mot trakassering, uanstendig adferd, muligens brudd på privatlivets fred...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom en person ikke er hovedobjektet eller ikke er gjenkjenbart (står med ryggen til) i et bilde/en film, så har man lov til å legge det ut.

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

http://lovdata.no/all/tl-19610512-002-043.html#45c

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan prøve og forklare meg litt bedre da, og bruke det samme eksemplet han snakket om,

La oss si at 2 stk bestemmer seg får og tulle med en tredje person, de tar på seg forkle og ingen ting annet altså bakdelen av kroppen er helt naken rompe og alt, den tredje personen bestemmer da får og tulle tilbake og ta bilde av de her 2,

Hvordan ligger loven ann da?

Er de 2 spøkefuglene erstatningsforpliktet vis de ødelgger mobilen/kameraet??

Kan de kreve bildet slette?

:)

Lenke til kommentar

Når kamerateam, f.eks. for TV2-nyhetene, filmer folk på gata uten deres samtykke, for deretter å vise dette på TV - er det helt greit? Kan man kanskje alltid kreve å få sitt ansikt sladdet (og hjemmel for dette, i så fall)?

For å svare på dette, så lenge det er mer en 3personer med i bildet/filmen så er det faktisk lov til å publiseres uten samtykke fra alle sammen. Dersom du ønsker at ditt ansikt skal sladdes så er det bare å ta kontakt med dem og si ifra.

EDIT:

Om jeg tar feil her, korrekt meg til riktige regler da jeg litt udatert på denne bilde fronten av andre mennesker.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...