Gå til innhold

Hvordan få fagbrev i IT uten vitnemål?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fagbrev i IKT-servicefaget kan oppnås på to måter.

1. 2 år skole og 2 år i lære.

2. Eller må du gå opp som privatist. Ta kontakt med en rådgiver på din lokale videregåendeskole eller opplæringskontor.

Nå skal det nevnes at jeg gikk service og samferdsel + IKT-servicefaget, men har gitt råd til en del som skal ta det som privatist. Når jeg tok eksamen gikk vi opp muntlig og fikk en eksamens oppgave i slutten av året. Sensor og faglærer sa min eksamen var på høyskolenivå, så fikk 6.

Det som er minuset med å ta det som privatist er at du må opp skriftlig. Tre prøver om jeg ikke husker feil. Da vil du får spørsmål ut fra læreplanen.

Mye av spørsmålene vil være hvordan du f.eks. gir brukerstøtte, service, vedlikehold, lover og regler innenfor IT osv. Men se i læreplanen og spør om du er i tvil.

Bøker som vi brukte på skolen.

Drift av lokalt nettverk

Praktisk Linux

Linux tjenestedrift

Nei, du trenger ikke: r2 og fy2 for å få fagbrevet.

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Nå skal det nevnes at jeg gikk service og samferdsel + IKT-servicefaget, men har gitt råd til en del som skal ta det som privatist. Når jeg tok eksamen gikk vi opp muntlig og fikk en eksamens oppgave i slutten av året. Sensor og faglærer sa min eksamen var på høyskolenivå, så fikk 6.

Var det gruppe eksamen når du gjorde det :)? Var det når jeg tok eksamen (VGS ikke privatist)

Lenke til kommentar

siden jeg har allerede tatt opp som privatist alle fagene og feila på matte og fysikk igjen så gidder jeg ikke å ta det på nytt fordi jeg har allerede for mye lån i lånekassen.

hvordan er det jeg kan ta de 2 år skole+ 2 år lære egentlig? (man trenger vel ikke generel studiekompetanse for det her?)

Lenke til kommentar

Nei du trenger ikke studiekompetanse, denne utdanninger er på vgs nivå. Jeg hadde en kompis som hadde samme utfordring som deg (dog 10 år siden). Han måtte søke på vgs på nytt for å bli tatt opp, så fikk han fritak for alle fagene som han hadde tatt på allmenn. Tipper ca. det samme går nå.

Lenke til kommentar

Nej, du kan gå alle retningene og inn på IKT-servicefaget. Jeg anbefaler service og samferdsel, en del av teorien jeg hadde lært på første året her, fikk jeg igjen på IKT linjen under brukerstøtte/service/økonomi. Da vil du ta dette lett, og kan konsentrere deg om andre ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen problem du ;)

Sku du trenge noe hjelp/tips til eksamen/prosjekter. Setter lærerne høyt at du snakker med fagfolk. Du kan sende meg en PM om du sku trenge litt hjelp ;)

Da kan du snakke om ting utenfor pensum, som med en gang drar deg opp mot 6er. Den taktikken brukte jeg aktivt :)

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...