Gå til innhold

Akkurat installert Ubuntu, hvor finner jeg Adobe Flash Player og andre programmer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en Ubuntufersking som meg var det aller enklest å bruke et skript som ordner opp i det aller meste av mangler.

Det heter Ubuntu Start. Det installerer masse repositorier, flash, div codeker, Skype, Chrome, Wine og masse annet som mangler etter en fersk installasjon. Du får opp et grafisk brukergrensesnitt med valg underveis for hva du vil ha og ikke ha.

Den enkleste måten å installere dette på er å lime en og en av disse tekstlinjene nedenfor inn i et terminalvindu og trykke enter for hver gang. Men før du gjør det må du lese siden jeg linker til her. Da er det lettere å forstå hva du vil ha og hva du ikke vil ha underveis. Du skal ikke lime inn anførselstegnene. Og ikke bry deg om at linjen som starter med "wget" har blitt en link. Det er teksten du skal bruke (klarte ikke å fjerne linken, den kommer bare av seg selv når jeg poster).

-----------------------------------------------------

"sudo apt-get install zenity"

"wget http://launchpad.net/ubuntustart/0.4.x/0.4.9/+download/ubuntu-10.04-start-0.4.9.8.tar.gz"

"tar -xvf ubuntu-10.04-start-0.4.9.8.tar.gz"

"cd ubuntu-10.04-start/"

"sudo ./ubuntu-10.04-script"

------------------------------------

Etterpå kan du som D3f4u17 sier bare installere Spotify gjennom Wine. Wine er ganske lett å bruke, og her kan du installere mange andre windowsprogrammer også.

Jeg var i utgangspunktet svært negativ til å bruke terminalen, men har etterhvert oppdaget at det i praksis ofte er lettere å få fikset ting ved hjelp av den fordi mange folk legger ut ferdige kommandoer som løser problemene. Da er det bare å kopiere, lime inn i terminalen og trykke enter.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Hei

Jeg har nettop fått Ubuntlu, og vil gjerne ha adobe flashplayer så jeg kan se på youtube.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få det?

Har prøvd å laste ned fra adobesiden, men det funker ikke:S

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Java er ikke i ubuntu-restricted-extras, den er nå lagt i et parner repositoriet som legges til med følgende kommando fra en terminal:

add-apt-repository "deb http://archive.canonical.com/ lucid partner"

Referanse:

https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes#Sun%20Java%20moved%20to%20the%20Partner%20repository

Fordelen med å legge inn med "Apt for Ubuntu 9.04+" er at man får en nyere versjon enn den fra "flashplayer-nonfree", samt at den vil legge til et repotsitory som oppdateres raskere rett fra Adobe? (Citation needed)

Ellers er ubuntu-restricted-extras essensiell for codecer :)

Lenke til kommentar

Hei!

En tråd som omhandlet hvor man laster ned Adobe Flash Player og en annen lignende tråd, begge av johhes94, er flettet sammen. Dette for å sikre et ryddig og oversiktelig forum.

Kommentarer taes som vanlig på PM og ikke her i tråden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå trenger man jo ikke annet enn å åpne Ubuntu Software Center og laste ned Flashplayer direkte derfra. Alt ligger jo klart der. Åpne Software Center, søk på det du vil ha - og installer. Partner-brønnene åpnes jo bare ved å trykke "ok" eller noe før pakken installeres. Smal sak.

Men til trådstarter vil jeg anbefale å lese deg litt opp på vanlige retningslinjer og tankemåter i GNU/Linux-land, fordi det er en del ting som gjøres litt annerledes enn i Windows-land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...