celineeeee Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 hei:) jeg har et akkuratt fått meg et nikon d90 kamera og har ikke fått meg et ordentlig objektiv enda. er det noen som vet hvilket objektiv jeg bør kjøpe? Lenke til kommentar
arela Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Hva skal du bruke det til og hva har du fra før? Finnes masse ordentlige objektiver, så du bør finne ut hva du skal bruke det til. Lenke til kommentar
celineeeee Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 jeg tar for det meste bilder av blomster og landskap men har ikke hatt nikon før så har ingen lisner som passer på det. Lenke til kommentar
nie Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 jeg tar for det meste bilder av blomster og landskap men har ikke hatt nikon før så har ingen lisner som passer på det. Hva skal objektivet koste? Lenke til kommentar
celineeeee Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 ikke mer enn 3000 kr helst Lenke til kommentar
nie Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Hvis du vil zoom så ville jeg vurdert en brukt 16-85 VR. Det får du tak i til ca 3000,-. Det ligger noen på foto.no nå. Dette objektivet gir god vidvinkel og brukbar tele, har et godt VR-system, metallfatning og ellers noe bedre byggekvalitet enn de mer billige zoomene til Nikon. Alternativt kan du velge 18-105 VR til kr 1995,- (ny). Den gir litt dårligere vidvinkel, har plastfatning, noe mer slarkete byggkvalitet men er et meget godt objektiv i forhold til pris. Jeg har/har hatt begge disse, og ser vel ingen nevneverdige optiske forskjeller mellom dem. Et tredje alternativ er Nikons 18-55 VR som også skal være bra, men jeg ville da heller valgt ett av alternativene over grunn større spenn i brennvidder. Dersom du kan tenke deg å gi deg selv en liten utfordring i sommer kan du jo vurdere å starte med kun ett fastobjektiv, AFS 35/1,8 som koster like under 2000,-. Det er ett skarpt fint objektiv som gir deg bedre muligheter for å separere hovedmotivet fra bakgrunnen og /eller ta bilder i mindre lys enn hva du vil greie med zoomene som nevnt over. Lykke til med valget! Lenke til kommentar
Leema Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Eg ville gått for Nikon 35mm 1.8 Koster vel 1600 pengar no, og er fantastisk og bruka! Fastobjektikk er ein vanesak, men når ein fyrst har prøvd da, sitter da på. Er veldig kjekk og bruka på halvmørke sommernatter, pga. stor blender. Lett og liten er den og. Men, viss du velger og gå for eit zoom objektiv, kan jo du vurdera fastobjektikk viss du savnar ein større blendar seinare Lenke til kommentar
celineeeee Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 ble til at jeg kjøte meg Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3,5-5,6 ED VR Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Gratulerer. Ta masse bilder med det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå