Gå til innhold

Krever nådagens spill for mye?

Anbefalte innlegg

Morn folks!

på hvert eneste pc spill er det alltid System Requirements, men jeg lurer på om kravene "er større en de er", altså sier eks. Minimum Requirements 3.2 GHz, men pc'r med 2.0 GHz kjører det fortsatt helt fint. Hvorfor skal det altid være sånn? De fleste pc'r kjører som regel en god del mer en den "egentlig" greier. Noen som har noe peiling?

Alle svar er velkommene til en diskusjonen her :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg merke egentlig til at dette gjelder som regel eldre teknologi på cpu, et krav på 2.8 / 3.2 Ghz er som regel for en P4 , men så fort et spill krever flerkjerne så er egentlig dette kravet utdatert.

Hovedproblemet med pc-verdenen er at den forandrer seg såpass fort og at det finnes såpass mange komponenter av forskjellige kvaliteter og ikke minst misvisende markedsføring at det ofte kan være vanskelig for utvikleren å presisere akkurat hva som behøves for å kjøre optimalt.

Det vi behøver er nok et dynamisk ratingsystem som er utarbeidet av samtlige parter (spillprodusenter og hardware produsenter) som er lett å forstå og som kan brukes av alle og ikke minst som er lett å få tilgang til selv når man bruker pcen , for eksempel at denne står på spillsiden under Windows 7 som feks :

2010 R1 Mainstream Gaming.

2010 R4 High End Gaming.

Lenke til kommentar

så de fleste kravene i dag er egentlig for 1 kjernesprosessor? så hva vil en 2 - 4 kjerner kjøre da (på baseringen på 1kjernes prosessor)? men jeg lurer også på om Intel's i7 720qm kan kjøre de fleste spill i fremtiden uten å slite?

Add: Og hva er/ betyr det: P4, 2010 R1 Mainstream Gaming og det 2010 R4 High End Gaming.

Endret av bolzzy
Lenke til kommentar

Ja, de fleste kravene er faktisk for enkjernes, dette betyr selvsagt ikke at spillet ikke fungerer på 2 eller flere kjerner, kun at minstekravet er 1 kjerne på den og den hastigheten.

De nyere 2 kjernes prossesorene er uansett kjappere pga nyere instruksjoner og teknologi enn de fleste eldre Pentium 4 / Amd 1 kjernes cpu'ene som er utgitt før 2005 , men også her kan det være greit å se bak på esken på hva kravene er.

Antar at intel sin i7 vil kunne gjøre jobben ja , men den kan desverre være noe treg i forhold til desktop proccesorer, antar at denne vil kunne tilsvare en eldre 2.2 eller 2.4 cpu antageligvis i noen tilfeller.

Når det gjelder eksempelet mitt så mente jeg med feks R1 Mainstream at operativsystemet ditt har tatt en test og funnet ut at systemet ditt fungerer fint til å spille spill i 2010 på et standard grafisk oppsett mens med High end kan du kjøre på så og si fult av detaljer etc i spillet.

Lenke til kommentar

Ja, de fleste kravene er faktisk for enkjernes, dette betyr selvsagt ikke at spillet ikke fungerer på 2 eller flere kjerner, kun at minstekravet er 1 kjerne på den og den hastigheten.

De nyere 2 kjernes prossesorene er uansett kjappere pga nyere instruksjoner og teknologi enn de fleste eldre Pentium 4 / Amd 1 kjernes cpu'ene som er utgitt før 2005 , men også her kan det være greit å se bak på esken på hva kravene er.

Antar at intel sin i7 vil kunne gjøre jobben ja , men den kan desverre være noe treg i forhold til desktop proccesorer, antar at denne vil kunne tilsvare en eldre 2.2 eller 2.4 cpu antageligvis i noen tilfeller.

Når det gjelder eksempelet mitt så mente jeg med feks R1 Mainstream at operativsystemet ditt har tatt en test og funnet ut at systemet ditt fungerer fint til å spille spill i 2010 på et standard grafisk oppsett mens med High end kan du kjøre på så og si fult av detaljer etc i spillet.

ok, takk! :D Forsto litt mer, men i7 720 QM har jo boost opp til 2.8 GHz? eller?

Lenke til kommentar

Frekvensen på prosessoren er en utdatert måte å angi prosessorens styrke på. Nyere prosessorarkitektur gjør f.eks en Core i7 prosessor på 2,6Ghz mye kraftigere enn gårsdagens Pentium 4 med 3,4Ghz - selv med bare én kjerne i aksjon. De fleste minimumskravene som står oppgitt på spillene eller programmene er derfor også utdaterte. En Core i5 med f.eks. 1,6Ghz kjernefrekvens kan være mer en bra nok til å kjøre spill der det står oppgitt 2,4Ghz som et minimum. Som et eksempel.

Edit: Men det er også riktig, som nevnt over, at mobile prosessorer ikke er like kraftige som sine stasjonære storesøstre - og det er jo stasjonære prosessorer som er eksemplene i slike anbefalte minstekrav. Det skal man også ta med i betraktiningen. Og, som alltid, i hvert fall når det gjelder 3D-grafiske spill, er grafikkortet mange ganger mer betydningsfullt enn prosessoren. Man kommer vanligvis greit unna med en prosessor som er litt svakere enn anbefalt, men minstekravet til grafikkort bør man ta mer seriøst.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dagens spill krever for mye maskinvare. For min del kunne de gjerne krevd enda mer, slik at spillene ble enda mer realistiske (i alle fall spillene som prøver seg på realisme).

En annen ting er at dagens spill krever for lite av spillerne. Dagens spill er "dummet ned" slik at de kan nå flest mulig. Jeg savner de goda gamle hjernekrampene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...