Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

El sykkel (kjøretøyforskriften)

rozon

Anbefalte innlegg

Unntaket gjelder typegodkjenning. Typegodkjenning er noe en testlab utfører der enheten kontrolleres i henhold til regelverket som gjelder. Uten typegodkjenning er det importør/fabrikk/selger som må gå god for at regelverket er fulgt. Dette har liten/ingenting betydning for det aktuelle spørsmålet!!!!

---

Enten snakker vi om en SYKKEL og følger sykkelforskriften, eller så har vi en MOTORVOGN og følger kjøretøyforskriften.

Sykkel:

Ingen store krav annet enn lys og signal (sykkelforskr). Må ha primærkraft fra pedal. Ingenting av kjøretøyforsk gjelder for sykkel.

Motorvogn:

Ikke krav om typegodkjenning, men fortsatt skal f.eks. kapt 6 følges. I tillegg skal en motorvogn registreres (veitrafikkloven) med mindre departementet har unntatt det.

Er du med? Jeg mener en av disse skal anvendes, ikke begge. I det du sier det er en sykkel så gjelder ikke kjøretøyforsk, og sier du det er en motorvogn (type sykkel med hjelpemotor) så gjelder krav om registrering.

Hvis du sier du får unntak i §4-1 så sier du at vi snakker om en motorvogn, og ikke sykkel. Hvis vi følger Biltilsynet sin logikk så ender vi på en sykkel, og ingenting av kjøretøyforskriften (ink definisjonen i §4-1) kan gjøres gjeldene.

Er vi noenlunde enig?

(Debatten drar ut, men jeg føler enda jeg ikke forstår hvordan dette regelverket skal tolkes.)

det er ikke en sykkel, ser at jeg kan ha utrykt meg litt rotete her.

en sykkel med hjelpmotor er underlagt kjøretøyforeskriften, da den har en motor.

så langt den oppfyller kravene så vil den gå under tidligere nevnte unntak, §4-1 punkt 5.:5.

Bestemmelsene får ikke anvendelse for:

bokstav g:

g)Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå.

hvis den ikke oppfyller disse kravene ved f.eks ha for stor motor, vil den kunne bli definert som moped med trø assistanse.

så den er regulert av kjøretøyforeskriften, men som det står så vil ikke kjøretøyforeskriften få anvendelse så lenge man er innenfor kravene som settes til en elektrisk assistert sykkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så den er regulert av kjøretøyforeskriften, men som det står så vil ikke kjøretøyforeskriften få anvendelse så lenge man er innenfor kravene som settes til en elektrisk assistert sykkel.

Jeg er enig i at den havner i kjøretøyforskriften.

Jeg er uenig i at teksten "Bestemmelsene får ikke anvendelse" forstås slik jeg kan sløyfe kapittel 6 til 50. Min forståelse er at bestemmelsene i kapittel 4 ikke får anvendelse. (noen som har fakta informasjon?)

Jeg mener veitrafikkloven blir gjeldene med henhold til registrering av 'motorvognen', §15 og §16 samt §2-1 i forskrift om bruk av kjøretøy.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at den havner i kjøretøyforskriften.

Jeg er uenig i at teksten "Bestemmelsene får ikke anvendelse" forstås slik jeg kan sløyfe kapittel 6 til 50. Min forståelse er at bestemmelsene i kapittel 4 ikke får anvendelse. (noen som har fakta informasjon?)

Jeg mener veitrafikkloven blir gjeldene med henhold til registrering av 'motorvognen', §15 og §16 samt §2-1 i forskrift om bruk av kjøretøy.

vær så snill, les lovene og forkesriftene du henviser til i sin helhet og ikke se på dem isolert men se på dem som en del av en helhet.

du sløyfer ikke noen kapitler i kjøretøyforskriften, men du må se alt i en sammenheng, vis kapittel 6 henviser til at det får anvendelse for det som står definert i kapittel 4 så vil fremdeles det som står i kapittel 4 være gjeldende og dermed også tidligere nevnte §4-1 punkt 5 bokstav g.

samme med det andre du henvise til.

per din uttalelse så skal alt med motor registreres med skilt også elektriske drevne lekebiler som et barn kan sitte i.

og les denne: dinside - Jo, det er en sykkel

*tillegg*

vis du skal ha et utfyllende 100% korrekt svar med kildehenvisninger så må noen som har tilgang på betaltjenestene til lovdata og Norsk Standard svare her rett og slett.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...