rozon Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Leser i Stavanger Aftenblad om el sykkel. Slik jeg forstår kjøretøyforskriften § 2-1 er det vel ikke tvil om at dette er en motorvogn og videre etter § 2-3 nr. 2 blir definisjonen en moped. El sykkel er unntatt kravet om typegodkjenning, men utover dette kan ikke jeg se at dette er annet enn en moped bygget for å komme utenfor krav om typegodkjenning og de kostnader dette medfører. Tar jeg feil? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Fra Wikipedia Being member of European Economic Area (EEA), Norway implemented the European Union directive 2002/24/EC. This directive defined legal ebikes for all EU and EEA countries to "Cycles with pedal assistance which are equipped with an auxiliary electric motor having a maximum continuous rated power of 0.25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the vehicle reaches a speed of 25 km/h or if the cyclist stops pedaling.” The definition became part of Norwegian vehicle legislation[19] in 2003. A more detailed specification will become effective when the new European ebike product safety standard EN 15194 is published in 2009. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Fra Wikipedia Being member of European Economic Area (EEA), Norway implemented the European Union directive 2002/24/EC. EØS direktiv 2002/24/EC definerer typegodkjenningskrav til kjøretøy, og el sykkel er untatt fra kravet om typegodkjenning, som også er implementert i norsk lovgivning. Ser ikke relevansen mellom en typegodkjenning og krav til fører og utstyr. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) El-sykkelen blir definert som en sykkel om den holder seg innenfor betingelsene gitt i § 4-1 nr. 5g Kjøretøyforskriften § 1-1 nr. 5 sier at forskriften ikke gjelder for sykler. Endret 7. juli 2010 av CAT0 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Hele kapittel 4 gjelder typegodkjenning. Typegodkjenning er en verifikasjon i forhold til regelverk utført av en uavhengig testlab, i motsetning til egenerklæring som gies av fabrikk/importør. § 2-1. Definisjoner etter vegtrafikkloven 1. Kjøretøy: Innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. 2. Motorvogn: Kjøretøy som blir drevet fram med motor. En tråsykkel med hjelpemotor må vel nødvendigvis bli drevet frem med motor, og dermed klassifiseres som en motorvogn. Vel og merke har man unntak fra bestemmelsene i kapittel 4, men fortsatt gjelder resten av forskriften. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Hele kjøretøyforskriften kanselleres ut for sykkel i §1-1 avsnitt 5: 5. Forskriften gjelder ikke for:- sykkel - kjøretøy, dersom føreren regnes som gående etter trafikkreglene. - pansrede stridskjøretøy Det spiller derfor ikke noen rolle hva som ellers står om definisjoner der, siden det uansett ikke er gjeldende. Krav til sykkel har en egen forskrift: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900219-0119-0.html Definisjon på sykkel: Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek. Endret 7. juli 2010 av gxi Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hm. Siden kjøretøyforskriften ikke gjelder pansrede stridskjøretøy, mon tro om jeg må ha inn T34'n min på EU-kontroll... Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Det spiller derfor ikke noen rolle hva som ellers står om definisjoner der, siden det uansett ikke er gjeldende. Hvis det ikke er gjeldene, hvorfor peker selgere på § 4-1 som da vitterlig heller ikke kan gjelde? Hva hindrer hvem som helst å montere på større motor? Hvor er skillet mellom sykkel og motorsykkel? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Hm. Siden kjøretøyforskriften ikke gjelder pansrede stridskjøretøy, mon tro om jeg må ha inn T34'n min på EU-kontroll... Dersom den kommer inn under forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy... Ikke alle T34 modellene er stridskjøretøy. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Det spiller derfor ikke noen rolle hva som ellers står om definisjoner der, siden det uansett ikke er gjeldende. Hvis det ikke er gjeldene, hvorfor peker selgere på § 4-1 som da vitterlig heller ikke kan gjelde? Hva hindrer hvem som helst å montere på større motor? Hvor er skillet mellom sykkel og motorsykkel? Du ... er ikke seriøs nå? Leste du innlegget til gxi? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Du ... er ikke seriøs nå? Leste du innlegget til gxi? Ja, jeg leste det faktisk veldig nøye. Hvis kjøretøyforskriften ikke gjelder, hvorfor står da denne teksten i kpt 4: (§ 4-1g) Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå. Det er en unødvendig tekst om intensjonen med forskriften var at enheten ikke skulle komme inn under forskriften. Eller...? Og unntaket man får i kpt 4 gjelder typegodkjenning, ikke resten av forskriften. Ser du hvor jeg står? Endret 8. juli 2010 av rozon Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Du ... er ikke seriøs nå? Leste du innlegget til gxi? Ja, jeg leste det faktisk veldig nøye. Hvis kjøretøyforskriften ikke gjelder, hvorfor står da denne teksten i kpt 4: (§ 4-1g) Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå. Det er en unødvendig tekst om intensjonen med forskriften var at enheten ikke skulle komme inn under forskriften. Eller...? Og unntaket man får i kpt 4 gjelder typegodkjenning, ikke resten av forskriften. Ser du hvor jeg står? Det bekrefter bare hva som står. Det eneste stedet hvor evt. et slikt "motorkjøretøy" kunne kommet inn i bildet er akkurat dette kapittelet som gjelder for to og tre-hjulede motorvogner, hvor den tydelig blir satt som et unntak som ikke skal tas med. Resten av kjøretøyforskriften er for andre typer kjøretøy som har flere enn to hjul. Hele kjøretøyforskriften gjelder for godkjenning, ikke bruk, og derfor vil ingenting i denne være gjeldende for sykkel med eller uten hjelpemotor. Kapittel 3 er for biler, kapittel 5 for traktor. Ingen av disse kan brukes på kjøretøy med bare to hjul. Kapittel 4 blir som nevnt kansellert ut for sykkel uansett om den har motor eller ikke, forutsatt at motoren oppfyller de nevnte kravene. Resten av kjøretøyforskriften er slikt som blir referert til via kapittel 3, 4 og 5. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 Det bekrefter bare hva som står. Det eneste stedet hvor evt. et slikt "motorkjøretøy" kunne kommet inn i bildet er akkurat dette kapittelet som gjelder for to og tre-hjulede motorvogner, hvor den tydelig blir satt som et unntak som ikke skal tas med. Resten av kjøretøyforskriften er for andre typer kjøretøy som har flere enn to hjul. Du har rett i at en el sykkel ikke skal kunne typegodkjennes. Og siden veitrafikkloven sier at dette er en motorvogn, og motorvogner skal godkjennes og registreres, så er dette ikke lovlig her. Enkelt og greit regelverk... Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Det bekrefter bare hva som står. Det eneste stedet hvor evt. et slikt "motorkjøretøy" kunne kommet inn i bildet er akkurat dette kapittelet som gjelder for to og tre-hjulede motorvogner, hvor den tydelig blir satt som et unntak som ikke skal tas med. Resten av kjøretøyforskriften er for andre typer kjøretøy som har flere enn to hjul. Du har rett i at en el sykkel ikke skal kunne typegodkjennes. Og siden veitrafikkloven sier at dette er en motorvogn, og motorvogner skal godkjennes og registreres, så er dette ikke lovlig her. Enkelt og greit regelverk... Nei, poenget er at den ikke er en motorvogn. Den er en sykkel dersom den faller innenfor sykkel spesifikasjonene(selv om den har hjelpemotor og mopedlignende chassis). Problemet kommer av at politiet ikke evner å skille mellom el-mopeder og sykkler med hjelpemotor. Derfor ber de "syklisten" trappe opp og få godkjent tvilstilfellet på trafikkstasjonen. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Hvis det ikke er gjeldene, hvorfor peker selgere på § 4-1 som da vitterlig heller ikke kan gjelde? Hva hindrer hvem som helst å montere på større motor? Hvor er skillet mellom sykkel og motorsykkel? hvorfor kan ikke selger peke på §4-1? det står veldig rett frem i kjøretøyforeskrifen at det er kapittel fire som omhandler to og trehjulte kjøretøy, så står det under paragraf 4-1 punkt 5 bokstav G: g)Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå. selvfølgelig kan du trekke fremparagraf 2-3 punkt en: 1. Med to- og trehjulede motorvogner menes alle motorvogner med to eller tre hjul, unntatt traktor eller motorredskap, med eller uten tvillinghjul, beregnet til å kjøres på veg, og med konstruktiv hastighet over 6 km/t. Begrepet omfatter også visse firehjuls motorvogner (firehjuls motorsykler), jf. nr. 2. og peke til at den skal ikke ha konstruktiv hastighet over 6km/t, dette er vel løst ved at den elektriske sykkelen ikke akselerer over 6 km/t med mindre den assisterer ved tråing. og dette er godkjent av norsk stat vis jeg husker riktig. ingenting hindrer noen i å sette på større motor, men det vil da automatisk miste typegodkjenningen og bli klasisfisert som moped eller motorsykkel og må dermed oppfylle kravene som stilles til den type kjøretøy for å være lovlig. Enkelt og greit regelverk... det er da punkter som må oppfylles før den går under definisjonen elektrisk sykkel i norge. 1. motor ikke over 250W 2. ikke gå over 6 km/t uten at man trør 3. kutte helt å hjelpe til når sykkelen når 25 km/t det er vel de mest essensielle. enkelt og greit regelverk... og saken som er linket i første post er jo forresten litt på trynet spør du meg. vis du leser/søker litt på fedrelandsvennen vil du finne artikler om ulovlig trimming/kjøring og politiets frustrasjon rundt el-sykler Endret 12. juli 2010 av stich_it Lenke til kommentar
rozon Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) § 4-1 nr. 5g gir et unntak fra bestemmelse om krav til typegodkjenning, men det omdøper ikke kjøretøyet til en sykkel av den grunn, og gir heller ikke grunn til å se bort fra hele forskriften. Både kapt 3 og 5 inneholder lignende unntak for kjøretøygrupper det ikke er (praktisk) mulig å ha typegodkjenning på. Biltilsynet har lagt til grunn at primærdriften til kjøretøyet er pedaldrift og ikke motor, og derfor regner det som en sykkel. Dette mener jeg igjen åpner for bruk utover grensene i §4-1g siden kjøretøyforskriften ikke gjelder sykkel. [Ja, planen er å ha en _mye_ større motor på sykkelen min, men fortsatt ha primærdrift vha pedaler for å falle inn som en sykkel.] Endret 14. juli 2010 av rozon Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 § 4-1 nr. 5g gir et unntak fra bestemmelse om krav til typegodkjenning, men det omdøper ikke kjøretøyet til en sykkel av den grunn, og gir heller ikke grunn til å se bort fra hele forskriften. Både kapt 3 og 5 inneholder lignende unntak for kjøretøygrupper det ikke er (praktisk) mulig å ha typegodkjenning på. Biltilsynet har lagt til grunn at primærdriften til kjøretøyet er pedaldrift og ikke motor, og derfor regner det som en sykkel. Dette mener jeg igjen åpner for bruk utover grensene i §4-1g siden kjøretøyforskriften ikke gjelder sykkel. [Ja, planen er å ha en _mye_ større motor på sykkelen min, men fortsatt ha primærdrift vha pedaler for å falle inn som en sykkel.] kan du utdype det litt mer? det står helt tydelig hva som er untaket, en sykkel som har elektriskhjelpemotor som ikke er kraftigere en 250W problemet ditt er at med engang du øker effekten, kobler ut pedalsensoren eller lignende vil du ikke lengre gå under unntaket og sykkelen vil bli definert som et motorisert kjøretøy(regner med moped) og må dermed oppfylle kravene til et motorisert kjøretøy for å kunne bli godkjent for bruk på norsk vei. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Unntaket (for typegodkjenning) har ingenting å si for en sykkel som forskriften uttrykkelig ikke gjelder for. Effekten har ingen betydning så lenge primær fremdrift er pedaler (51/49% fordeling), for da blir det for sykkel å regne. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Unntaket (for typegodkjenning) har ingenting å si for en sykkel som forskriften uttrykkelig ikke gjelder for. hæ? en sykkel(uten motor) er ikke regulert av kjøreøtyforeskriften. en sykkel med hjelpemotor ville uten §4-1 punkt 5. bokstav g. være regulert av kjøretøy foreskriften. en sykkel med hjelpemotor som ikke treffer kravene definert bokstav g vil være regulert av kjøretøy foreskriften da det vanligvis vil bli definert som moped. Effekten har ingen betydning så lenge primær fremdrift er pedaler (51/49% fordeling), for da blir det for sykkel å regne. feil. effekten har en betydning da den er regulert i unntaket jeg tidligere nevnte. og så lenge motor er montert vil det enten være definert som en sykkel med elektrisk motor til trøassistanse, eller (på grunn av effekten (moped er opp til og med 4kW)) bli definert som moped. Endret 14. juli 2010 av stich_it Lenke til kommentar
rozon Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Unntaket gjelder typegodkjenning. Typegodkjenning er noe en testlab utfører der enheten kontrolleres i henhold til regelverket som gjelder. Uten typegodkjenning er det importør/fabrikk/selger som må gå god for at regelverket er fulgt. Dette har liten/ingenting betydning for det aktuelle spørsmålet!!!! --- Enten snakker vi om en SYKKEL og følger sykkelforskriften, eller så har vi en MOTORVOGN og følger kjøretøyforskriften. Sykkel: Ingen store krav annet enn lys og signal (sykkelforskr). Må ha primærkraft fra pedal. Ingenting av kjøretøyforsk gjelder for sykkel. Motorvogn: Ikke krav om typegodkjenning, men fortsatt skal f.eks. kapt 6 følges. I tillegg skal en motorvogn registreres (veitrafikkloven) med mindre departementet har unntatt det. Er du med? Jeg mener en av disse skal anvendes, ikke begge. I det du sier det er en sykkel så gjelder ikke kjøretøyforsk, og sier du det er en motorvogn (type sykkel med hjelpemotor) så gjelder krav om registrering. Hvis du sier du får unntak i §4-1 så sier du at vi snakker om en motorvogn, og ikke sykkel. Hvis vi følger Biltilsynet sin logikk så ender vi på en sykkel, og ingenting av kjøretøyforskriften (ink definisjonen i §4-1) kan gjøres gjeldene. Er vi noenlunde enig? (Debatten drar ut, men jeg føler enda jeg ikke forstår hvordan dette regelverket skal tolkes.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå