Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster et bruktbart anlegg?


Gjest Slettet+13412342564

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+13412342564

Som emnetittelen sier lurer jeg ganske enkelt på hvor mye det koster for å få et bruktbart anlegg? Hvilke komponenter er å anbefale? Kom gjerne med eksempler :)

 

- TNS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+13412342564

Trenger ikke noe megabra, bare noe som er en del bedre enn standardanleggene man finner i de fleste bilene.

 

Edit: Innså at jeg igjen brukte lite presisjon...

 

Det jeg leter etter er et anlegg som er bra (type mid-range), men ikke et supert anlegg med megaklar-lyd ettersom disse er sinnsykt dyre.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Okei. Men regner med du vil ha en kraftig sub?

 

Ja, det blir jo endel metall, så kraftig sub er jo egentlig et must :)

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Har du ingenting fra før?

 

Et riktig oppsatt anlegg består etter min mening av:

Spiller, fronthøyttalere, sub og forsterker(e)

 

Spiller: http://www.pixmania.com/no/no/4938834/art/pioneer/bilstereo-cd-mp3-usb-sd-d.html

Frontsett: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_165_167_170&products_id=2618

Sub (x2): http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_150_151&products_id=3764

Forsterker til front og sub: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_162&products_id=1833

+div kabler, så er du i mål, og har et ok anlegg til din musikksmak.

Lenke til kommentar

Ser veldig greit ut det der cossiemk1, men syntes 10 tommer på subelement er litt beskjedent, men det er bare min mening.

 

Jeg ville hvertfall gått for 12", helst 15". 18" blir gjerne litt stort mtp kasse osv. Også er en god forsterker et must! Man burde ikke spare når det kommer til forsterker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Takker så mye!

 

Nei, jeg har absolutt ingenting fra før. Tok en titt på stickyen, og ser jo at det var litt vanskeligere å koble sammen enn det jeg trodde, men det går nok til slutt ;)

 

Såvidt jeg skjønner så er det forsterkeren det gjelder å bruke mesteparten av pengene på, og at spilleren ikke er så viktig?

Lenke til kommentar

Forsterkeren er veldig viktig ja, og her burde man gjerne bruke litt penger på.

En god spiller er heller ikke å forakte.

 

Men såklart, en god forsterker hjelper jo lite hvis du har element som suger. Så gode element er også viktig.

Også er kassen til bass-elementet veldig viktig. En godt element kommer ikke langt uten en god kasse som matcher elementet.

 

Hvor mye penger tenker du på å bruke da?

Lenke til kommentar

Forsterker havner som regel aldri på første plass, der er vanligvis spiller og høyttalere framme.

 

Sånn ca min liste:

1: Spiller

2: Komponentsett (m demping)

3: Forsterker til komponentsett (inkl kabler)

4: Sub + forsterker til

 

Hvilken bil skal det brukbare anlegget i? (mtp på størrelse på høyttalere, spesiell kasseløsning i Mercedes osv).

Ikke undervurder 10" subber, har hørt 8" som har grisebanket andre 12" så...

Lenke til kommentar

Spilleren er selvfølgelig viktig, for det hjelper lite å ha de beste høyttalerene og den beste forsterkeren, når lyden som kommer fra en møkkaspiller ikke er bra....

 

Oppsettet jeg linket til over her, vil gi deg masse go lyd til en bra pris, forsterkeren er knallbra til den prisen. om du tror 2x10" blir lite, så kjøper du 2x12" i steden ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Anlegget skal mest sannsynlig i en Nissan 200sx S14a ;)

 

Lurte også litt på noen spillere fra Clarion og Alpine (kjenner noen som selger Clarion)

 

Takker igjen for svar og tips!

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Forsterker havner som regel aldri på første plass, der er vanligvis spiller og høyttalere framme.

 

Sånn ca min liste:

1: Spiller

2: Komponentsett (m demping)

3: Forsterker til komponentsett (inkl kabler)

4: Sub + forsterker til

 

Hvilken bil skal det brukbare anlegget i? (mtp på størrelse på høyttalere, spesiell kasseløsning i Mercedes osv).

Ikke undervurder 10" subber, har hørt 8" som har grisebanket andre 12" så...

 

Jojo, en veldig bra 10tommer vil jo som regel slå en dårlig 12tommer. Et større element under de riktige omstendighetene vil gjerne gi mere dyp bass, i forhold til små element som flytter lite luft iforhold til større element.

 

Men så må man også tenke på plassen man har. Et større element vil i de fleste tilfeller kreve større kasse, og det er jo kjiipt å bruke hele bagasjerommet på en sub, eller to.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+13412342564

Spilleren i den er gåen, så må uansett ha ny spiller, men trenger da noe som helst ikke lyser så fælt (blått hvis det skal lyse i det hele tatt) og som er ganske så moderat.

Er også mye mer opptatt av god lyd enn høy lyd, sjelden jeg spiller særlig høyt tongue.gif

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...