Gå til innhold

Problemer ved innstalering av Ubuntu 10.04 ved siden av win7 Home Premium

Anbefalte innlegg

Jeg installerte Ubuntu 10.04 på egen partisjon på samme hdd som jeg allerede har Windows 7 Home Premium. Laget ext4 partisjon og swap partisjon. Men så kom problemene.

*I Grub får jeg ikke valgt noe som helst, kan ikke trykke på noe. Må bare la tiden gå ut og la den boote det som er default, altså ubuntu. Windows 7 er det nederste alternative, men kan ikke flytte dit.

*Prøvde å sette i windows dvd'en for å starte windows, men da lastes det bare inn filer og det kommer den blå bakgrunnen med blomster på og en muspeker. Kan flytte musa normalt, men det finnes ingen knapper eller valg.

Noen som har noen ide om hvordan jeg kan fikse dette? Vil helst beholde windows partisjonen slik den er, da jeg har gjort mye arbeid på den og fått win7 slik jeg vil ha det. Og ja jeg vet, gud forby at jeg ikke har backup. Tenkte jeg skulle lage image av partisjonen når jeg har fptt installert alt slik jeg vil ha det.

Hvis jeg skulle klare å fikse det, skulle jeg gjerne også fått windows som default i Grub, noen enkel måte å gjøre dette på?

Endret av Ludvig82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fikk jeg nå fikset på en måte, men grub er fortsatt ikke samarbeidsvillig. Jeg fikk satt win7 som default der, og da laster windows. Men jeg kan fortsatt ikke velge hva jeg vil starte i grub, reagerer ikke når jeg trykker på piltastene. Enkel fix?

Lenke til kommentar

Tror jeg det er tastaturet som ikke fungerer i GRUB. Har selv opplevd at et kablet usb-tastatur fra Microsoft hadde nøyaktig samme problem, mens med mitt trådløse Logitech tastatur og det integrerte på laptopen er det ingen problem. Forsøk med et annet tastatur om du har det tiljengelig.

Om du ikke har et annet tastatur så skal det kunne gå å legge inn GRUB (Ubuntu sin bootloader) i Windows Vista/7 sin bootloader. Da logger du på med recovery-console fra Windows-DVD'en og kjører kommandoen fiksmbr (tror det fungerer, har gjort det selv på nyere enn win-XP). Når du har gjort det vil kun Windows starte, så du må legge til GRUB i windows sin bootloader. Det tror jeg du kan gjøre med programmet EasyBCD. Jeg er usikker på om den støtter GRUB-2 som Ubuntu 10.04 kommer med. Om EasyBCD ikke støtter GRUB-2 må du nok installere en eldre versjon, eller LILO. Sistnevnte vet jeg at du får som et alternativ om du installerer fra Alternative CD.

Edit: trykkleif

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...