Gå til innhold

Få reps ødelegger skjelettet?

Anbefalte innlegg

Jeg sier det før og jeg sier det igjen. Feil teknikk er farlig uansett alder! Er man ung er det spesiellt viktig med oppfølging. Det med turnere er helt feil.

Edit: Det meste av styrketreningen for turnere kommer selvfølgelig av selve turningen. Men for å øke i styrke er det mye bedre å trene med vekter, ettersom man får en mye mer lineær progresjon.

Endret av Zarfax
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var litt av et usaklig innlegg.Uerfarne og relativt lite trente max vekt med en gang? Hvor fikk du det fra?

Malvado: Selvsagt skal jeg bøye meg for folk som har mer erfaring, selv er jeg ganske ny når det kommer til styrketrening.

Som du ser ovenfra har du selv sagt at du er ganse så ny og inntrykket mitt er at du ler av "idiotene" som fraråder unge utøvere å løfte tungt så lenge disse har god teknikk.

Jeg har selv drevet med vektløftning i et par år ved siden av kampsport (Kung-Fu), siden dette var en flott måte å kombinere det på, og selv med et snitt med 3-4 vektløftings treninger i uka så har jeg aldri villet påstå at jeg hadde en knallgod teknikk sånn at jeg kunne løfte uten noen risiko.

Jeg har løftet feks 6-8 Reps for trening av styrke og desverre så greide jeg å pådra meg en liten skade bak på den ene senen ved venstre skulderblad ved trening , nettop fordi jeg sannsynligvis gikk alt for fort fram.

Jeg var ca 19 da jeg skadet meg og jeg vet personlig ikke om ryggproblemene jeg har i dag baser seg på feil treining på den tiden (antageligvis ikke).

Jeg mener at unge utøvere har ingenting på å tape på å vente litt og heller trene på en måte som styrker kroppen slik at videre og tyngere trening kan forekomme senere.

Selvsagt, det er ingenting som stopper dem fra å komme igang med et Stronglifts program , men jeg ser personlig på dette som en uheldig ting om man ikke har holdt på en god stund.

Lenke til kommentar

Når jeg en liten gutt pleide jeg å si; Bedre å være på den sikre siden!

Det ser ut til at forskningen på dette temaet ikke er godt nok, og med det tror jeg også at det er veldig forskjell på barn. Noen får økt benbyggning i ungdomsalderen osv. osv. det er så mye svingninger i en liten ustabil kropp at jeg aldri ville latt "min" unge trent før han var hvertfall 16 år.

Lenke til kommentar

Det var litt av et usaklig innlegg.Uerfarne og relativt lite trente max vekt med en gang? Hvor fikk du det fra?

Malvado: Selvsagt skal jeg bøye meg for folk som har mer erfaring, selv er jeg ganske ny når det kommer til styrketrening.

Som du ser ovenfra har du selv sagt at du er ganse så ny og inntrykket mitt er at du ler av "idiotene" som fraråder unge utøvere å løfte tungt så lenge disse har god teknikk.

Jeg har selv drevet med vektløftning i et par år ved siden av kampsport (Kung-Fu), siden dette var en flott måte å kombinere det på, og selv med et snitt med 3-4 vektløftings treninger i uka så har jeg aldri villet påstå at jeg hadde en knallgod teknikk sånn at jeg kunne løfte uten noen risiko.

Jeg har løftet feks 6-8 Reps for trening av styrke og desverre så greide jeg å pådra meg en liten skade bak på den ene senen ved venstre skulderblad ved trening , nettop fordi jeg sannsynligvis gikk alt for fort fram.

Jeg var ca 19 da jeg skadet meg og jeg vet personlig ikke om ryggproblemene jeg har i dag baser seg på feil treining på den tiden (antageligvis ikke).

Jeg mener at unge utøvere har ingenting på å tape på å vente litt og heller trene på en måte som styrker kroppen slik at videre og tyngere trening kan forekomme senere.

Selvsagt, det er ingenting som stopper dem fra å komme igang med et Stronglifts program , men jeg ser personlig på dette som en uheldig ting om man ikke har holdt på en god stund.

Du snakker om skaderisiko. Med bra teknikk er det 100 ganger større skaderisiko ved f.eks. å spille fotball kontra å drive med styrketrening. Det vil nok alltid være en risiko, men den vil være minimal. Syntes du en liten sceneskade på ett par år med styrketrening er mye? Det skal også nevnes at styrketrening forebygger f.eks. ryggskader. I tilleg så fortsetter du våset med feil teknikk, noe som jeg igjen svarer på at kan forekomme uansett alder. Igjen prøver jeg å få deg til å vise til kilder for at dette er spesiellt farlig for unge utøvere selv med oppfølging, men dette komemr vel aldri.

Har du noen gang sett på stronglifts programmet? Det virker ikke slik siden du tror at man begynner med 90-95% av maks. Det er nemlig laget for nybegynnere.

Og ja, jeg ler av deg siden du ikke klarer å holde deg til topic.

Balto: Les linken til myrevolution på forrige side. Der står det om foreldre som ikke vet bedre sier til barna sine at det er farlig.

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Zarfax : Du tar dette veldig personlig ser jeg, og blir direkte fornærmet / irritert når man har andre meninger enn deg.

Så enkelt og greit, du får bare gjøre det du selv ønsker.

Utifra det jeg husker så er det vel et par uting som man kan få av å løfte alt for tungt :

Problemer med ereksjon : http://www.webhealth...-Lead-to-ED/295

Hjerterisikoer : http://discovermagaz...l/weightlifting

Det er flere artikkler som faktisk bekrefter at det er en langt større risiko for skader og helseproblemer (for eksempel Hemorroider) når man løfter tyngre enn det man egentlig burde. Men igjen så er det opp til enhver å velge hvor tungt man skal løfte og hvilken risiko man ønsker å utsette seg selv for.

Jeg kan dog ikke anbefale en tenåring å løfte tungt før han har både erfaring og styrke til det.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Akkurat det jeg sier, du sliter med å holde deg on topic. Du mener tydeligvis at vektløfting er livsfarlig, og at man derfor ikke bør anbefale unge til å gjøre det. Du har ikke kommet med ett eneste ordentlig argument, som handler om det at det kan være skadelig for unge utøvere å løfte få repetisjoner. Kildene dine er også helt uinteresante ettersom de går helt utenfor tema, men jeg år utifra dette er det beste du fant.

Når du i tilleg starter innleggene dine med å rakke ned på meg gjør det deg bare mindre troverdig.

Lenke til kommentar

Må sei eg støttar Malvado.

Eg er enig at unge utdøvere (les: mindre enn 16år), burde holde seg unna styrketrening (les: stronglift og maksimal styrke), rett og slett fordi kroppen ikkje er ordentleg ferdig utvikla, og klar for den type belastning. Noko som fører til stor risiko for overbelastning, og sene/ledd skader.

Fekk sjølv merke overbelastning skade i skulderen i fjord, og den slo meg ut av trening i 4mnd...

Då kan du tenke deg kva som vil skje med ein som er langt frå ferdigutvikla. Støttar dog styrketrening med kroppen som belastning, og trening med lette vekter utført med mange repitisjoner (mindre skaderisiko).

Lenke til kommentar

Dere som mener det er så skadelig for unge å drive med styrketreninga med korrekt utført teknikk ta å kom med noen kilder som henviser til nyere forskning istedefor å bare kom med egne tanker. Og malvado; hva har ereksjonsproblemer og hjerterisiko med skjelettvekst å gjøre?

Lenke til kommentar

Skal dere krangle om dette, så må begge partene komme med kilder. Du kan ikke kreve kilder/dokumentering fra andre parten når du ikke kommer med det selv.

Jeg er ingen forsker, så jeg skal la være å si hva som er bra for andre og ikke. Men jeg vet at mine barn ikke skal trene tunge vekter før de går på VGS. Det har vært allmenn viten i mange år. Om det er kommet nye studier på dette, får heller dere som påstår det motsatte komme med kilder.

Styrketrening går også mye på sunn fornuft og diseplin, noe mange tenåringer ikke har. (LES: Mange, ikke alle)

Lenke til kommentar

For min del har jeg ikke kommet med noen påstander, men jeg etterlyser ennå noen kilder på at det er skadelig da vi allerede har fått servert en del kilder på at det faktisk ikke er det. At det er allmenn viten holder rett og slett ikke som argument.

Jeg er forøvrig enig om at styrketrening er skadelig for unge når det ikke gjøres med rett teknikk, men dette gjelder uansett alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal dere krangle om dette, så må begge partene komme med kilder. Du kan ikke kreve kilder/dokumentering fra andre parten når du ikke kommer med det selv.

Jeg er ingen forsker, så jeg skal la være å si hva som er bra for andre og ikke. Men jeg vet at mine barn ikke skal trene tunge vekter før de går på VGS. Det har vært allmenn viten i mange år. Om det er kommet nye studier på dette, får heller dere som påstår det motsatte komme med kilder.

Styrketrening går også mye på sunn fornuft og diseplin, noe mange tenåringer ikke har. (LES: Mange, ikke alle)

Så du kjører skadelig til det motsatte er bevist prinnsippet? Baserer seg bare på nonsens som ikke kommer fra noe annent enn uvitenhet?

Lenke til kommentar

Finnes sikkert en del 25-åringer som har skada seg med styrketrening også. Foreløpig er det ingen untatt undertegnede som har kommet med kilder på noen av påstandene her (hvis jeg ikke husker feil).

Trodde striden rundt styrketrening for barn/unge gikk på at noen mener at styrketrening var skadelig for barn fordi de ikke var ferdig utvokst og det kunne hemme veksten etc. Nå driver dere å diskuterer om man kan bli skada av dårlig teknikk eller for tung last. Hva faen har det med saken å gjøre? Det er faktisk 20 åringer som også skal tøffe seg og legger på mer enn de skal. Finnes folk i 60 åra som gjør det også (er øyevitne) for det saks skyld. Så de tar ikke noe skade av det fordi de er over 16 eller? Det er ikke sånn at du slutter å skade deg når du runder 16.

Så lenge teknikken er i orden er det vel like liten sjangse for skader, med 14-åringer på lik linje som 30-åringer.

Kom med solide kilder, gjerne noe med rot i forskning. Ikke noe dere leste på VG eller i mammas ukeblad i fjord sommer.

Endret av Sir-Andy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SÅ du tror ikke artikkelen på vg har noen rot i forskning? Hva med f.eks. at det svenske iddrettforbundet har gått ut og anbefalt det for allmenheten? Og du tror TNs blad er mammas ukeblad? Jeg har prøvd å holde meg til saken med hvor skadelig det er for barn å drive med styrketrening, og har som du sikkert har lest gjenntatte ganger påpekt at det på lik måte er skadelig for folk i alle aldre med feil teknikk.

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

heiheihei, var ikke ment til/mot deg zarfax. :p

Var generlt til alle som driver og diskuterer her og mener styrketrening er så farig for unge. Uten noen kilder å vise til. Kanskje ikke fått med deg at jeg ikke mener styrketrening er skadelig, på lik linje med deg..?

Skal nå ikke la ungene mine trene styrke uansett for mange kilder som kommer på dette eller ny forskning.

Ser da ikke noe problem med å la dem gjøre det om de virkelig vil. Men tror nok jeg ville vært med og sørga for innlæring av riktig teknik osv i starten.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Så du kjører skadelig til det motsatte er bevist prinnsippet? Baserer seg bare på nonsens som ikke kommer fra noe annent enn uvitenhet?

noppe, kjører det uansett. Jeg syns ikke at det er en idrett for de minste. Vil gjerne at de driver med noe idrett, og så skal jeg prøve å oppfordre de til å trene i 15-16-årsalderen.

Lenke til kommentar

Hva er det som er den store diskusjonen? KROPPEN SKAL BRUKES TIL ARBEID. Kroppen er laget for å tåle store påkjenninger, det har den over millioner av år gjort. Vektløfting er bare en av de mange måtene å trene kroppen på. Feil teknikk i hvilken som helst sport er farlig,.

Dette er fornuft, hva forsking sier om emmnet driter jeg i. Hva er forskjellen på turn og vektløfting foreksempel?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Dette er fornuft, hva forsking sier om emmnet driter jeg i. Hva er forskjellen på turn og vektløfting foreksempel?

Kan jo begynne med det åpen lyse; I turn bruker man stort sett egenvekt, i vektløfting velger man selv vekten (dvs mye lettere å overbelaste kroppen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...