Gå til innhold

Internasjonale karakterkrav på Oxford

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tittet litt på hjemmesiden til Oxford. På de forskjellige linjene er det oppgitt en del forskjellige krav, av ymse "formater". Alle sidene har dog en internasjonal kategori hvor man kan se hva kravet er i andre lands "formater". Det underlige er at Norge oppgis til dette:

Norway - Vitnemål fra den Videregående Skole (Upper Secondary Leaving Certificate) with grades of at least 5.0 in each subject.

Uavhengig av forskjellende i de britiske kravene så er de norske kravene alltid "5.0 in each subject"

Spørsmålet mitt er derfor om noen vet hva dette betyr? Og er det da slik at jeg må ha minst 5 i hvert fag fra videregående? Eller er det opptaksprøver? For jeg har over 5 i snitt, men ikke 5 i alle fag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har tittet litt på hjemmesiden til Oxford. På de forskjellige linjene er det oppgitt en del forskjellige krav, av ymse "formater". Alle sidene har dog en internasjonal kategori hvor man kan se hva kravet er i andre lands "formater". Det underlige er at Norge oppgis til dette:

Norway - Vitnemål fra den Videregående Skole (Upper Secondary Leaving Certificate) with grades of at least 5.0 in each subject.

Uavhengig av forskjellende i de britiske kravene så er de norske kravene alltid "5.0 in each subject"

Spørsmålet mitt er derfor om noen vet hva dette betyr? Og er det da slik at jeg må ha minst 5 i hvert fag fra videregående? Eller er det opptaksprøver? For jeg har over 5 i snitt, men ikke 5 i alle fag...

Hadde vært fin om du linket til siden du snakker om slik at jeg får bekreftet dette, men det som ofte listes på nettsidene til britiske universiteter er "typical offer" - altså, ca. karakterene til kandidatene de pleier å gi tilbud om plass til. Selv om du ikke har disse karakterene, kan du fortsatt komme inn; og om du har de karakterene, er det ingen garanti. Britiske universiteter (spesielt oxbridge) ser på så mye mer enn karakterer. Personal statement o.l., og har også intervjuer som teller en del.

Vanligvis er det ikke opptaksprøver, med mindre du skal studere for eksempel rettsvitenskap eller medisin. Her er det spesielle tester som må tas, men disse kommer i tillegg til karakterene.

Lenke til kommentar

Det er ikke 5 i snitt, men det er minst 5 i hvert fag. Men dette lar deg bare komme til intervju. Det er intervjuet som teller mest og da håper jeg inderlig for din del at du kan langt mer enn norsk pensum i det faget.

De krever også ofte at du tar en test og de bedømmer deg utifra det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Takk for svarene! Hva mente du med norsken Camlon?

Jeg mener at du må kunne mer enn norsk pensum. Altså, du må kunne mer enn du har lært på den norske skolen. Som du kanskje vet er ikke akkuratt den norske fagplanen spesielt imponerende og kan du ikke mer vil du ikke imponere dem noe særlig i intervjuet. Altså, hvis du f.eks. tenker å studere matte bør du vise at du kan mer enn hva du har lært på vidregående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...