Gå til innhold

Bygge en pc til 5500, rundt AMD Phenom II X6 1055T

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Kan dere hjelpe meg med ett oppsett til ca 5500,- basert på AMD Phenom II X6 1055T ?

Trenger, minne, cpu, hardisk,skjermkort, kabinett (medi/mini med strømforskyning).

Takker for alle svar =)

Tom

Endret av Tom208
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har valgt en litt dyrt prosessor til et budsjett på 5500, men skal prøve å presse inn det jeg kan. Går ut ifra at du ønsker å kjøre noen spill?

Kom derfor over budsjettet, men dette er en PC du får veldig mye igjen for pengene.

Så vil virkelig anbefale deg og betale det lille ekstra for en PC som yter veldig bra og er veldig overclockingsvillig. Men da ville jeg også lagt til en bedre kjøler som igjen gjør alt mye dyrerer.

Opp til deg!

post-166803-1278439620,8972_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er et forslag på hva han kan få for 5500kr. Jeg er dog veldig i tvil om hva TS egentlig skal bruke denne maskinen til da X6 ikke akkurat er den mest anvendelig cpuen på markedet.

Til spilling så ville jeg nok kutta ut den cpuen og bygd noe rundt ett 5770/5850 kort.

Men det kan jo hende han vil opplyse oss når han kommer tilbake. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig å presse prisen litt ved å tråle prisguiden og kombinere varer fra 2-3 nettbutikker. Ofte er besparelsen på 2-3 komponenter sammen større enn den ekstra frakten.

Jeg liker begge forslagene, men ville kuttet kostnader på knutsen92 sitt oppsett ved å lege et rimeligere skjermkort (Radeon 5750 512 MB eller 5670) og det hovedkortet vidarkri foreslo.

Hvis trådstarter har DVD-brenner fra før så kan kanskje den kuttes helt ut?

Da begynner man å nærme seg 5500 kr.

Men skal man ha Windows som OS så sprekker budsjettet med mindre han får gratis lisens via en ordning på skolen, arbeidsplassen eller noe sånt. Men så trenger jo ikke Windows være det eneste mulige valget heller ;)

Lenke til kommentar

Hei sann

Hyggelig å se så mange svar.

Den er til min bror, som strengt tatt ikke trenger en x6 prosessor. Så hvis det blir mer helhet med en x4 er det helt i orrden

Han skal vel jobbe litt med video (sony vegas) og spiller lite. Så lenge civilization 5 funker er han fornøyd :)

tom

Lenke til kommentar

Civ 5 krever veldig lite. Da kan vi fint fjerne skjermkortet og gå for integrert grafikk. Det gjør regnestykket en hel del lettere (så får dere råd til Windows OS som kreves av både Civ 5 og Sony Vegas)

Civ 5 kan fint klare seg med en dobbeltkjernet prosessor så selv X4 blir overkill der.

Jeg aner ikke hva Sony Vegas Movie Studio krever eller om det støtter noe mer enn enkeltkjerne. Sjekk ut det først. Støtter den multiprosessering så er en X6 et godt valg. Hvis ikke så bør dere gå for en høyt klokket dobbeltkjerne. f.eks en Phenom II X2 555 BE.

Kanskje det til og med blir plass til en rask SSD også innenfor budsjettet?

Lenke til kommentar

Sony vegas bruker flere kjærner. så en amd x4 er å foretrekke.

Ikke tenk på OS, han hadde vist en ordning med jobben (staten)

Vet ikke hvordan de integrerte skjermkortene er fortiden, men mulig ett er å foretrekke.

ssd er jo ingen dum ide, men det blir mulig litt dyrt?

Så har noen da ett forslag?

Lenke til kommentar
Dropp SSD

Hvorfor? Det er vel kanskje den tingen som gir mest følelse av rå ytelse ved en slik oppgradering. Mer enn en økning fra 2 til 6 CPU-kjerner.

PS. Siden Sony Vegas støtter multiprosessering ville jeg valgt X6 1050T fremfor en X4-modell.

ha et skjermkort

Hvorfor? De programmene han har nevnt til nå klarer seg helt fint med integrert grafikk (AMD/Nvidia). Slik jeg ser det er det penger ut av vinduet fordi skjermkortet (5770/5750 som er nevnt tidligere i tråden) vil putre av gårde på maks 10% last med de programmene.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det skal være så vanskelig når vi fjerner både OS og dedikert skjermkort.

Eksempel:

Phenom X6 1055T 1590 kr

Crucial RealSSD C300 64 1245 kr

Hovedkort med grafikk: Gigabyte GA-MA78LM-S2H 433 kr

4 GB DDR3-1333 831 kr

Aopen ES45F med 350W PSU 414 kr

Samsung DVD-brenner 159 kr

SUM: 4672 kr

Da har vi 828 kr til porto fra ulike nettbutikker og sjonglering med hvilke produkter man velger for å få ned antall butikker. Jeg har altså ikke finregnet på det, men det viser bare at 5500 kr ikke er urealistisk, selv med SSD.

Redigert: 1 TB harddisk kan om ønskelig trenge inn i budsjettet med 494 kr. Da blir det i så fall bare 334 kr til porto og sjonglering. Men han har vel en del harddiskplass fra før siden han allerede bruker Sony Vegas? For å få litt mer spillerom kan man gå for en X4 til 782 kr. Det vil i så fall frigi 808 kr. Det er kanskje lurt siden AMD har lovet at neste generasjon prosessor med kodenavn "Bulldozer" skal passe dagens AM3 hovedkort. Det lover godt for en oppgradering i 2011-2012.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen folkens

Har hatt litt ferie =)

Men kan man bruke i ettertid legge til ett skjermkort på ett hovedkort med grafikk kort?

Får man ikke brukt x6 på det hovedkortet? eller er det bare en bios oppdatering som skal til? (jo man kunner det)

Sikkert lurt å bare gå for den x4 prosessoren, han blir nok fornøyd

-tom

Endret av Tom208
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...