Gå til innhold

Hvilken studielinje bør jeg satse på?

Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Hei,

Klarer bare ikke stoppe å tenke på det, alle snakker om utdannelse, og "hva skal du bli?". Og der sitter jeg, uten noe svar. Jeg har egentlig to "hovedvalg", politi og webutvikler.

Jeg vil tro at ved webutvikler, så holder det egentlig med erfaring, en utdannelse kunne sikkert gjort seg, jeg tenkte derfor å søke Media&kommunikasjon. For politi trenger du vel bare 3 år VGS, eller minimum karakteren 3 i norsk, og fylle 20 år det året du søker på politihøyskolen.

Har jeg rett om utdannelse nå? Jeg er veldig opptatt av å tjene penger også, som webutvikler kan du jo få en veldig høy lønn, men det blir litt ensformig i lengden tror jeg, og vil holde det mer som en hobby.

Som politi tror jeg du får mer variasjon. Hva må du gjøre for å bli litt mer sånn politi som løper med våpen, som skal ta kontroll over f.eks gisselsituasjoner? Og hvilke avdelinger er det man kan prøve å komme inn på, for å delta i det som skjer?

( Ille å sitte å tenke på noe slikt i ferien :no: )

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Klarer bare ikke stoppe å tenke på det, alle snakker om utdannelse, og "hva skal du bli?". Og der sitter jeg, uten noe svar. Jeg har egentlig to "hovedvalg", politi og webutvikler.

Jeg vil tro at ved webutvikler, så holder det egentlig med erfaring, en utdannelse kunne sikkert gjort seg, jeg tenkte derfor å søke Media&kommunikasjon. For politi trenger du vel bare 3 år VGS, eller minimum karakteren 3 i norsk, og fylle 20 år det året du søker på politihøyskolen.

Har jeg rett om utdannelse nå? Jeg er veldig opptatt av å tjene penger også, som webutvikler kan du jo få en veldig høy lønn, men det blir litt ensformig i lengden tror jeg, og vil holde det mer som en hobby.

Som politi tror jeg du får mer variasjon. Hva må du gjøre for å bli litt mer sånn politi som løper med våpen, som skal ta kontroll over f.eks gisselsituasjoner? Og hvilke avdelinger er det man kan prøve å komme inn på, for å delta i det som skjer?

( Ille å sitte å tenke på noe slikt i ferien :no: )

For det første så endret jeg noe på emnetittelen din så den blir litt mer beskrivende for hva du ønsker hjelp med ^_^

Når det gjelder hva du bør satse på så er det ofte sånn at det kan være vanskelig å finne ut av det uten litt veiledning, men noen tips føler jeg at jeg kan gi deg :

1 : Ikke stress, forhastede valg som man tar kan heldigvis endres under utdanningen ved å bytte linje, men slikt tar desverre tid. Om du behøver et tenkeår anbefaler jeg deg virkelig å jobbe eller ta militærtjeneste samt at du benytter tiden til å finne ut hva du brenner for og har lyst til å jobbe med daglig.

2 : Det er også viktig å skille mellom noe du kan tenke deg å jobbe med som "hobby" og det du skal gjøre til daglig. Mange jobber er til dels lite utfordrende med oppgaver som gjentaes så du må passe til den slags oppgaver.

Av de to valgene over er nok jobben som gir mest utfordringer og variasjon sannsynligvis politi, mens webutivkler vil definitivt være med på å bryne de små grå!

Lenke til kommentar

Arkitekt er en veldig aktiv god lønnet jobb i norge... det krever ingen utdanning men god portfolio

alt som omhandler 3d eller webutvikling eller programmering handler ikke om skolekarakter eller antall år.. det handler om kunnskaper og portfolio (diskutert dette med min lærer)

jeg går 2årig skole for å bli god rask men hvis jeg kjemper om en jobb med en som aldri har gått på skole men som har bedre portfolio enn meg så vil han få jobben selv om jeg har gått skole, det er bare jeg har ikke så gode kunnskaper/portfolio ;)

politi må du ha rent rulleblad for det første og du må ha diverse andre krav oppfyllt som jeg ikke helt kan huske nå i farta, men det er ganske vanskelig å komme inn der og det er veldig dårlig betalt

3d filmproduksjon er det masse jobber i men middels betalt

3d spill designer er omtrent det samme som filmproduksjon

arkitekt derimot er veldig mye ledig jobber og veldig godt betalt ;)

grafisk designer er også en ting som er veldig mye jobb i men er middels betalt

film, spill og grafisk designer får man over dobbelt betalt av å jobbe i utlandet som i norge

jeg kan få 700k i året som start lønn i usa som 3d spill designer mens i norge starter jeg på ca 300k

samme med filmproduksjon og grafisk designer.

arkitekt starter man omtrent på 400-500k i året og det er ikke store forskjeller fra resten av verden

programmerer er omtrent det samme som filmproduksjon og spilldesigner

web utvikler er jeg litt usikker på med vet at innen java er veldig dårlig betalt

Lenke til kommentar

For det første så endret jeg noe på emnetittelen din så den blir litt mer beskrivende for hva du ønsker hjelp med ^_^

Du skrev studielinje feil. :whistle:

Når det gjelder hva du bør satse på så er det ofte sånn at det kan være vanskelig å finne ut av det uten litt veiledning, men noen tips føler jeg at jeg kan gi deg :

Jeg har tenkt å ta vanlig vgs, og håper på å finne ut av de på de tre årene.

Av de to valgene over er nok jobben som gir mest utfordringer og variasjon sannsynligvis politi, mens webutivkler vil definitivt være med på å bryne de små grå!

Det er hva jeg tenker, jeg vil jo ha noe utfordring også - og webutvikling/programmering er en hobby til nå ivertfall, og jeg vil gjerne holde det som det, selv om jeg liker det.

Arkitekt er en veldig aktiv god lønnet jobb i norge... det krever ingen utdanning men god portfolio

Arkitekt er nok uaktuelt for meg.

alt som omhandler 3d eller webutvikling eller programmering handler ikke om skolekarakter eller antall år.. det handler om kunnskaper og portfolio (diskutert dette med min lærer)

Dette nevner jeg i førsteposten, på MK så får du jo portfolio også - ivertfall det jeg har sett MK-elever gjøre.

jeg går 2årig skole for å bli god rask men hvis jeg kjemper om en jobb med en som aldri har gått på skole men som har bedre portfolio enn meg så vil han få jobben selv om jeg har gått skole, det er bare jeg har ikke så gode kunnskaper/portfolio ;)

Såklart skole er et pluss, og jeg tror neppe mine foreldre ville vært happy om jeg tok meg et friår som 16åring.

politi må du ha rent rulleblad for det første og du må ha diverse andre krav oppfyllt som jeg ikke helt kan huske nå i farta, men det er ganske vanskelig å komme inn der og det er veldig dårlig betalt

Hvor dårlig betalt? har hørt det er rundt 300000. Hva er bra betalt?

3d filmproduksjon er det masse jobber i men middels betalt

3d spill designer er omtrent det samme som filmproduksjon

Vil bli programmerer/webutvikler

arkitekt derimot er veldig mye ledig jobber og veldig godt betalt ;)

Arkitekt er nok uaktuelt

film, spill og grafisk designer får man over dobbelt betalt av å jobbe i utlandet som i norge

Som programmerer trenger du jo egentlig kun en laptop og internett, så kan du jobbe verden rundt - noe som trekker opp det yrket.

web utvikler er jeg litt usikker på med vet at innen java er veldig dårlig betalt

Like bra betalt som de andre språkene, alt avhenger av hvem du velger som oppdragsgiver/arbeidsgiver

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

under quoten med politi:

"Hvor dårlig betalt? har hørt det er rundt 300000. Hva er bra betalt?"

det er ca samme som lærer, rundt 250-300k.. det er lav lønn i norge... en normal lønn i norge ligger på 400-600k i året. en bra lønn ligger på 700k og oppover

"Vil bli programmerer/webutvikler"

http://nith.no/studier/bachelor/programmering

http://nith.no/studier/bachelor/interaktivt-design

http://nith.no/studier/bachelor/e-business

disse er nok ganske godt betalt.. det kommer veldig mye ann på hvor mange som studerer dette i dag og er ferdig med dette for ikke så lenge siden, også kommer det også selvfølgelig ann på hvor mange som driver med dette og om det er store firmaer eller bare små private eller hva.

jeg kan tenke meg startlønnen her vil bli omtrent 300k i året men vil stige fort

jeg vet det ikke er programmering det er snakk om men vil illustrere hvor fort det kan gå opp i lønn:

http://www.3dhue.com/viewtopic.php?t=8095

Jeg kan vel være litt hjelpsom og si at jeg jobber som 3d designer/animatør i en oljebedrift med ca 1000 ansatte (liten i forhold til bp og statoil) og startet med lønn på 360 brutto og er nå oppe i 400.

Når jeg søkte om jobben sto det mellom denne og en mye mindre bedrift på 20-30 som spesialiserte seg på kun 3d til store oljebedrifter, de hadde en startlønn på 270.

det på 1 år etter som jeg har forstått det på han

gjerne les gjennom den linken jeg la ut der ;)

kanskje litt interesant for deg:

http://www.3dhue.com/viewforum.php?f=149

utdanning:

http://www.3dhue.com/viewforum.php?f=92

Lenke til kommentar

Drhawkings : Du tar fullstendig feil når det gjelder arkitektstudiene, det er faktisk et masterstudium.

http://utdanning.no/...ivelse/arkitekt

Vær forsiktig med å slenge rundt med påstander om du ikke er 100% sikker på at det stemmer, har notert meg at du har kommet med en del slike i det siste som ikke holder vann når de sjekkes.

Når det gjelder lønninger rent generelt så finnes det noe som heter tariffavtale og som følges av de fleste som er seriøse innen arbeidsmarkedet.

Anbefaler uansett TS å ikke fokusere på lønn om man skal ha et yrke som man trives i, gjør man det kan man fort havne i et yrke hvor man tjener veldig bra men mistrives på jobben og da kan ikke pengene man tjener gjøre så mye på humøret og mistrivelsen, og dette koster garantert mye ;)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

arkitekt gjennom utdanning.no linken din

Lønn

Gjennomsnittlig månedslønn for arkitekter er i følge SSB 45 607 kroner.

ganger man det med 12 måneder så havner man på 547 284 kr

så det stemmer jo veldig bra det jeg sa (jeg sa til og med for lite av det som er gjennomsnittlig)

og man trenger ingen masterstudium for å bli arkitekt... min fosterbror er akritekt gjennom å ha gått på teknisk tegning på noroff http://www.webstuden...esign-dak-2d-3d

sjekk i menyen til høyre for bildene hva du gjennomgår iløpet av året... nemlig arkitekt

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Men kravene varierer fra studiested til studiested, og innebærer gjerne intervjuer og/eller opptaksprøver.

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Hawkins; Du tar nok feil;

Utdanning

Arkitektutdanningen er et masterstudium som er tilgjengelig ved tre opplæringsinstitusjoner i Norge. Disse er Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), NTNU i Trondheim og Bergen arkitektskole (BAS).

Men denne tråden skal IKKE ødelegges om arkitekt er master eller ikke, jeg har ikke tenkt å bli arkitekt og gir egentlig f i om det er master eller ikke. Jeg spurte om yrkene Programmerer og Politi. ( Ikke for å være frekk eller noe. ), og håper vi kan forsette å diskutere det.

Jeg tror jeg vil trives i begge yrker, men det er sånn at jeg periodevis går lei programmering, så er kanskje ikke yrket å satse på. (Tror det kan være av mangel på noe å lage )

Lenke til kommentar

det er aldri mangel på noe å lage (programmering)... det kommer alltid til å være der så lenge vi har den digitale verden ;)

men har du tendenser til å bli lei så er det kanskje ikke så lurt valg nei men det kommer litt ann på au. er det slik at du bare ikke gidder mer for en dag eller to eller er det slik at du stopper opp for 6mnd tid?

PS: skal ikke ødelegge tråden neimen man trenger ikke master studium for å bli arkitekt (master studie er 5år studie det)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Beredskapstroppen er den skarpeste innstatsstyrken i det norske politiet, og er nok den du tenker på når du never gisselhåndtering.

Rekrutteringen foregår nok hovedsaklig på grunnlag av erfaring, prestasjoner og generell holdning. Først og fremst må du bli vanlig politi (Politihøgskolen) og drive operativt arbeid. Deretter antar jeg at de krever mye erfaring (og gode prestasjoner) fra UEH, før du søker på BT-opptak. Relevant erfaring fra en eller flere av spesialiseringsgrenene er nok også nyttig før du søker.

Hvis jeg skal tippe vilt vil jeg anta at de vanligvis ikke slipper folk inn i Beredskapstroppen før 30-årene. Dette baserer jeg på hvor moden man bør være for å kunne utføre en slik jobb, samt at det er mange om beinet. Så ikke regn med å kunne skli rett inn i BT etter Politihøgskolen.

Forsvarets Spesialkommando (FSK) driver med mye av de samme oppgavene, men i en militær setting. Kravet for å møte på FSK-opptak er fullført førstegangstjeneste, men opptaket er grisehardt og krever mye forberedelser og en knallhardt psyke. Etter fullført kontraktsperiode som operativ FSK-jeger (7 år) sitter du på mye relevant erfaring som kan benyttes i Beredskapstroppen, og da er ikke veien nødvendigvis like lang etter fullført Politihøgskole. Men jeg vil ikke akkurat kalle det en snarvei i og med at FSK + PH også tar 10 år, og opptaket og tjenesten i FSK er såpass hard og spesiell. Du vil bli en helt annen person enn ditt opprinnelige jeg etter et slikt løp.

Men en jobb som vanlig politi med en del UEH-beredskap kan være utfordrende og spennende nok hvis politidistriktet har en del situasjoner. Da kan du også leve relativt normalt ved siden av jobben.

Edit: Og det er merkelig at DrHawkins motsier utdanning.no når han tidligere har sitert den siden.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg tror at politi er det som er mest interresant, egentlig de fleste avdelingene. Vi hadde besøk av en familie vi kjenner her i helga, og faren der er politi. Jeg NEKTER å tro at han har dårlig betalt, iom. at garasjen dems har over 5 biler, flertallet er dyre biler (Jeg har sett de, og de er fiine).

Tusen takk for godt svar av endrebjo!

DrHawkins: Det varierer, lengste har vel vært 4 mnds tid, men har som oftest vart 2-3 dager. Men iom. at jeg startet som 10åring med programmering, så er det naturlig at det er ikke like interresant, nå har jeg kodet i strekk i over 2 år, så tror det kommer til å vare en stund :)

Lenke til kommentar

Politi er ikke noe direkte dårlig betalt yrke. Det kommer an på hva man sammenligner med. Uansett bør man ikke velge yrke etter lønningsposen - det er noe man nesten garantert vil angre på senere. Politiyrket er sikkert veldig spennende, og man tjener mer enn nok til å klare seg helt fint økonomisk. Bare husk at man på flere måter tar med seg jobben hjem. Man forventer at en politimann oppfører seg skikkelig også i det sivile, noe som inkluderer stor grad av edruelighet blant annet. Når så du sist en dritings politimann? :p

Lenke til kommentar

Mitt tips er at du velger yrket med best jobbmuligheter og lønn som du liker. Ikke bli politi så lenge du ikke har veldig lyst til å bli politi. Hvis du har lav lønn vil du ikke ha råd til et hus og du må leve ganske trangt. Da er det bedre å drive med et yrke som du ikke liker like godt, men forsatt nyter og gir deg en god lønn.

Heller ikke vær så opphengt i at du skal bli det og det. Liker du f.eks. design av nettsider, vil du nok like å drive med design av andre ting. F.eks. jeg liker matte godt, men jeg liker andre fag relatert til matte også.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...