Gå til innhold

Nedlasting av fil som ikke egentlig er nedlastbar.

Anbefalte innlegg

Driver å lager en side som gjør det mulig for registerte brukere å laste opp filer og laste ned seinere(ta med dokumenter hjemmenifra til skole f.eks), men vil ikke at de skal kunne sees listet etc, derfor blir de lagt i en mappe som ikke apache "leser".

Men når da brukerene skal kunne laste de ned så sliter jeg litt, litt usikker på åssen jeg skal få til dette. Noen ideer? har en mulighet å midlertidig legge filene i en temp mappe, men da må de jo slettes når de er ferdig nedlastet etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Driver å lager en side som gjør det mulig for registerte brukere å laste opp filer og laste ned seinere(ta med dokumenter hjemmenifra til skole f.eks), men vil ikke at de skal kunne sees listet etc, derfor blir de lagt i en mappe som ikke apache "leser".  

Men når da brukerene skal kunne laste de ned så sliter jeg litt, litt usikker på åssen jeg skal få til dette. Noen ideer? har en mulighet å midlertidig legge filene i en temp mappe, men da må de jo slettes når de er ferdig nedlastet etc.

Du kan jo gjøre de slik at du kopierer filene fra sin plassering, over i en temp-mappe for så å la brukeren laste det ned... deretter kan du slette filen... (kan lage en jobb som sletter filer fra siden 1 gang pr døgn for eksempel, eller når brukeren logger ut)

Lenke til kommentar

ja, men kan fort bli en del filer der, og hva om det er 2 brukere som har en fil med likt filnavn etc, men jeg fant ut at en fil kan slettes med en gang og at den ikke forsvinner før den er ferdig nedlasta(den forsvinner før men jeg fikk lasta ned fila fordet)

Lenke til kommentar

evt siden du skal ha registrerte brukere kan du sette scriptet til å lage en subfolder per bruker så slipper du problemet med at brukerne lager filer med samma navnet, en annen måte er å ha alt i samma mappe, men sette på en variabel i filnavnet som identifiserer brukeren.

if(isset($user)) {

rename($file, $user."_".$file);

}

ps: scriptet er bare som et eksempel og må nok skrives om til ditt bruk.

for å skjule filene, men allikevel la de bli åpnet:

chmod rwx--rwx--x

på mappa med filene

//tror den linja skal være riktig men er ikke helt sikker uansett skal vi ha "all permissions, all permissions, execute"

Lenke til kommentar

dette skal jeg nok få til, men et annet problem er å få php til å laste ned filen for meg, slik at den ikke blir vist i browser om det er html eller php fil etc, fopen er vist tingen men usikker på åssen den brukes i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
dette skal jeg nok få til, men et annet problem er å få php til å laste ned filen for meg, slik at den ikke blir vist i browser om det er html eller php fil etc, fopen er vist tingen men usikker på åssen den brukes i denne sammenhengen.

for .php filer er nok eneste mulighet å rename fila til .phps før den lastes ned, en måte da kan jo være at scriptet lager en kopi av fila som da kaller "$file.phps" og denne lastes ned for så å slettes fra serveren, eller.no.

html filer kan jo renames til "$file.html.txt" feks.

evt kan du legge filene i tar archives.

Lenke til kommentar
<a href=filnavn.doc>last ned "engelsk-prosjekt"</a> høyre-klikk - Lagre som el.l.

Skjønner ikke at det kan være så mye vanskeligere enn det....

vel da bør du lese litt nøyere over her, det er IKKE .doc filer det er snakk om da hadde det ikke vært noe problem, det er derimot html og php filer, php filer parses automatisk av serveren og kan derav ikke nedlastes på den måten, html filer blir automatisk åpnet i browseren og derav går det ikke på måten din med dem heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...