Gå til innhold

Fikk melding fra www.vi.no, hvorfor og hvordan?


Anbefalte innlegg

Ikke faen om jeg gir dem kontonr mitt eller andre opplysninger, ba dem sende ei krone til amnesty.

 

Pass på litt, kan hende at du er registrert medlem nå, sjekk vilkårene om registrering på vi.no... Plutselig blir du belastet for innholdstjenester etter en uke, ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tipset forbrukerombudet og sendt to klager til vi.no og alle.no. Skal tipse VG om saken også. Kanskje jeg tar tv2hjelper deg også. Hvis vi alle slår oss sammen kan jeg sende en felles sak til Tv2 hjelper deg. Er ny her på forumet men hvis det går å sende personlige meldinger så kan dere gjøre det til meg, hvis dere vil være med på saken til Tv2.

Lenke til kommentar

"Sender en melding som koster 1 krone å motta til 300.000 mobilabonnenter"

 

"Ler godt av at han ikke blir tiltalt for tyveri"

 

 

Jeg ser ikke forskjellen på dette og å gå inn i et bankhvelv og plukke med seg 300.000 i en pose. Dette er ikke en sak for forbrukerrådet, men politiet.

 

E: Samtidig er jeg litt forbauset over at det er fritt fram for hvilket som helst jallaselskap å sende betalingssms via netcom/telenor/NN sine respektive nett. Skal straks flytte til et land uten utleveringsavtale og sende meldinger som koster en femmer å motta.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Dersom denne personen/firma ikke får pes for dette og politiet henlegger saken, så vil det si at det er helt greit for alle slags firmaer å sende deg reklame som du selv må betale for. Tenk om du må betale ei krone hver gang bohus reklamen kommer i kassa?

 

Jeg er også skremt over hvor lett det er å sette opp en slik tjeneste som dette.

 

Dersom du går inn på vi.no og skal registrer deg, trenger du bare skrive inn ett telefonnr og vips så blir det nummeret fakturert en krone. MAn trenger ikke verifisere at man eier telefonnr eller registrere seg med adresse eller andre personalia. Dette kan umulig være lov.

Lenke til kommentar

La meg bare få påpeke at de ikke har hatt noen direkte fortjeneste på denne utsendelsen. 1kr er vel nulltakst SMS, dvs, at de slipper å betale for å sende SMS'en. Denne kronen stikker altså operatørene og SMS-leverandøren av med.

 

Så det er altså bare helt ordinær "spam", hvor eneste fortjenesten deres er om du faktisk logger inn på nettsiden og kjøper noe.

 

Men jeg har sagt det før - overtakserte SMS burde vært forbudt. Dette blir misbrukt noe så til de grader at det er helt utrolig at det er lovlig. Og operatørene tjener ca 30% av all omsetning. De har altså ingen planer om å gjøre svindling via SMS vanskeligere.

Lenke til kommentar

La meg bare få påpeke at de ikke har hatt noen direkte fortjeneste på denne utsendelsen. 1kr er vel nulltakst SMS, dvs, at de slipper å betale for å sende SMS'en. Denne kronen stikker altså operatørene og SMS-leverandøren av med.

 

Så det er altså bare helt ordinær "spam", hvor eneste fortjenesten deres er om du faktisk logger inn på nettsiden og kjøper noe.

 

Men jeg har sagt det før - overtakserte SMS burde vært forbudt. Dette blir misbrukt noe så til de grader at det er helt utrolig at det er lovlig. Og operatørene tjener ca 30% av all omsetning. De har altså ingen planer om å gjøre svindling via SMS vanskeligere.

 

Jeg vet ikke helt jeg, hva med de som er på ferie i 2 uker uten mobil og ikke får stanset abbonementet? Ganske praktisk at serverfeilen skjedde dagen etter at fellesferien startet...

 

Jeg fikk aldri noe svar på hvordan serverfeilen dems gjorde at vilkårlige folk fikk sms, på en eller annen måte må numrene har kommet seg til serveren og på en eller annen måte har serveren sendt meldinger til disse nr. Jeg er ikke noen ekspert på servere, men jeg tviler sterkt på at dette kan skje.

Lenke til kommentar

De melder jo folk automatisk på en svindyr tjeneste, som man betaler for per dag eller noe slikt for å kunne laste ned "gratis" jalla-ting til mobilen. Ikke kom her og si at de ikke tjener noe på det. Uansett er det et økonomisk tap for uskyldige som følge av deres virksomhet, og det bør være en selvfølge at de rydder opp etter seg på eget initiativ om de gjør en feil. Den måten DinSide omtaler saken på er direkte skammelig, og nok til at jeg kommer til å styre unna den siden i fremtiden. De kan umulig være på forbrukerens side, og de er en skam for norsk presse.

Lenke til kommentar

De melder jo folk automatisk på en svindyr tjeneste, som man betaler for per dag eller noe slikt for å kunne laste ned "gratis" jalla-ting til mobilen. Ikke kom her og si at de ikke tjener noe på det. Uansett er det et økonomisk tap for uskyldige som følge av deres virksomhet, og det bør være en selvfølge at de rydder opp etter seg på eget initiativ om de gjør en feil. Den måten DinSide omtaler saken på er direkte skammelig, og nok til at jeg kommer til å styre unna den siden i fremtiden. De kan umulig være på forbrukerens side, og de er en skam for norsk presse.

 

 

Ikke glem all reklamen på wallpaper, ringetoner og annen dritt rettet mot barn, som i tillegg er abonnementstjenester.

Lenke til kommentar

Da har forbrukerombudet gjort grep og sendt brev til firmaet. Blir spennende å se om vi får vite hva som har skjedd og om svindlerjævelen får noen straff :)

 

Jeg mener at det er viktig at alle som mottar slik meldinger bør kontakte forbrukerombudet. Hvis de får inn flere tusen klager på samme firma så er det vel mer sannsynlig at de går lenger for å stanse dem...

Lenke til kommentar

Da har forbrukerombudet gjort grep og sendt brev til firmaet. Blir spennende å se om vi får vite hva som har skjedd og om svindlerjævelen får noen straff :)

 

Jeg mener at det er viktig at alle som mottar slik meldinger bør kontakte forbrukerombudet. Hvis de får inn flere tusen klager på samme firma så er det vel mer sannsynlig at de går lenger for å stanse dem...

 

Sto i brevet dem sendte at det var 35 personer som hadde sagt ifra til Forbrukerombudet. Jeg er ganske sikker på at det er mange fler det gjelder...

Lenke til kommentar

La meg bare få påpeke at de ikke har hatt noen direkte fortjeneste på denne utsendelsen. 1kr er vel nulltakst SMS, dvs, at de slipper å betale for å sende SMS'en. Denne kronen stikker altså operatørene og SMS-leverandøren av med.

 

Så det er altså bare helt ordinær "spam", hvor eneste fortjenesten deres er om du faktisk logger inn på nettsiden og kjøper noe.

 

De har absolutt direkte fortjeneste for meldinger som koster 1 krone! Netcom viser f.eks. at de betaler ut 44,40% eks mva, eller kr 0,36kr, pr melding som takseres til 0.8kr eks mva (dvs 1krone til sluttbruker som det skrives om i denne ). Se gjerne denne tabellen:

https://netcom.no/omnetcom/partnere/cpa-innholdsleverandorer/priser.html?fane=CPA%20revenue%20share%20table

 

Sender du ut 1000stk meldinger som kunden betaler 1kr pr stk for, sitter du igjen med 360kr utbetalt.

 

Slik sett er det meget tvilsomt det www.vi.no driver på med. Man bør også klage til sin operatør, som igjen kan blokkere utbetaling til aktuell leverandør.

Lenke til kommentar

Latterlige saker på Vinnbil.no og..

 

 

 

 

Bli med og vinn kjempepremier ved å svare på enkle spørsmål sendt til deg pr. sms til din mobil. Meld deg enkelt på ved å sende ****

 

Tjenesten leveres av M-Quest as (orgnr 983887171) Kunde Tel: 69512494

Og koster kr. 14.- pr dag / 99.- pr. mottatt melding. Løpende tidsubegrenset abonnement. Brukern vil motta smser som kommer med varierende mellomrom max 3 pr uke. For å stoppe send STOPP til 2150

 

 

Så, minstebeløpet per uke blir da 395,- å være med, samt at det står ikke opplyst hvor mange spørsmål man får "som koster 99,- per stk"

 

 

 

 

Få stoppet denne karen, å ta me dere resten av "ringetone" svindlerne og..

har selv ikke blitt lurt med slikt, men det er bare tåpelig å svindle på denne måten..

 

 

 

Lenke til kommentar

Nja, denne er jo grei nok, det står forklart hvilke regler som gjelder samt priser. I tilleg må man selv sende melding for å melde seg på.

 

På vi.no sine sider holder det med å taste inn ett hvilket som helst mobilnr (feks kundeservicen dems sitt) og så blir dette nr belastet med ei krone.

 

Når i tillegg vi.no har tastet inn vilkårlige nr på sin egen side eller "serverfeil" som det kaller det, så betyr det at uskyldige personer må betale for å motta reklame de ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...