Gå til innhold

Vista og Ubuntu samtidig?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i gang med å skal instalere oprativsystemet Ubuntu på pcen, i lag med Windows Vista.

Jeg skal da dele hardisken. Jeg har Ca 100 Gb ledig på C:, men når jeg skal redusere volumet i datamarsinbehandling, sier den at det bare er 1500 Mb ledig!

Hva skal jeg gjøre da?

Jeg prøver nå og defragmentere hardisken, men det tar veldig lang tid.

Takker for hjelp. :yes:

Endret av johhes94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert at en defragmentering vil hjelpe. Det hjelper for andre ting, bevares, men det hender at du ikke får redusert en partisjon tilstrekkelig mye, selv om det er plass i massevis å ta av.

Du trenger et annet verktøy for å gjøre jobben.

Hvis du har en 32-bits utgave av Vista, så kan du bruke Easeus Partition Master 6.0 Personal Edition. Den er gratis, og de selger en Pro-versjon som også funker på 64-bits versjoner av Windows. (Ironisk nok var det gårsdagens valg på "Giveaway of the Day" - men det er for sent nå.)

Partition Wizard 5 Home Edition (også gratis) støtter både 32- og 64-bits systemer.

Jeg kan vel også i farten nevne Paragon Partition Manager 11 Free Edition - som kun støtter 32-bits systemer.

Alle disse 3 er programmer du må installere på Windows og deretter kjøre. I noen tilfeller vil programmet restarte maskinen og ta over kontrollen og endre partisjonsstørrelsen 'utenfor' Windows, for så å restarte på nytt og starte opp i Windows på vanlig måte. Det er nok det som vil skje dersom det er C:-partisjonen din du vil endre på.

Det finnes også alternativer som du booter fra CD og der du gjør alle operasjonene utenfor Windows.

PartedMagic og Gparted er to eksempler på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...