Gå til innhold

4000kr/mnd i stipend - husleie på 3700kr = Veldig lite å leve på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du går på vgs har fortsatt foreldrene dine/dine foresatte forsørgeransvar for deg. Det er faktisk ikke meninga at LK skal sponse deg gjennom videregående, det er dine foresatte som skal det!

Med andre ord - dine foresatte har en plikt til å hjelpe deg.

Jeg bodde selv på hybel 2 av 3 år på vgs, det første året fikk jeg "bare" 1300/mnd av foreldrene mine i tillegg til 3500/mnd av LK, det andre året betalte foreldrene mine hele husleia.

Det er sånn det skal være. Dine foresatte skal faktisk ikke tjene på at du flytter ut (ved å slippe å forsørge deg) for å fullføre vgs.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig nyttig informasjon Cie! Jeg skal benytte sjansen til å blackmaile foreldrene mine i tunge tider! whistle.gif

Hehe, du kan prøve deg på det ja...;) Men det lureste er jo om dere snakker om det allerede nå, og finner en ordning.

Husk at foreldrene dine slipper å kjøpe mat til deg når du flytter ut. Strømforbruket vil også gå litt ned (ifht. varmtvann). De vil altså spare noen tusenlapper i måneden på at du ikke bor der, og noe av disse tusenlappene bør/skal gå til deg!

Her har du dokumentasjon hvis foreldrene dine tviler på din lovlige begrunnelse:

Etter barneloven § 51 skal foreldrene bære utgiftene til forsørgelse og utdanning av barnet etter barnets evner og anlegg og etter foreldrenes økonomiske kår, når barnet selv ikke har midler. Begge foreldrene har «etter evne» plikt til å bidra for å dekke barnets behov. Hovedregelen er at forsørgeransvaret faller bort når barnet fyller 18 år. Hvis det etter foreldrenes økonomi og forholdene ellers er rimelig, har imidlertid barnet krav på pengetilskudd for å fullføre videregående skole. Under samme vilkår kan barnet også ha krav på tilskudd til annen utdanning.

Fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1999/nou-1999-25/18/5/5.html?id=354838

Lenke til kommentar

Det er klart at man med et budsjett på 2500 kroner i måneden ikke kan spise biff hver helg, eller legge kredittkortet i baren og krysse fingrene, men det skal være mulig å overleve på det. Støtten hjemmefra kunne med fordel vært litt høyere, men du kan kanskje søke om lån fra Lånekassen etter at du fyller 18 om det skulle knipe skikkelig. Måtehold er uansett viktig når den første utbetalingen kommer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk vite at jeg fikk overført 1500kr/mnd, så det vil vel kanskje bare bli frekt å kreve om mer. Høres summen fornuftig ut?

Heh, jeg syns ikke det var en fornuftig sum nei, men det kommer helt an på. Da har du altså 1800 totalt i måneden til mat, buss og klær? Kommer an på hvor mye du spiser også...;)

Siste året jeg gikk vgs hadde jeg 3400/mnd til mat, buss, klær, internett o.l. Det var veldig, veldig knapt, og foreldrene mine måtte trå støttende til flere ganger i tillegg til at de tok husleia. Men dette var i Trondheim, året før bodde jeg i en by i Nord-Norge og der klarte jeg meg vel på 3000/mnd (etter husleie) uten problem, med rom for utskeielser.

Du kan jo prøve å sette opp et budsjett med foreldrene dine, så ser dere om det virker realistisk? Jeg som jente trenger minst 2000/mnd til mat, da lever jeg sunt men spiser billig. Så jeg syns 1500/mnd er latterlig lite når du har så høy husleie. Hadde husleia vært lavere hadde 1500/mnd fra dem fungert fint.

Men snakk med foreldrene dine og lag en plan! :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk vite at jeg fikk overført 1500kr/mnd, så det vil vel kanskje bare bli frekt å kreve om mer. Høres summen fornuftig ut?

Heh, jeg syns ikke det var en fornuftig sum nei.... {snipp}

47000/10=4700-3700=1000+1500=2500/mnd etter husleie

Det er ikke all verdens, men det burde vær overkommelig (hvis jeg har forstått alt rett nå)

Lenke til kommentar

47000/10=4700-3700=1000+1500=2500/mnd etter husleie

Det er ikke all verdens, men det burde vær overkommelig (hvis jeg har forstått alt rett nå)

Men husk at summen som utbetales i august og januar er større, og derfor blir utbetalt beløp de andre månedene noe lavere (da jeg gikk på vgs for 4 år siden var det ca 3600/mnd inkl. reisestipendet mitt). Hvis man greier ¨å spare noe av storbeløpet i august/januar utover året kan det gå veldig bra, men ofte forsvinner jo mye av dette i bøker og utstyr.

Kommer helt an på hvor disiplinert man er! :) Men man skal hvertfall ikke sulte i hjel på 2500/mnd.

Lenke til kommentar

Det må i beste fall være idiotisk å bruke dem opp på bøker, siden man i videregående skole har rett på gratis lærebøker. Er man veldig glad i f.eks. romaner får man heller oppsøke et bibliotek. :whistle:

Haha, det stemmer! Gud, nå følte jeg meg gammel, sånn var det jo ikke den gang jeg gikk på videregående...;)

Lenke til kommentar

Vel. Viss ein skal leva med lite pengar må ein tenkja økonomisk. Skriv matbudsjett. Tenk at kvar middag skal vera billig, tenk kor mykje da koster. Brukar du ein halv salat i eit måltid, tenk at du skal bruka resten av salaten i eit anna måltid seinare i veka. Da og hiva mat er ikkje kjekt. Lag store porsjoner med f.eks suppe og frys ned :)

Handle ein gong i veka, viss ein handlar kvar dag raskar ein gjerne med seg ein sjokolade eller cola, og vips, dar forsvinn nesten ein 20 kroning på sukker.

Er sjølv "student" (da heiter vel elev) på VGS. Bur 50 mil frå mor og dei, men har sambuar. Han tar husleiga, eg tek mat. Brukar alt frå 2000-3000 kr. på mat i mnd, da går kjempe bra! Så, 1000 kr. på ein person kan ein fint klara viss ein går inn for da. I alle fall for meg som et havregrøt til frukost (da mettar som berre da, sjølv om da er kjedelegt som berre da.. ) :)

Lykke til så mykje uansett! Men, har du ikkje moglegheit til å jobba litt i sumar for å spara pengar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...