Gå til innhold

4000kr/mnd i stipend - husleie på 3700kr = Veldig lite å leve på?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg måtte på forhånd finne meg en hybel til neste år og søke stipend først nå. Så fant jeg ut at jeg kun har 300kr/mnd å leve på. Jeg er ikke sikker på om dette er nok.

Stipendet kom på 47000/12 og husleien ligger på 3700kr/mnd.

Hvordan skal jeg ordne dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det virker som at du kanskje må gjøre som mange tusen andre studenter. lete opp en ekstrajobb vedsiden av studiene. noe som sikkert er både litt kjedelig og litt tungt. er ikke lett å være student med egen bolig.

Prøv å snakke med flere matbutikker andre butikker om å være ringehjelp elleer få noen vakter fast evt annenhver helg og kveld på ukedager ved behov. sjekk opp om det er regler på hvor mye du kan tjene når du mottar stipend.

studielån? er det noe?

Lenke til kommentar

Så fant jeg ut at jeg kun har 300kr/mnd å leve på. Jeg er ikke sikker på om dette er nok.

Du er ikke sikker på om det er nok? Hva har du tenkt å leve på? Tørt brød og vann? Selvfølgelig er det ikke nok.

Løsningen er å søke om lån i Lånekassen og/eller få deg en jobb, eller eventuelt tigge om et par tusenlapper hjemmefra fra hver måned.

Som fremtidig student vil jeg få 89500 det kommende skoleåret, og med en husleie på litt over 4k i måneden bekymrer det meg skikkelig. Ditt utgangspunkt er umulig. Det blir rundt ti kroner dagen. Tiggere lever bedre.

Lenke til kommentar

Jobb er utelukket da studiet blir hardt nok til å fylle dagene mine.

Men det skal da ikke være slik! Lånekassen burde da vite at husleien har øket betydelig! Husleien var på 2600kr/mnd for litt siden, og det er ikke mulig å finne hybler som er betydelig billigere!

Jeg får muligens noen småsummer hjemmefra, men tror ikke det skal være så mye å leve av heller.

Lenke til kommentar

Hva studerer du da? Studenter, slik man vanligvis bruker betegnelsen, får kun stipend på forhånd til å dekke et par hjemreiser i året. Resten blir utbetalt som lån og deretter blir 40% omgjort når man står på alle eksamenene. Om du derimot går på videregående, så kjenner jeg ikke til hvor mye man kan få i støtte, men om det kun er stipend du har fått tildelt må du jo begripe at du må søke lån også. Stipendet fastsettes ikke etter hvor stor husleien er, så det er faktisk ditt ansvar å sørge for at pengene strekker til.

Lenke til kommentar

Du må kreve en begrunnelse ja, og er det ikke noe du kan gjøre med saken så må du jobbe, så enkelt er det.

Når det er sagt, så skal det du får utbetalt av lånekassen normalt bare dekke 10måneder, de siste 2 (sommermånedene) er det forventet at du jobber og dekker dine egene utgifter.

Lenke til kommentar

Husleier pleier og vær høye på denne tiden av året nettopp det at studenter flytter inn.

Du har egentlig to alternativer, finne en billigere hybel (hvis det er) ellers må ta ekstra jobb...

I tillegg så kan du få lån, men det så ut som du ikke fikk i kommentarene på posten. (Krev begrunnelse sier jeg)

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Kalkulatoren sier:Sumkr38570

minste jeg klarer på kalkulatoren med bostipend er 70770 :hmm:

kan i alle fall trøste deg med at et skoleår er på 10 måneder og ikke 12?

Endret av neruen
Lenke til kommentar

Når du blir 18 får du uannsett nesten 90 tusen i året tilsammen der 40% av det blir stipendet ditt. Forhåpentligvis er ikke dette så lenge til for deg, men du må dog finne på en måte å leve det første året på.

Du får drite i hybel og leve i telt første året eller no :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...