Gå til innhold

Gaming laptopp: er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Så var dagen her igjen gamle pc'n er ikke det den en gang var og ting begynner å skrante både her og der. så med både ferie penger og skatte penger trygt på bok, tenkte jeg at nå var en god tid å skaffe noe nytt på :) . Har i de senere år stadig sett stadig fler og fler fordeler med å ha noe moblit som kan flyttes fra rom til rom og hus til hus relativt smertefritt og raskt.

liker å spille Mmorpg, Fps og adventure spill.

så før jeg begraver meg selv i tall og merke undersøkelser lurte jeg på er det verdt det?:

• hvor mye mer må jeg ut med for en god laptop i forhold til en stasjonær?
  • Bråker lapptoppene vesentlig mer enn en stasjonær?
  • hvor mye lenger kan jeg bruke en stasjonær i forhold til lapptop før jeg må bytte?
  • Hvilke merker egner seg bedre for gaming?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste forskjellen er at laptoper er en god del dyrere enn stasjonære. Du må ut med mye større summer for å få tilnærmet lik ytelse.

En laptop er også generelt litt svakere enn en stasjonær, grunnet mer begrensede strømtrekk og kjøleløsninger enn i stasjonære. En laptop er enten helt umulig eller eventuelt 'bare' en del vanskeligere å oppgradere ytelsesmessig, dvs. bytte ut CPU og/eller GPU. Minne (RAM) og Harddisk/SSD pleier derimot å være helt udramatisk å bytte/oppgradere.

Altså: en laptop er litt, men ikke mye, svakere, kan bli en del varmere, og den er mer klønete å oppgradere enn en stasjonær. Oppgradering av CPU og GPU er ikke engang mulig på en god del modeller. Har du harddisk og ikke SSD, er gjerne laptop-diskene tregere enn de som sitter i stasjonære også.

Lenke til kommentar

vel en gaming laptop må jo være tilkobla strøm uansett, så hvorfor ikke bare kjøpe en vanlig kraftig gaming pc med miditower og en ikke så dyr 15/16" bærbar ;)

da får du nesten 3 dobling ytelse på spilll også har du en bærbar i tilegg ;)

Lenke til kommentar

Og, skal du ha en SKIKKELIG gamer-laptop blir den tung og suger mye strøm. Noe som nesten gjør den til en stasjonær med mindre ytelse. Da kan du heller kjøpe en skikkerlig stasjonær, og en ee PC eller noe til å surfe og ha MSN, Facebook, twitter osv osv. i sofaen.

De 2 andre svarte veldig bra, men jeg tar punkt for punkt.

hvor mye mer må jeg ut med for en god laptop i forhold til en stasjonær?

- En stasjonær til 7-8 er ca det samme som en laptop til 10-15. Da får du også større skjerm og bedre tastatur ved kjøp av stasjonær.

Bråker lapptoppene vesentlig mer enn en stasjonær?

- En laptop bråker ganske bra mens du gamer. En stasjonær kan du bygge med mange stillegående vifter fremfor få som går på fullt, eventuelt vannkjøling av CPU hvis du ikke tåler støy.

hvor mye lenger kan jeg bruke en stasjonær i forhold til lapptop før jeg må bytte?

- Veldig mye lengre. En stasjonær til 10-15 vil holde betydelig lengre enn en laptop til samme pris. Også kan du så klart bytte ut enkeltdeler MYE lettere i en stasjonær.

Hvilke merker egner seg bedre for gaming?

Når det kommer til hardware er det AMD å foretrekke idag, pris / ytelse. Selv er jeg ASUS fanboy (etter erfaring riktignok), så jeg holder meg til ASUS eller Gigabyte hovedkort.

Endret av Caliente
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...