Gå til innhold

Gjøre om en 110v enhet til 230v?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

En kompis av meg bestilte en sampler fra USA og glemte av/ visst ikke om at de bruker 110v der. Plugget den i veggen, og enheten begynte å ryke. Har lett litt rundt på nettet og funnet ut at i de fleste tilfeller er det en sikring som går. I min erfaring er det en kondensator i strømforsyningen som sprenges/svies. (De som har brukt 110v/230v knappen på pc'en vet hva jeg snakker om). Så, på torsdag var jeg innom elkjøp en tur og hentet en PSU fra el-returen(, lovlig?). Og tenkte nå å bytte PC-PSU'en med PSU'en i samplern.

 

Spørsmålet er da, er dette mulig?

 

Litt info:

Sampler - Akai MPC3000

PSU - Chieftec SI-C230P2 (den har faktisk en 110v/230v knapp)

 

I samplern fant jeg 4-5 kabler som går fra PSU'en dens. Må komme tilbake på akkurat denne, har ikke enheten her. Får ikke sjekket det før slutten av uka.

 

Hele meninga er selvfølgelig å fikse samplern, men også å få den nye PSU'en i kabinettet.

 

Edit:

Kablene som går fra PSU til "hovedkortet" er følgende:

PIN 1 = +5V

PIN 2 = GND

PIN 3 = -12V

PIN 4 = AGND

PIN 5 = +12V

PIN 6 = +5V

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NB: en PC-psu kan være forferdelig støyende til tider, det er ikke sikkert denne er optimal å bruke sammen med presisjonsutstyr.

 

Ellers er det ikke verre at du finner ut hvilke spenninger enheten bruker på DC, er du heldig bruker den 12V og du kobler den til 12V fra PSU.

 

Er du sikker på at det bare er PSU i enheten som er gåen? En slik feilkobling kan gi spenningsspiker også på DC siden, noe som kan ta livet av interne komponenter.

 

Hvis det bare er en sikring/kondensator som har røket i enheten kan du jo eventuelt fikse strømforsyningen, men ikke prøv på dette om du ikke har peiling på hva du gjør.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...