Tommelom Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Har nettopp byttet ut mitt gamle 400D med et7D. Har jo tatt noen bilder og lagt dem inn i Lightroom. Jeg har der oppdaget et problem. Ved bruk av Sharpening (Amount) blir bildet veldig pikslete/støyete. Her er et eksempel: Her er Amount på ca.80 bare for å få det ekstra tydelig frem. Jeg har jo hørt at bilder med høy oppløsning takler mye oppskarping. Her må jeg jo bruke kraftig med støyfilter (Luminance) og Masking for å få vekk dette utøyet. Hadde ikke dette problemet med 400D. Er det ironisk nok den ekstreme oppløsningen som gir denne effekten? Det er ikke noe galt med eksponering og slikt på dette bildet (iallefall ikke så veldig) som gir denne støyen. Dette er gjenganger på absolutt alle bilder jeg tar. Noen som har en enkel forklaring? Endret 5. juli 2010 av Tommelom Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg har ikke peiling på hva som skjer i det bildet. Du må poste exif og hele bildet. Du har amount på 80 ja, men hva med radius? Skarp opp i forhold til størrelse. Legger du bildet på nettet i feks 1024px i bredden, så holder det med mye mindre oppskaring, ja kanskje ingen oppskarping. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Det er så høy pixeltetthet at det blir litt støy. Endre bildestørrelsen til den størrelsen du har tenkt å bruke bildet i, og så kan du skarpe opp. Det er ikke noe stort poeng i å skarpe opp mye med et bildet i veldig høy oppløsning med mindre du har tenkt å bruke bildet i full størrelse. Få se hele bildet. Exif sier ISO 100, f/5, 1/60s. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Hvilken objektiv har du brukt,og er det LR2 eller 3 ? Endret 5. juli 2010 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Ingen stort mysterie dette; effekt av høy pixel tetthet; aldri noensinne sett lignende på noen kamera med lavere tetthet (dette har jeg sett x antall ganger før). Eksponerer du feil blir effekten forsterket; samt støy nivået vil være større i mørke partier av bildet. Som nevnt tidligere; så lenge du ikke har planer om å bruke 100% crop av bildet er dette ingen problem, vil også tippe funskjonalitet i Adobe Camera Raw beregnet på høy ISO vil kunne "fikse"; har hatt bilder på trykk i magasin som er tatt med ISO6400 uten problem (12 Mpixel FX). Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Testet litt med gamle bilder tatt med 400D og jeg ser samme tendensen der når jeg kjører Amount opp på 150. Det vises vel bare så ekstremt godt på 7D pga oppløsningen. Legger med et fullt bilde bare for syns skyld. Her er Amount på 57 i LR3 og resten på standard. Linse er Tamron 17-50 som jeg også nettopp har anskaffet. Exif ligger i bildet. Det er jo ikke noe problem. Man må bare kjøre på med en god del mer støyreduksjon enn hva jeg er vant til. Eller jeg får beskjed om at jeg er en idiot og en forklaring på hva jeg helt opplagt gjør gærnt :!: Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Testet støyfunksjonen i Adobe Bridge med bildet ditt. Ble iallefall litt bedre. Endret 5. juli 2010 av Merko. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) LR3 benytter Camera Raw 6.x; så den bør gjøre jobben. Edit: Ser ikke noe umiddelbart galt som er gjort; normal effekt med høy pixeltetthet; muligens algoritmene til Canon gjør dette litt mer synlig enn på kamera fra andre produsenter i tillegg (men kun spekulasjoner). Endret 5. juli 2010 av TGB Lenke til kommentar
buitre Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Testet litt med gamle bilder tatt med 400D og jeg ser samme tendensen der når jeg kjører Amount opp på 150. Det vises vel bare så ekstremt godt på 7D pga oppløsningen. Legger med et fullt bilde bare for syns skyld. Her er Amount på 57 i LR3 og resten på standard. Linse er Tamron 17-50 som jeg også nettopp har anskaffet. Exif ligger i bildet. Det er jo ikke noe problem. Man må bare kjøre på med en god del mer støyreduksjon enn hva jeg er vant til. Eller jeg får beskjed om at jeg er en idiot og en forklaring på hva jeg helt opplagt gjør gærnt :!: En vanlig feil ved oppskarpning av bilder er å ikke benytte seg av detail og masking funksjonene i Lightroom/ACR. På dette bildet( originalet), kjør amount opp til 150, radius til rundt 0.8-1. Holdt ned alt-( eller option hvis du bruker mac) mens du drar i spakene. Dette er spesiellt viktig ved detail og masking. Her ville jeg kjørt opp detail til en høy verdi. Nå, det viktigste punktet. Nemlig hvor du vil at oppskarpningen skal skje. Hold ned alt knappen, og dra i masking spaken. Områdene som blir sorte, vil ikke bli oppskarpet. Sørg for at kun løvetannen er hvit, og bakgrunnen er sort. Da vil du kun skjærpe opp løvetannen, og støyet vil ikke oppstå i bakgrunnen. Både oppskarpning og støyreduksjon er destruktive prosesser, og bør derfor kontrolleres. Ta støyreduskjon før oppskarpning. Bruk detail og spesiellt masking ved oppskarpning for å unngå å skape støy i bildet. Lykke til Endret 6. juli 2010 av buitre 2 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg har det samme med Sony A850 når man forstørrer til 100% eller mer. Ingenting å bry seg om. Jeg bruker som regel 50-70 på amount, radius/datail satt til default og masking på rundt 50(avhengig av bildet). Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Slik jeg har erfart det med 7D er at det er i hovedsak 2 "problemområder". Det ene er objektivene. Vet ikke hva det kalles, men i enkelte tilfeller er det som om coatingen eller glasset selv skaper bakgrunns støylignende effekter som mikrosmå "bobler", særlig kan man oppleve det ved en lys blå enstonet himmel og blurete/ute av fokus lyse sterke farger i bakgrunnen. Forsåvidt kan man se lignende tendenser også med 50D. Det varierer med objektivene, f.eks er den effekten sterkere med mine Sigmaobjektiver enn med Canons. Effekten kommer og går, og jeg tror det er flere parametere som trigger den, f.eks lysvinkelen mot glasset. Ved normal bruk av bildene er effekten som regel ikke noe å bry seg med, man må blåse opp/croppe ekstremt før den er plagsom. Ved rett støybehandling og oppskarping vil den kunne reduseres betraktelig. Det er altså mye å hente ved å lære seg å behandle bildene best mulig i ettertid. Jeg antar at årsaken kan være oppløsningen som forsterker eventuelle svakheter/feil i glass og coating. Det andre "problemet" er at RAWfilene til 7D er tyngre å jobbe med enn nok de fleste er vant med fra før. Jo bedre man lærer seg å justere filene, jo bedre får man utnyttet potensialet som ligger i RAWfilene fra 7D. Er man f.eks vant med RAWfiler fra 400D eller 50D kan man ikke automatisk bare overføre samme måte å justere på til 7D. Filene fra 7D kan (og bør) skarpes tøffere enn man kanskje er vant med fra før, og de tåler mye før negative effekter inntrer. Angående konvertere så anbefaler jeg å bruke DPP heller, tidligere slet de andre med filene fra 7D - og jeg er ikke enda sikker på om de klarer å dra ut potensialet like bra som DPP selv om de såkalt støtter RAWfiler fra 7D. Pr i dag er det vel ingen andre moderne kamera man kan sammenligne 7D med angående pikseltetthet, tiden vil vise når andre kamera følger etter om det er selve pikseltettheten eller andre elementer som skaper de overnevnte "problem" (dvs de er ikke reelle problem dersom man tar forhåndsregler og behandler filene korrekt). Tor Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Dette bildet er tatt med et 550D/50mm f/1.8 på ISO100. Jeg har slått av all støyreduksjon i DPP, men likevel er det åpenbart at det skjer noe støyreduksjon. 100% crop Ingen tvil om at det gjøres noe med bildet, legg bare merke til systematikken i støyen, samt at det vises ett og annet "stikk" - disse blir det mange flere av når man dytter opp ISO litt. Når det er sagt, på skjerm, hvor man ikke har 100% visning er dette så godt som usynlig, det er stort sett bare cromastøyen på høy ISO som er særlig plagsom da. 100% crop, ISO 800 (fantastisk detaljgjengivelse, men fargene lider allerede her). Endret 6. juli 2010 av fcuk_IT Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Da var det som jeg håpet og trodde; at det bare sansynligvis er en effekt av høy pikseltetthet. Så da er det bare å kjøre på med etterbehandlingen som vanlig uten noen flere bekymringer. Takk for alle innsyn og oppklaringer. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Da var det som jeg håpet og trodde; at det bare sansynligvis er en effekt av høy pikseltetthet. Så da er det bare å kjøre på med etterbehandlingen som vanlig uten noen flere bekymringer. Takk for alle innsyn og oppklaringer. Pixel-peeping er noe de fleste av oss har vært innom i perioder; det går over Kos deg med fantastisk kamera og vær kreativ er mitt beste tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå