Knife Skrevet 5. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg har et lite "problem" når det gjelder knebøy. Altså, når jeg laster på stangen så kjenner jeg det brutalt godt i ryggen, hele ryggen fra topp til bunn. Teknikken er veldig fin, men det er altså når jeg har stangen på ryggen. En vekt under 100kg går fint og jeg kjenner ingen ubehag i ryggen, men når jeg plutsselig topper over 100kilo så begynner jeg å kjenne ubehag og litt smerte. Resten av dagen pleier ryggen å være ganske sårbar, altså at jeg kjenner noe i ryggen, men det er ikke vondt og neste morgen er det hele borte. Noen ganger kjenner jeg det virkelig godt, andre ganger nesten ingenting. Hva kan dette komme av? Jeg har fått flere til å sjekke stang plasseringen og teknikken og det var ingenting å rette på. Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 5. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 Kan du beskrive/filme teknikken din? Er du så "tight" i ryggen som mulig når du løfter? 1 Lenke til kommentar
Knife Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 Det er ikke under selve løftet jeg får vondt. Men det er når jeg generelt sett har stangen på ryggen, akkurat etter jeg unracker stangen. Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 5. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 Da jeg ikke vet noe om teknikken din vet jeg jo ikke om du for eksempel er helt slapp i ryggen i det du unracker slik at ryggsøylen på ta av for kompresjonskreftene (og Skjærspenning som oppstår der ryggen naturlig krummer seg.) 1 Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 5. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 er det der du har stangen du får vondt? 1 Lenke til kommentar
Knife Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 Hele ryggen. Når jeg legger stangen på øvredel av ryggen så slår ubehaget i hele ryggen, altså fra øvredel til nedre del. benchmeister; Det skal jeg sjekke. Tenkikken er veldig bra har jeg fått høre fra mange forskjellige folk, ryggen er rett og brystet ut. Skal sjekke opp i det Takk ! Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 5. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Han skriver at det er i hele ryggen. EDIT: For sen ... Er det i ryggsøylen, eller musklene smerten er? (Forøvrig, hvis du ser på videoer av IPF-løftere som tar knebøy, ser du at de har nesten like høyt trykk i kroppen under unracking/walkout som selve løftet for å stabilisere.) Endret 5. juli 2010 av benchmeister 1 Lenke til kommentar
Knife Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Det er forsåvidt slik at man skal kjenne at man har noe tungt på ryggen. Men her er det slik at jeg kjenner over hele ryggen og ikke bare at jeg kjenner det, men jeg kjenner det j*vlig bra. -.- Er det i ryggsøylen, eller musklene smerten er? Jeg vil si det er ryggsølen, der smerten føler ned hele ryggbeinet. For å si det slik, det er ikke "smerte" som når du knuser foten din opp i noe hardt. Men mer som ubehag, altså at du kjenner det er noe i hele ryggen. Jeg har heller ikke noe smerte eller ubehag etter jeg setter fra meg vekten. Endret 19. juli 2010 av Juliess Dobbelpost Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 5. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 Så vidt jeg kan tenke meg (jeg er selvsagt langt fra en ekspert på området) burde det bli i allefall bedre dersom du greier å bli tightere før du unracker. Her ser man godt hvordan han fyller "magen" med luft og holder pusten mens han tar walkout. http://www.youtube.com/watch?v=9OvyVuUuP1Q&feature=related 3 Lenke til kommentar
Knife Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 Ser helt klart hva du mener. Tenker ikke på å stramme inn ryggen før jeg unracker den. Skal se hva jeg får gjort neste trening Takker for hjelpen! Flere tips tas gjerne imot. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 5. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2010 Du må lage et stabilt underlag, akkurat som når du skal presse skulderblada sammen i benkpress må du gjere det før du unracker i knebøy og. Fann ut i dag at det hjelper veldig på tettheten i ryggen viss du klemmer stanga så hardt du kan Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Skriver meg inn her, oppdater oss Pijus. Kjekt å vite hvis det skjer meg. Har aldri tenkt på å stramme meg opp før jeg løfter av stanga. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Jeg løfta 118kg knebøy helt smertefritt hin dagen. Var jo seff press på ryggen og presset "lettet" når jeg tok av vekten, men kjente ingenting. Den gangen det gjor vondt tror jeg bare det var en engangstilfelle.. Ellers som mange har sagt, stram opp kroppen, ALLTID. Stramere muskler er tryggere, så fort musklene avslapper, om det er på bunnen av knebøyen eller toppen av marken så mister det spennet og det går fort an å krume ryggen i alle retninger. Man må alltid ha en følelse av det er tungt for kroppen. Som på marken, før du drar opp må du virkelig stramme inn ryggen og alt det der, og når jeg gjør det så synes jeg det rett og slett er tungt. Det skal være slik Endret 18. juli 2010 av Pijus Lenke til kommentar
DMN Skrevet 24. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2010 Hvorfor strammer du ikke opp før du tar stangen av racken? Gjør du ikke det i mark og benk? Trodde det var veldig naturlig for de fleste.. 1 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 27. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2010 Slettet en off topic formulerings-diskusjon krydret med personangrep. Oppfør dere nå da jenter Tilbakemeldinger tas på PM! Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 30. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2010 Hvorfor strammer du ikke opp før du tar stangen av racken? Gjør du ikke det i mark og benk? Trodde det var veldig naturlig for de fleste.. Vanlig markløft starter fra gulvet, ikke fra et rack. (Til opplysning så ingen nybegynnere blir forvirret av innlegget.) 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. august 2010 Rapporter Del Skrevet 8. august 2010 Jeg puster dypt inn og strammer hele kroppen før jeg tar en repetisjon i knebøy. På 120kg var dette helt nødvendig. Jeg strammet bokstavelig talt alle muskler i hele kroppen, og jeg ble mer "fast" og "tight" når det skjedde, liksom mer tettbygd og sterkere da på en måte. Det er så klart en ufattelig stor belastning for ryggen å bare ha en tung stang på skuldrene, uavhengig hvor i utførelsen av repetisjonen man er. Tyngdekraften har bestemt at stangen må i bakken, og det som hindrer den er ryggen din. Jeg tror det både det kan være kritisk mtp helse og gjøre alt mye lettere om man strammer rumpe/mage/korsrygg/lår og grepet sitt under hele utførelsen av knebøy. Jeg kjenner det gjør vondt i korsryggen når jeg er på 100kg og oppover, en smerte som varer i kort tid etter ferdig utført sett og som går over i en slags ømhet/stølhet resten av dagen. Dette ser jeg på som naturlig og ikke noe spesielt farlig. Jeg passer så klart på å ha god utførelse teknikkmessig. Jeg avbryter også gjerne økten om smertene blir for store, som jeg gjorde på min forrige treningsøkt på 110kg (5RM 120), da ga jeg meg etter to sett når jeg skulle hatt fem. God bedring da Pijus, om man kan si det sånn. Visste ikke om disse plagene dine. Tror det er mange her som vil ha en oppdatering, meg inkludert. Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 8. august 2010 Rapporter Del Skrevet 8. august 2010 Jeg kjenner det gjør vondt i korsryggen når jeg er på 100kg og oppover, en smerte som varer i kort tid etter ferdig utført sett og som går over i en slags ømhet/stølhet resten av dagen. Dette ser jeg på som naturlig og ikke noe spesielt farlig. Jeg ser ikke på dette som naturlig. I hvertfall så lenge det ikke er snakk om pump i korsryggen. Er det det vill jeg tøyd ut for å være helt sikker på at bekkenet ikke tiltes. Det kan jo også være en sammenheng mellom dette og "good morning-tendensene" på høye vekter du skrev om i en annen tråd. 1 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. august 2010 Rapporter Del Skrevet 12. august 2010 Tommelregelen er at du skal følge same løftebane/teknikk når du unracker som du gjer når du utfører øvelsen, dette gjeld alle øvelsar. Dette er naturleg lett på markløft og vanskeleg på benkpress, ein veldig god grunn til å ha ein spotter som kan hjelpe deg å få ut vekta. I knebøy er det walkouten som er det største faremomentet, optimalt sett har du f.eks ein power-rack der du ikkje treng å bevege deg meir enn 5-10 cm bakover. Har du ein skrå rack (må gå lang tilbake) er det lurt å få to spottere til å hjepe deg ut med vekta (hvertfall når du byrjar å kome godt over 100kg) eller å sette stanga lavare i racken til å begynne med, dette vil involvere ei litt spesiell unracking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå